D
Deleted member 20088
Hej alla galningar!
Det är nu så att i höstas köpte jag mig en edge 600 -01 som hade nybytta kolvar samt cylindrar, litar fullt på killen då han tom skickade med de gamla kolvarna/cylindrarna. Han sa att han hade kört 40-50 mil med de nya grejjerna och bytte de i mars 2011.
Vi utgår ifrån det han har sagt är sanning, han förklarade att han trodde att den ena cylindern skurit pga att en oljeslang till en utav förgasarna hade lossnat.
När jag precis hade köpt skotern så kollade jag stiften några gånger för att se ifall den gick snålt, vilket jag inte tyckte den gjort, utan mer att den gick fett, svarta våta stift. Kollade det nog bara en gång.
Så jag har kört kanske 60-80 mil nu i vinter också när jag kör över en sjö, kanske 750m rakt över med riktigt slask på, heller inte så tjock is så jag hade ju lite bråttom, brukar ofta pumpgasa över isar och sånt, pumpgasade inte precis men jag låg och höll lite drygt halvgas, mitt på sjön så känner jag att jag tappat effekt, mycket effekt, så jag stannar, och då dör skotern.
Jag tar upp stiften och kikar, ena är vitprickig, på variatorsidan(ska fixa bild) och den andra är gyllenbrun(precis som det skall vara)
Jag gissar ju på att nåt har skurit på vänster cylinder, dock så startar skotern och går, jag tror bara det är höger cylinder som går, testade bara dra för att se ifall det stumt, men skotern startade då emot min förvåning.
Så nu till min fråga, jag undrar vad som kan vara orsaken till att detta har hänt?
Att stiftet är sådär vitt, det betyder att skotern fått för lite soppa på den cylindern, korrekt?
Bäst att byta båda kolvarna?
Tips på kolvar!
Alla tips som kan hjälpa mig är varmt välkomna, och jag ber redan i förväg om ursäkt för väggen av text jag just skrev, men var som tvungen få med lite bakgrundshistoria! Tack!
Det är nu så att i höstas köpte jag mig en edge 600 -01 som hade nybytta kolvar samt cylindrar, litar fullt på killen då han tom skickade med de gamla kolvarna/cylindrarna. Han sa att han hade kört 40-50 mil med de nya grejjerna och bytte de i mars 2011.
Vi utgår ifrån det han har sagt är sanning, han förklarade att han trodde att den ena cylindern skurit pga att en oljeslang till en utav förgasarna hade lossnat.
När jag precis hade köpt skotern så kollade jag stiften några gånger för att se ifall den gick snålt, vilket jag inte tyckte den gjort, utan mer att den gick fett, svarta våta stift. Kollade det nog bara en gång.
Så jag har kört kanske 60-80 mil nu i vinter också när jag kör över en sjö, kanske 750m rakt över med riktigt slask på, heller inte så tjock is så jag hade ju lite bråttom, brukar ofta pumpgasa över isar och sånt, pumpgasade inte precis men jag låg och höll lite drygt halvgas, mitt på sjön så känner jag att jag tappat effekt, mycket effekt, så jag stannar, och då dör skotern.
Jag tar upp stiften och kikar, ena är vitprickig, på variatorsidan(ska fixa bild) och den andra är gyllenbrun(precis som det skall vara)
Jag gissar ju på att nåt har skurit på vänster cylinder, dock så startar skotern och går, jag tror bara det är höger cylinder som går, testade bara dra för att se ifall det stumt, men skotern startade då emot min förvåning.
Så nu till min fråga, jag undrar vad som kan vara orsaken till att detta har hänt?
Att stiftet är sådär vitt, det betyder att skotern fått för lite soppa på den cylindern, korrekt?
Bäst att byta båda kolvarna?
Tips på kolvar!
Alla tips som kan hjälpa mig är varmt välkomna, och jag ber redan i förväg om ursäkt för väggen av text jag just skrev, men var som tvungen få med lite bakgrundshistoria! Tack!