Lite frågor och sådant från en nybörjare

foretshaun

Medlem
25 nov 2013
8
0
1
Go kväll!

Jag och far min har väldigt nyligen köpt oss en Lynx Enduro 600 SDI -05, 144 mil och i otroligt fint skick, ser knappt använd ut. 44 matta och nerdrevad två kugg.
Senast jag körde skoter var ungefär tre år sedan och för farsan var det ännu längre sen, och ingen av oss har någonsin skruvat i en.

Så tips och sånt som kan vara bra att veta för oss nybörjare uppskattas verkligen! Båda två är däremot rätt så motorkunniga så på den fronten ska det nog inte vara några problem.

Finns det något speciellt som vi kan kika på med tanke på att den stått så länge? Lager eller dylikt? Sen kan jag tänka mig att kedjehusoljan är något man bör byta?

Är som sagt helt nybörjare när det gäller skoter så alla tips och sånt uppskattas!!

Tack på förhand.
 

foretshaun

Medlem
25 nov 2013
8
0
1
Verkar vara lite tärt.. :boink:

Aja, idag har vi i alla fall fyllt på med 2T olja, spänt kedjan, bytt kedjehusolja och tryckt in ett nytt batteri då det gamla låg på 7.2v fullt och obelastat :whistle:

Tänkte eventuellt byta tändstift framöver då det säkerligen inte gjorts på ett bra tag heller. Sen blir det väl att ta fram fettsprutan och ge nipplarna lite kärlek :eyebrows:

Finns det något annat man kan kika på med tanke på att den stått så länge eller kan vara värt att kolla upp i största allmänhet liksom?

Som sagt så uppskattas alla svar!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Du verkar ha klarat av det mesta på egen hand.

Kolla runt primärvariatorn, den främre, och i variatorskyddet så det inte är fett runt där.

Sen är det väl bara boggiehjulslager som är intressanta, och infästningar som man kan efterdra lite.

Händer inte så mycket med en skoter på 144 mil.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Du verkar fått med det viktigaste.

Gummi är inte speciellt åldersbeständigt. Kolla efter torrsprickor i matta, rem och slangar. Filter kan ju vara vettigt att kolla. Byt bensin till ny fräsch. Kolla att bensin inte sölar någonstans.
Ge sadeln lite kärlek. Beroende på vilket material den är av så kan det vara vettigt, så slipper du (torr)sprickor det första som händer.