lite mer fart i en barnskoter..

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
Köpte en sån där billig fyrtaktskoter åt min 8åring. jag blev faktiskt förvånad för skotern var djävligt rejäl stadig å tung som ett as nästan 100kg utrustad med elstart å blinkers mm. Men eftersom han kör cross mm. på sommaren så är jag rädd att han lessnar ganska fort.För redan efter första svängen undrade han vad det var för fel på maskinen..I instruktionsboken står det toppfart 30km/tim men jag lovar skotern maxar endast 10-15km/tim jag har kollat att spärren i gasreglaget inte är iskruvad mm. men hittar inget som kan få skotern att gå fortare nu kräver jag ju inte att min 8 årige grabb ska susa omkring i 80 blås men nog borde det väl gå att få en fyrtaktare på 150cc att gå lite rappare skotern går klockrent motormässigt å startar på stört den är ju flongny så det är inget med motorn.. ngn som har erfarenhet av dessa..? lite trimtips !
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Varvar den så det är något då. Finns säkert en varvtalsregulator på den som kan tas bort.

Förövrigt så åkte jag Lynx Finlandia utan broms i de åren och inget kinesiskt fyrtaktsleka. Jävlar så många pulkor och bobbar man gjorde slut på efter den :biggrin1:
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Du kan ju montera en fiddy ljuddämpare på skotern då borde den bli lite piggare och låta mer som en skoter än jordfräs !
 

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
jo nog fick man som barn nöja sig med en snotric med litet gummi handtag (typ båtmotor) å stålwire till startsnöre. jag lovar man var livrädd att rycka igång den..:bawling:
Ja det med fiddydämpare samt öppet filter har slagit mig men det är liksom inte rätt väg skotern är inte svag utan sölig.. Jag tänkte närmast på ngn strypning i variatorn som på eu-mopparna. Hade en sån som gick 30 sen när jag tog bort variatorbrickan så gick den 80
men det kanske inte är ngn som har provat på barnskotrarna vet ej heller om jag lade in min tråd under rätt rubrik:hmmmm:
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Det sitter ingen strypning i t.ex förgasare?

Finns ju strypningar som hindrar fullt gaspådrag, dels i förgasaren och dels på gashandtaget.

som exempel, så hade min hjuling en strypning i förgasaren, en klack som hindrade gas-spjället från att slå upp helt. det togs bort, samt en skruv på handtaget skruvades ut. så hade man ändrat från 20, till 34 hk.
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Min grabb har en Snow-Doo vilket är en kopia av en Ski-Doo Mini Z. Motorn är en kopia av Honda. Hur som helst så har jag fifflat med varvtalsregulatorn och ändrat utväxkling på den så att den går ca 35kmh som bäst. Sist den kördes föll vi på att knäcka slungkopplingen som nog inte är dimensionerad för den ökade utväxlingen och effekten.

 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Sälj den!!!
Kör grabben cross kommer han tycka den är slö vad du än gör= bortkastad tid/pengar.. Har ett snarlikt problem med mina barn, köpte till äldst grabben en 80cc samt yngsten en 50cc cross i somras och funderade på om det skulle införskaffas en skoter till dem, dem fick testa en sån där polaris 120cc....kan väl säga att barnen var uttråkade ganska snabbt av den!! Hur slö som helst, går för fan knappt köra i snö pga risk för att fastna eller att motorn inte orkar..
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
de verkar vara ett allmänt problem hos barnskotrarna, tillverkarna är inte tillräckligt generösa med effekten.
 
E

eMe181

Mitt tips är att byta motor, leta efter en BR 250 så borde den gå bra eller iaf bättre :=)
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
För er som vill ha mer effekt och bättre barnskoter rekomenderar jag http://www.recmotor.com/snowmobiles/

hittade den efter lite sökande, finns mycket information och lite videos hur man går till väga. Kollar man sedan på tävlingarna i USA för 120cc skotrar på youtube, så måste jag ändå säga att det är helt ok drag efter uppgraderingar. iaf om man är mellan 3-8 år..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
[video=youtube;ujqTojkAWWY]http://www.youtube.com/watch?v=ujqTojkAWWY[/video]

Nog går det att få dom å röra på sig alltid =)