Lite tips ski-doo rev 800 h.o -05

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Skall snart byta kolvar då skotern börjar närma sig 750 mil. (Detta för jag inte vet om eller när dom är bytta senast.) Själva bytet fixar jag, men blir det mycket svårt att få loss allting med motorn kvar på en rev?

Sen undrar jag lite om packboxarna på skotern, om man ser om dessa läcker te.x att smörjfett trycks ut? Eller kan man köra startgas runt dom med skotern på tomgång för att se om den tjuvar luft där? (som med insugsgummin)

Kanske syns det på kolvar/stift om den te.x tjuvar för mycket luft så den riskerar att skära? Ursäkta frågorna, men kanske kan bli lite klokare iaf :)

Tar tacksamt emot tips!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag ser det som självklart att lyfta ut motorn och även kolla igenom vevaxeln, fylla på nytt fett eller borra oljekanaler. I samband med detta byts givetvis packboxarna också.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Problemet med rotax vevaxlar är att det sitter även en tätning in mot motorn. Alltså dubbla tätningar med fett emellan. Läker den yttre (vanligast) så trycker den ut fett men drar ingen tjuvluft.

Fördelen är att du ser om den trycker ut fett genom att kolla bakom primärvariatorn.
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Jag skulle lyft ur och kolla vevaxel osv om jag hade den kunskapen. Tyvärr lite överkurs för mig.

Man kan inte se att det läckt ut fett från dom packboxar jag kan se iaf. att byta dom kräver väl att man river hela skotern i bitar.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har borrat upp oljekanaler på flera HO motorer utan att röra lagerna eller packboxarna på vevaxeln. När tvåtaktsoljan sen rinner ner i kanalerna så fylls lagerhuset med olja.

Det finns firmor som tar på sig dylika jobb om du inte vill göra det själv.
Var bor du?
 

matez_

Välkänd medlem
15 nov 2014
106
0
6
Okej, jag bor i Sandviken. Vad tror du mellan tummen och pekfingret ett sånt ingrepp kan kosta? Typ 5-10 000 kr?

Det är ju lite trökigt att kosta på alltför mycket också, om man inte skall ha den kvar en längre stund. Kanske blir sista vintern sen kanske man har en lite nyare maskin.

Samtidigt vill man ju inte att den rasar och blir omöjlig att sälja. Dom är ju inte helt gratis än :)
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Det är absolut inte nödvändigt att hålla på och borra oljekanaler i blocket.
Att lagren är, och i många år har varit, permanentsmorda av fett är ingen miss eller någon fredageftermiddagslösning.

Gör hur du vill men om du byte kolvar själv kom ihåg att kolvbultarnas nållager sannolikt är lösa - nålar överallt.
 

wallingstam

Aktiv medlem
23 sept 2008
78
0
6
Sala
Ifall nån inte hade koll, kör denna maskin på 98 oktan ENBART, gärna oktanhöjare också. Farsan skar sin maskin typ 5 ggr, efter det så fick han tipset att köra på 98 istället från en inbiten skidoo-åkare från norr.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
En motor skär inte på grund av för lågt oktantal på soppan. En måtr skär på grund av dålig smörjning/överhettning.

På andra sidan Atlanten rullar det åtskilligt många fler 800 HO än det gör i hela Norden sammanlagt och "däröver" finns inte så höga oktanhalter som här. (Ja, jag vet att dom räknar lite annorlunda på oktan än vi, men likförbannat ligger deras högsta oktan under vårat 98, snarare lika med eller strax över 95).
Alla i min bekantskap kör 95 i sina 600 eller 800 HO helt utan bekymmer, så din fars bekymmer lär bero på något annat.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det är absolut inte nödvändigt att hålla på och borra oljekanaler i blocket.
Att lagren är, och i många år har varit, permanentsmorda av fett är ingen miss eller någon fredageftermiddagslösning.

Gör hur du vill men om du byte kolvar själv kom ihåg att kolvbultarnas nållager sannolikt är lösa - nålar överallt.
Nej, inte nödvändigt att borra, men jäkligt bekvämt för framtiden om man avser att behålla skotern några år. Plus ett säljargument. - Många spekulanter på Ski-Doo och Lynx känner till att det är permanentsmorda lager och en självklar fråga innan prutandet börjar är naturligtvis om/när lagren fettades om.
Då är det mysigt som säljare att upplysa att motorn är modifierad till oljesmort. = Mindre prutmån.

Omvänt om det fortfarande är fettsmorda lager. Kunden ser framför sig ett betydligt större jobb än att enbart byta kolvar, alternativt stor kostnad på verkstad om han inte klarar sådant själv. Har själv prutat tusentals kronor när man påtalat förestående omfettning.

Så för egen del kommer jag så länge jag kör Rotax 2-takt att modifiera.
(Är visst lite annorlunda på E-Tec med el/datorstyrd oljepump och att lagerlägena i vevhuset ser lite annorlunda ut. Men det får man väl se om det går att lösa när det blir så dax).

Men var och en gör som man vill och känner för.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk