Ljuddämpare till 583 Rave

240TIC

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Skellefteå Sverige
Hej

Jag ska skaffa en 670 pipa till skotern (Lynx Enduro -96)
Tänkte då byta ut ljuddämparen till något annat....

Någon som har nån att rekommendera? Kanske att sälja till och med?

/Viktor
 
Senast redigerad av en moderator:

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
670 pipa är för grov för 583:an,
Funkar däremot utmärkt med effektökning på RAVE-800 !
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Christer / Greenclicker


:( 670 pipa på en 800'a funkar INTE på en maskin som skall HÅLLA säsong efter säsong !!

Vars har du hittat de uppgifterna ?
 
Last edited:

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Jag har inte tagit mig vatten över huvudet, men om du skulle ta reda på lite grann så skulle du veta att det fungerar.

http://www.m-performance.com/Sidor/dyno_lynx_hakanrave8002003.htm
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:eek: Hmmmmmm.......

Det där ger jag inte mycket för !!

Speciellt inte det här med att en slutbuk avsedd för en 440cc motor med 34 mm förgasare skulle klara av en 800cc motor med 40mm förgasare !!

Rent Rappakalja !!
-------------------------------

440'ns slutburk hinner aldrig "svälja" avgasvolymerna som en 800 cc motor producerar !!
 
Last edited:

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Du ger säkert inget för det men alla får ha vilka åsikter dom vill, men jag vet att det går, iof höja maxvarvet litet men ändå får man ut grovt räknat 5hp.
Jag undrar vad du menar med svälja?
sist jag mekade med 440:in så var det samma dimension på ljuddämparn som på dom andra modellerna (inkl 800:an), något annorlunda dämpmateriel var det enda.

Jag förstår inte varför folk ska negativt kritisera på detta forum, när dom inte ens vet vad dom pratar om?
 
Senast redigerad av en moderator:

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Det är helt otroligt att det finns så många små pojkar som tror mer på sina egna förutfattade meningar än verkliga tester!
Det här är ju samma sak som när det frågades om vilken standardskoter som är snabbast, trots att en massa tester visat att Mach Z:an oftast (självklart kan det skilja lite mellan olika skotrar) är snabbast så skrivs det en massa inlägg av personer som inte accepterar det bara för att dom kör ett annat märke...

Själv tror jag knappast att ett så välkänt företag som M-performance skulle lägga ut falska uppgifter på sin hemsida, vad skulle dom tjäna på det?

Självklart får alla tro vad dom vill men jag kan inte låta bli att bli irriterad på alla idioter som inte kan skilja på trovärdig information och "Rent Rappakalja", som 2stroke så fint uttryckte det.
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:cool: Jag låter fakta tala.....

Ski-Doo Original Slutburkar ( 2001 mod. )
Mx-Z 800 Part # : 514 053 178
Mx-Z 700 Part # : 514 053 161
Mx-Z 600 Part # : 514 053 212
Mx-Z 500 Part # : 514 053 159
Mx-Z 440 Part # : 514 053 226

Detta är bara en GROV jämförelse, men som ni ser så stämmer inte ett enda Art. Nummer !!

En slut ljuddämpare avsedd för en 440 motor är inte "Designad" invändigt för att ta hand om en 800 cc motors avgaser.
( mycket större flöde samt helt annat mottryck etc etc !! )
I detta fall så händer följande....
Under en kort stund så KANSKE denna kombination ger en något högre effekt pga högre mottryck
( ungefär samma sak som om man monterar in en "stinger" med något mindre diameter )
men lite senare så vänder värmen i avgasystemet tillbaks mot motorn
( pga för kraftigt mottryck ! )
och WAMMMM / NJUUUMPP , Ajj som Fan, där for en kolv eller två !!
Detta är den bistra sanningen !!

På tex en crossbana där man endast mycket korta sträckor håller full gas så KAN detta funka, MEN detta sätt att "TRIMMA" på är inget sätt för vanligt folk !!

Appropå 670 pipa på en 800 så är det samma sak där.....
Att bygga pipor("Expansionskammare") till 2-taktare är en hel vetenskap,
Men en av grundreglerna säger just det att:
Stor Volym: = Bra vrid på lägre varv = lägre toppeffekt på toppvarv
Liten Volym: = Högre toppeffekt på Högre varv = sämre vrid över hela varvregistret !!
Genom att minska total volymen (genom att montera 670 pipa) så fick de också en något högre toppeffekt på 800'an !!


henkew :
Hur gammal är DU ?
Själv är jag 33 !! och som upplysning kör jag Lynx & Ski-Doo !!
dessutom så har jag INGA förutfattade meningar !

christer :
Som upplysning vet jag definitivt vad jag pratar om !!
Att ljuddämparna i Ski-Doo's ZX chassi ser Likadana ut på Utsidan, betyder INTE att de är Likadana på Insidan (tex. 440 - 800) !!
 
Last edited:

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Men du sa innan du ändrade svaret i post# 3, att det absolut inte fugerade och du frågade vart jag fått den vansinniga informationen ifrån. (kanske inte exakt formulering).
Därför skrev jag att du inte visste vad du pratade om.

Sen fick du se fakta med dyno och hela baletten, då ändrade du svaret till: "funkar INTE på en maskin som skall HÅLLA säsong efter säsong !!"
Jag har aldrig påstått att det blir en driftsäker kombination, med ett bsfc på 0.61 och som du också sa, högre mottryck = värme.

Men som jag sagt förut, jag tar gärna konstruktiv kritik, men inte bara raka motsvar utan motivering.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Ojojoj, vilka konflikter, spännande! :)

Jag kan upplysa om att jag är 23år och utbildad till dataingenjör så du kan säkert mycket mer om sånt här än jag, det ser man på vissa delar av dina inlägg också.

Det jag invände mot var att du skrev att m-performance:s dyno-test var "Rent Rappakalja !!", men det kan vi nog komma överens om att pipan och slutburken bevisligen ger några extra hästar!?
Om det sedan inte är bra för motorn och sänker tillförlitligheten kan du mer än gärna få argumentera för, men det är ju en annan fråga så då måste du förklara att det är det du menar...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
christer:

:( Tråkigt att du tar allt så personligt !!

Jag har definitivt ALDRIG skrivit :
"att det absolut inte fungerade" !

och jag har rakt upp & ner bara frågat vars i fridens namn du fått den informationen ifrån
INGET ANNAT !!

Vidare så skulle denna Rotax 800'a Kanske ge högre effekt med låt oss säga som exempel en enkel pipa till en Polaris XC 700 också !!
Behöver mao. inte komma från en Rotax....

Även DU själv kan smälla ihop en pipa hemma i garaget med svetsen, som funkar BÄTTRE än tex en original pipa MEN bara på vissa speciella varv.....
( Grov generalisering ! )
Hemligheten ligger just i det att få det att funka över så mycket varv som möjligt !!

Jag kan hålla med om att du aldrig påstått att det skulle bli en hålbar kombination,
MEN vi snackar väl här på forumet om saker som så att säga funkar för alla.....
Annars så borde du ju även ha nämt följande:
* Lustgas
* Turbo
* Twin pipes med raka stingers utan dämpning
* RACE Bensin
* Extrem höjd kompresion
* Programerbar tändning
* EFI
* Titan vevstakar & vevaxlar
* etc etc etc etc, and the list goes on & on...

mao. Spåra inte ur då du ger TIPS & TRIX åt andra normala skoteråkare !!
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
henkew:

Varför jag frågar din ålder har med att göra med på vilket sätt DU uttryckte dig tidigare....

"det är helt otroligt att det finns så många SMÅpojkar som tror mer på sina egna förutfattade meningar än verkliga tester !"

Hmmm.. Undrar NU vem som har förutfattade meningar ??

Jag diskuterar inte emot M-performance Dyno siffror ( de stämmer säkert ), Men på det sättet de gått till väga är INTE ett sätt att Trimma som PASSAR för oss dödliga vanliga !!

I och för sig så kan ju JAG också lägga ut "Dyno" papper ( det mesta går ju att bevisa med staplar & diagram...... he he)
på att den samma 800'an ger ännu mera effekt med turbo el. liknande , MEN då har vi ju så att säga för länge sedan lämnat det NORMALA !!

// END of discussion !!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Hmm, det här börjar spåra ur.....

Vi får väl avsluta med att jag i.a.f. håller med dig om det du skrev på den sista raden.
 
Senast redigerad av en moderator:

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Nåra frågor till "2stroke".

Hur kommer det sig att det finns tillbehörs firmor som livnär sig på att tillverka pipor?? Enligt dej låter det ju som att det enbart är original delar som funkar.


Sedan så låter ju slutsattsen att "det kanske funkar på en crossmaskin som bara gasar fullt på korta sträckor" ganska knepigt när du själv förklarar hur en pipa funkar dvs kalla avgaser---bättre mottryck---högre effekt. Varma avgaser går tillbaka in i motorn och orsakar på så vis för hög förbränningstemp. Med det däger du ju i princip att en crossmaskin inte når arbetstemp under ett race.


//RacerX



 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Jul-03 kl 01:52 PM (CET)]2stroke, tyvärr så orkar jag inte längre.
 

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
[Uppdaterat: Senast editerat den 13-Mar-04 kl 11:01 AM (CET)]När ämnet nu var 583 även om vissa verkar ha glömt det....

Jag har en Mach 1 -89 med trimpipor och rensad slutburk.Detta satt på när jag köpte den och det är skitjobbigt i längden(låter VÄLDIGT mycket).

Nu undrar jag,har denna skoter 2 pipor eller 1 original?.Om den har två kanske man kan montera en originalburk utan att byta pipor?.

Annars är alternativet att bygga en insats till den burk jag har,men hur ska den se ut?(har aldrig öppnat någon slutburk förr).

Tacksam för svar snarast(det piper i öronen :)