Ljusa stift REV 800 -2004

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Hej !
Någon som har nått förslag vad jag har för fel ? jag har std högfarts,munstycke 400 main. jag gjorde en test i går,och då var dom ljusa, det var inte kallt -5. jag kollade med startgas förgasargummi samt vevhustätning variator sidan, men det verkar ok.

Vore tacksam för förslag:hello:
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Lyft upp trottelnålarna genom att lägga in en extra bricka under och gå gärna upp ett steg på pilotmunstyckena.
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Lyft upp trottelnålarna genom att lägga in en extra bricka under och gå gärna upp ett steg på pilotmunstyckena.
Tack för det, men på mellan registret dvs låg fart är dom bruna !
Du tror inte det är läge att gå upp till 420 main jet ?
Kollade grenröret för ett tag sedan då fattades en bult samt flera var lösa.
Jag fixade det men bytte inte packningen,och det verkar inte läka längre.
 

JimpeBoy

Aktiv medlem
27 maj 2006
82
0
6
Brännan
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Tack för det, men på mellan registret dvs låg fart är dom bruna !
Du tror inte det är läge att gå upp till 420 main jet ?
Kollade grenröret för ett tag sedan då fattades en bult samt flera var lösa.
Jag fixade det men bytte inte packningen,och det verkar inte läka längre.
Har du någon bild på stiften?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Vilken årsmodell har du på din 800?`
MJ på en 05 är 440
PJ på en 05 är 17.5

MJ på en 04 är 400
PJ på en 04 är 17.5


MJ på en 03 är 380
PJ på en 03 är 17.5
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Vilken årsmodell har du på din 800?`
MJ på en 05 är 440
PJ på en 05 är 17.5

MJ på en 04 är 400
PJ på en 04 är 17.5


MJ på en 03 är 380
PJ på en 03 är 17.5
Hejsan !
Det är årgång 2004...jasså det sitter 440 MJ jag anade nästan det:)
Men PJ är samma 17,5 jag tänkte gå upp på MJ 420 ! undra om det är samma luftburk med ?

Mvh// Erik
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Hejsan !
Det är årgång 2004...jasså det sitter 440 MJ jag anade nästan det:)
Men PJ är samma 17,5 jag tänkte gå upp på MJ 420 ! undra om det är samma luftburk med ?

Mvh// Erik
nje, på din 04 sitter de 400 orginal, med standard luftburken..
jag rekomenderar dig att gå upp på PJ 20, fast om du tycker att de
ser bra ut så gör som du vill.. men många rotax 800or vill gärna ha 20PJ..

Så upp till 400 bör du gå hur som hellst på MJ
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

nje, på din 04 sitter de 400 orginal, med standard luftburken..
jag rekomenderar dig att gå upp på PJ 20, fast om du tycker att de
ser bra ut så gör som du vill.. men många rotax 800or vill gärna ha 20PJ..

Så upp till 400 bör du gå hur som hellst på MJ
Ja det sitter 400 MJ, så det sitter då tydligen en annan luftburk på -05 ?
jag provar gå upp till 420 så får vi se.
Vad jag vet så styr bara PJ till 1/4 dels gas Nålen 3/4 dels gas MJ styr hela vägen, men jag kan ha fel.

Mvh// Erik
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

luftburken tror jag är samma, men menar du att steget från 400 till 440 skulle ha med luiftburken att göra? -05 kom ju power TEK motorn, den har en ganska avancerad motorstyrning som inte fans på de tidigare 800HO motorerna.. därav andra munstycken..

PJ har inte med ditt fall att göra, de e bara en säkerhetsåtgärd som krashar många motorer varje år..
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

luftburken tror jag är samma, men menar du att steget från 400 till 440 skulle ha med luiftburken att göra? -05 kom ju power TEK motorn, den har en ganska avancerad motorstyrning som inte fans på de tidigare 800HO motorerna.. därav andra munstycken..

PJ har inte med ditt fall att göra, de e bara en säkerhetsåtgärd som krashar många motorer varje år..
OK Det viste jag inte att den motorn komm då-05, ja det förklarar ju hela saken. Men jag ska prova bestycka upp till 420 bättre den får mera än ett motorras,!
Du ska ha stort tack så länge :ciao:
// Erik
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Sv:MEST TROLIG ORSAK LJUSA STIFT TRASIGA INSUGNINGS GUMMI REV 800-2004

OK Det viste jag inte att den motorn komm då-05, ja det förklarar ju hela saken. Men jag ska prova bestycka upp till 420 bättre den får mera än ett motorras,!
Du ska ha stort tack så länge :ciao:
// Erik

ja så har man meckat två dagar jag bytte pilotmunstycke till 25, ja då blev stiften svarta när jag körde cirka 30-40km. Men så fort jag gick upp till halvgas,då blev färgen grå,vita igen. Då tog jag fram startgas och bände i luftburken,då började motorn öka på tomgången, märkligtnär jag kollade av insugsgummierna så verkade dom vara hela.
Så jag har beställt redkorgarna Boysen och där föjer ju allt med så jag får hoppas färgen på stiften blir som dom ska....
Så alla som har liknande problem vita tändstift kolla upp insugningsgummierna !!

:ciao: Erik
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Sv: MEST TROLIG ORSAK LJUSA STIFT TRASIGA INSUGNINGS GUMMI REV 800-2004

Då tog jag fram startgas och bände i luftburken,då började motorn öka på tomgången, märkligtnär jag kollade av insugsgummierna så verkade dom vara hela.
Om du sprutade startgas i luftburken vore det konstigt om den INTE ökade i varv.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

.. läste oxå lite fel först :)
"startgas och bände i luftburken"

jag tror han menar att han sprutade utanför och bände i grejjerna för att se om gummit var sprucket, och tydligen vare de..

fint att du hitta problemet!
men du gick upp till 25 på PJ?
du hadde ju kunna gått till 20 först..
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

melmaq: kan verkligen en motor rasa pga för snål PJ, hade själv 20 på min 800ho men gick tillbaka till original 17.5, blev mycket bättre. Dock uppshimsade nålar.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Hur blev den bättre?
lägre bränsleförbrukning?
rappare gassvar?

... För snål PJ innebär för mkt. Luft vs. Bensin, detta hörs ju att de inte är bra.. om något är FÖR mkt så är de ju i obalans. så Ja för snål PJ är inte bra, vad som är lustigt är att endel motorer av samma fabrikat och typ är olika känsliga för sånna här grejjer, konstigt nog. Endel är ok på 17.5 endel vill ha 20 . . andra vill ha 22.5..

Jag vet av erfarenhet detta:
att mina stift var näst intill vita på tomgång och mellanregister och bättre på topp.

Jag läste och läste och fann att många hade rättat (läs räddat) till sina motorer genom att:
shimsa upp nålen 0,5mm
ställ skruven 1.5/2varv ut
PJ 20

Så jag gjorde dessa grejjer och nu så ligger mina stift mellan brunsvart till wellpapp bruna genom registret... och jag känner mig då väldigt mkt. säkrare. faktist så sover jag f*n bättre tom. på nätterna ;-)

Att du shimsade nålarna innebär ju att de lyfts tidigare, och ökar bränsle vs. luft ration än tidigare de öppnar upp bränsle flödet ur MJ tidigare än innan..

. har jag bara svamlat nonsens eller har du fått bra svar nog?
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Sv: LJUSA STIFT REV 800-2004

Inte har du svamlat! Många vettiga synpunkter. Min 800HO mådde helt enkelt bättre med 17.5. Bla bättre gassvar, lägre bensin förbr, en vackrare "sång" i motorn på låga varv samt lättare att få till tomgången. Som du skriver har även jag mått bättre när jag vet att skotern får rätt mängd soppa i det övre mellan registret (6500-7200) pga shimsningen av nålarna.
 

FJÄLLS_ÄNGELS

Aktiv medlem
8 mar 2009
84
0
6
Sv: MEST TROLIG ORSAK LJUSA STIFT TRASIGA INSUGNINGS GUMMI REV 800-2004

Om du sprutade startgas i luftburken vore det konstigt om den INTE ökade i varv.
Nja inte rikigt helt bakom flötet:laugh: råkade av händelse ta tag och rekade luftburken för att förvissa sej om den tjuvsög luft !
Och troligtvis är gummin defekta därav vita stift som följd
Klart som attan om man sprutar i burken att motorn ökar :laugh:
Ha det:ciao: