Tjena!
Dags för ett nytt projekt. Införskaffade mig en Ski-doo MXZ 440/800. Är 07 440 chassi och en lite portad 800 H.O motor från 03 som blev ny renoverad helt när portningen gjordes. Nerdrevad 4kugg och Vkitt. Gick som ett skållat troll.
Ägaren innan mig fick den i byte när den var ihop byggd och han lyckades inte köra mer än kanske 50mil innan de blev fel på den vilket han inte orkade leta åt riktigt.
Då jag köpte den så fick jag byta voltregulator (blev pirat) och bränslepump till motorn (orginal 800 pump) eftersom den inte gick alls. Bytte de och sen så jävlar blev de fart :nuts:
Fredagen innan jul så åkte jag på rem sprängning så de blev att byta packbox på PTO eftersom corden hade gnagt sönder den. Byte de och sen blev de full rulle igen med ny rem.
Nu i veckan bestämde sig jag och tjejen samt förra ägaren att ge oss ut och åka en sväng eftersom de var så jäkla bra väder och vi kom hem från jobbet i bra tid. (Kör timmerbil båda två) Va upp på en sjö och kollade läget. Jag körde skotern med tjejen bak och kompisen hade cross med isdäck på. Tyckte skotern var lite små slö mot i vanliga fall och hade inte de rätta rivet. Märkte då vi kom fram att stiftet på MAG sidan var uppgängat så skruvade dit de och sedan åkte vi hem eftersom de börjat bli lite mörkt. När jag hade lekt lite på en myr och stod och väntade på att tjejen skulle hoppa upp på skotern medans man låg på tomgången så rasslade de till som fan och misstände samt att den ville dö. Stängde av och bytte stift och kollade så olja och sånt fanns. Drog igång den igen och gasade till lite så försvann rasslet. VI hade typ 8km ner på byn och va mitt ute i ingenstans så de va bara att hoppas den skulle gå hem. Kom hem iaf hem och senare under veckan så körde jag ner skotern på garaget för att tina upp den.
Igår så tog jag och min kusin som hjälpte mig att bygga i Gullefjun Edition 670H.O och riva skotern. Vi kollade kompet och hade 8 på MAG sidan och 0 i PTO sidan. När vi tog lös toppen så såg vi att de va något som inte stod rätt till. kolven var väck och ena förbränningrummet lika så. Plockade upp cylindern och såg att den var ganska körd den med. Rev ur motorn och tvättade upp chassit och motorn lite. rev ur veven lite senare och konsaterade att den klarat sig bra vad man kan se och känna på lagrena. De som hade gjort denna skada på motorn var att de gått en ganska stor bit ur ena rave porten som gått ner på kolven och på de sättet slagit sönder.
så är de ett nytt projekt på gång vilket vi döpt till Lucky 13 med tanke på dekalen på huven :evil:
De som sitter på är:
SLP PP skidor
Upp borrade ventilations hål i kåpor
Borrade oljekanaler i blocket för veven
styrhöjare och fatbar styre
Non-slip hjul
44 matta
nya slides
De som nu skall göras är:
Nikasila om båda cylindrar
Snopro kolvar
Balansera vev
Dit med ny rave port
Repa eller byta topp
dekalkitta kåpor
Löda eget baklyse
Dra om elen lite
Dra om slangar
+ lite till
slänger upp lite bilder
boven i de hela
så ser toppen ut
så ser kolven ut
cylindern
ny tvättat
ny tvättat
Ska försöka va duktig att uppdatera med bilder och vad som gjorts och vart de gjorts till för pris :ciao:
Dags för ett nytt projekt. Införskaffade mig en Ski-doo MXZ 440/800. Är 07 440 chassi och en lite portad 800 H.O motor från 03 som blev ny renoverad helt när portningen gjordes. Nerdrevad 4kugg och Vkitt. Gick som ett skållat troll.
Ägaren innan mig fick den i byte när den var ihop byggd och han lyckades inte köra mer än kanske 50mil innan de blev fel på den vilket han inte orkade leta åt riktigt.
Då jag köpte den så fick jag byta voltregulator (blev pirat) och bränslepump till motorn (orginal 800 pump) eftersom den inte gick alls. Bytte de och sen så jävlar blev de fart :nuts:
Fredagen innan jul så åkte jag på rem sprängning så de blev att byta packbox på PTO eftersom corden hade gnagt sönder den. Byte de och sen blev de full rulle igen med ny rem.
Nu i veckan bestämde sig jag och tjejen samt förra ägaren att ge oss ut och åka en sväng eftersom de var så jäkla bra väder och vi kom hem från jobbet i bra tid. (Kör timmerbil båda två) Va upp på en sjö och kollade läget. Jag körde skotern med tjejen bak och kompisen hade cross med isdäck på. Tyckte skotern var lite små slö mot i vanliga fall och hade inte de rätta rivet. Märkte då vi kom fram att stiftet på MAG sidan var uppgängat så skruvade dit de och sedan åkte vi hem eftersom de börjat bli lite mörkt. När jag hade lekt lite på en myr och stod och väntade på att tjejen skulle hoppa upp på skotern medans man låg på tomgången så rasslade de till som fan och misstände samt att den ville dö. Stängde av och bytte stift och kollade så olja och sånt fanns. Drog igång den igen och gasade till lite så försvann rasslet. VI hade typ 8km ner på byn och va mitt ute i ingenstans så de va bara att hoppas den skulle gå hem. Kom hem iaf hem och senare under veckan så körde jag ner skotern på garaget för att tina upp den.
Igår så tog jag och min kusin som hjälpte mig att bygga i Gullefjun Edition 670H.O och riva skotern. Vi kollade kompet och hade 8 på MAG sidan och 0 i PTO sidan. När vi tog lös toppen så såg vi att de va något som inte stod rätt till. kolven var väck och ena förbränningrummet lika så. Plockade upp cylindern och såg att den var ganska körd den med. Rev ur motorn och tvättade upp chassit och motorn lite. rev ur veven lite senare och konsaterade att den klarat sig bra vad man kan se och känna på lagrena. De som hade gjort denna skada på motorn var att de gått en ganska stor bit ur ena rave porten som gått ner på kolven och på de sättet slagit sönder.
så är de ett nytt projekt på gång vilket vi döpt till Lucky 13 med tanke på dekalen på huven :evil:
De som sitter på är:
SLP PP skidor
Upp borrade ventilations hål i kåpor
Borrade oljekanaler i blocket för veven
styrhöjare och fatbar styre
Non-slip hjul
44 matta
nya slides
De som nu skall göras är:
Nikasila om båda cylindrar
Snopro kolvar
Balansera vev
Dit med ny rave port
Repa eller byta topp
dekalkitta kåpor
Löda eget baklyse
Dra om elen lite
Dra om slangar
+ lite till
slänger upp lite bilder
boven i de hela
så ser toppen ut
så ser kolven ut
cylindern
ny tvättat
ny tvättat
Ska försöka va duktig att uppdatera med bilder och vad som gjorts och vart de gjorts till för pris :ciao: