Lucky 13 800H.O -07

Status
Stängd för vidare inlägg.

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Tjena!

Dags för ett nytt projekt. Införskaffade mig en Ski-doo MXZ 440/800. Är 07 440 chassi och en lite portad 800 H.O motor från 03 som blev ny renoverad helt när portningen gjordes. Nerdrevad 4kugg och Vkitt. Gick som ett skållat troll.

Ägaren innan mig fick den i byte när den var ihop byggd och han lyckades inte köra mer än kanske 50mil innan de blev fel på den vilket han inte orkade leta åt riktigt.

Då jag köpte den så fick jag byta voltregulator (blev pirat) och bränslepump till motorn (orginal 800 pump) eftersom den inte gick alls. Bytte de och sen så jävlar blev de fart :nuts:

Fredagen innan jul så åkte jag på rem sprängning så de blev att byta packbox på PTO eftersom corden hade gnagt sönder den. Byte de och sen blev de full rulle igen med ny rem.

Nu i veckan bestämde sig jag och tjejen samt förra ägaren att ge oss ut och åka en sväng eftersom de var så jäkla bra väder och vi kom hem från jobbet i bra tid. (Kör timmerbil båda två) Va upp på en sjö och kollade läget. Jag körde skotern med tjejen bak och kompisen hade cross med isdäck på. Tyckte skotern var lite små slö mot i vanliga fall och hade inte de rätta rivet. Märkte då vi kom fram att stiftet på MAG sidan var uppgängat så skruvade dit de och sedan åkte vi hem eftersom de börjat bli lite mörkt. När jag hade lekt lite på en myr och stod och väntade på att tjejen skulle hoppa upp på skotern medans man låg på tomgången så rasslade de till som fan och misstände samt att den ville dö. Stängde av och bytte stift och kollade så olja och sånt fanns. Drog igång den igen och gasade till lite så försvann rasslet. VI hade typ 8km ner på byn och va mitt ute i ingenstans så de va bara att hoppas den skulle gå hem. Kom hem iaf hem och senare under veckan så körde jag ner skotern på garaget för att tina upp den.

Igår så tog jag och min kusin som hjälpte mig att bygga i Gullefjun Edition 670H.O och riva skotern. Vi kollade kompet och hade 8 på MAG sidan och 0 i PTO sidan. När vi tog lös toppen så såg vi att de va något som inte stod rätt till. kolven var väck och ena förbränningrummet lika så. Plockade upp cylindern och såg att den var ganska körd den med. Rev ur motorn och tvättade upp chassit och motorn lite. rev ur veven lite senare och konsaterade att den klarat sig bra vad man kan se och känna på lagrena. De som hade gjort denna skada på motorn var att de gått en ganska stor bit ur ena rave porten som gått ner på kolven och på de sättet slagit sönder.

så är de ett nytt projekt på gång vilket vi döpt till Lucky 13 med tanke på dekalen på huven :evil:

De som sitter på är:

SLP PP skidor
Upp borrade ventilations hål i kåpor
Borrade oljekanaler i blocket för veven
styrhöjare och fatbar styre
Non-slip hjul
44 matta
nya slides

De som nu skall göras är:

Nikasila om båda cylindrar
Snopro kolvar
Balansera vev
Dit med ny rave port
Repa eller byta topp
dekalkitta kåpor
Löda eget baklyse
Dra om elen lite
Dra om slangar
+ lite till

slänger upp lite bilder




boven i de hela

så ser toppen ut

så ser kolven ut

cylindern

ny tvättat

ny tvättat

Ska försöka va duktig att uppdatera med bilder och vad som gjorts och vart de gjorts till för pris :ciao:
 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Blir lite konfunderad när jag sitter och kollar på bilderna och försöker få ihop det med texten.
"Är 07 440 chassi" står det i texten, men bilderna säger att det inte är ett 440 chassie. Lika så med pyramiden och bromsskivan samt att den saknar nästan alla förstärkningar som sitter original på en 440 maskin.
Vill inte klanka ner på maskinen utan tycker bara det borde klargöras vad det är för saker det egentligen rör sig om i projektet.

Hoppas du får till motorn sen så du slipper fortsatta problem.
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
Detta kommer följas! tänker nämligen införskaffa mig en REV inom en förhoppningsvis snar framtid dock blir det en 600, så då kanske man kan få lite inspiration härifrån :D
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Lucky 13 800H.O -07 update 1

Ha skruvat i en rev 440 -06 och kollat samt jämfört dom och de syns då ingen skillnad på dom. Har även talat med ägaren som byggde ihop den från första början och även han talar om att de är ett rev 440 chassi från 07. Hoppas på att få den att funka efter detta.

Roligt att du de blir en BRP åkare av dig med :) är själv BRP frälst, men vågar erkänna att dom har sina brister dom med :) tror inte du kommer bli missnöjd iaf :)

Nu till själva updaten.

Har inte gjort någon update sen ja gjorde tråden eftersom de är mkt jobb och mailande med olika firmor. Skickade iväg veven för koll i onsdags förra veckan. Fick samtal från firman i lördags och den var klar redan. Han hade kollat hur lagrena mådde samt balanserat den så allt är riktigt grett nu. Plockade upp den i måndags eftermidda. Kostade mig 500kr plus frakten då. Kom undan för bra peng där ;)

Angående cylindrarna och toppen så valde jag att skicka de till nikasilproffsen för rep. Blir att svetsa ena cylindern, men passar på att nikasila om båda så man vet att dom är riktiga båda två då man ändå är igång. Lär nog vara värt de i slutet ändå. Toppen ska svarvas ur och modifieras för bättre kylning. Om nikasiling går på 1880kr per cylinder plus någon hundring för svetsning. Toppen kommer gå på timpeng. De som är fint att de kommer bli bättre än förut :)

Har även fått tag på två kolvkitt med SPI-kolvar med enkelring (är samma som sitter i). Samt giljotin och packningssats (winderosa packningssats). Köpt detta på blocket nytt. Ca 3500 med frakt.

Just nu letar jag fett till veven och svart silikon så man får ihop blocket. Korvarna och de kommer till slutet av månaden och cylindrarna och toppen i slutet på nästa så de blir nog mkt små pill och rengöring framöver :)

Slänger upp en bild på veven iaf :)

 

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
"Ha skruvat i en rev 440 -06 och kollat samt jämfört dom och de syns då ingen skillnad på dom" Nu har du fel. Krävs inte förstoringsglas för att se skillnad mellan chassiena på dem.

Skotern på bilden är en rev 440 -06, det vill säga exakt likadan maskin som -07 bortsett från plasten.


Som du ser är utformningen på fotstegen inte likadana som på skotern din. Både "halkskydden" samt ubbyggnaden är annorlunda. Kan nästan svära på att dina tunnelsidor är gjorda i ett stycke och inte i två plåtar som 440in har. Sedan så är även den bakre boggieinfästningen på 440in gjort i plåt, inte aluminium som man ser på första bilden i din tråd.
Dessutom så saknas det hjälpande motorstödet som ska sitta i chassiet under motorplattan ( syns på bilden jag la upp vart den ska sitta ) och det är ju inte heller några märken kvar från att det ska ha suttit någon dära tidigare på din maskin.

Det mår ju så vara att man har bytt pyramiden på en skoter (ser att den saknar förstärkningarna och har en extra värmeplåt som ej sitter på 440in ), men att man bytt ut hela tunneln tycker jag förändrar identiteten på maskinen. Att hävda att detdära är en "440" tycker inte jag är befogat om än den har kvar många komponenter som sitter på en 440.


Är kul att se att du gör en seriös renovering av motorn, det gillas! :)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Dom är inte lika, men pyramiden är gjord på firma vet ja. Kollade med ÅF ch även dom slog på chassi nr och dom säger även att de är 440 från 07. Motorstödet fanns inte på kompisens heller om ja inte minns fel, men frågan är då va de egentligen är för chassi :p All el är från 440. Skit samma. De är ett jävla hop plock som går jävligt bra eller gick iaf :p

Blir en rejäl renovering eftersom jag skall byta till en e-tec och kusin ska ta över den här apparaten :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
När du monterar kolvarna kolla då extra noga om ringstoppen ligger mellan insugsportarna med minst 3mm till närmsta port!

Spi och Snopro kolvar är samma tillverkare såvitt jag vet och man måste hålla noga koll på vart ringstopparna sitter på dessa kolvar! Det gäller visserligen alla kolvmärken men det är bara Snopro hitintills som felat på den punkten.

Jag körde sönder mina cylindrar pga att Snopro hade en felande serie med undre ringstoppen för nära boostporten men det var till Tc 1000.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Är rent så man skäms lite då man inte gjort något alls. Visade sig bli en dyr historia med cylindrar och topp då man vill göra mod i dom. Lär vara värt de då de är klart ;) ha mest haft fullt upp med flytt och jobb så orken ha inte funnits, men nu börja de ordna upp sig:)

Ha suttit i planer om att byta upp mig till en längre maskin som en ASSAULT RMK 800, men blev arbetslös så sparandet får ligga på is ett tag då man fick åka och skaffa sig en ny drag bil inför vintern :)

Ska ringa och kolla lite på en firma om man kan göra lite mera mod på motorn för bättre kylning och effekt innan ja sätt ihop den. Är sugen på att förlänga till 365 med istället för att byta maskin med tanke på att man ha en best redan. Lite kluven om man ska förlänga boggin eller skaffa en summit boggi och byta ut dämparna istället.

Kom med tips och bilder på hur ni ha gjort eller bara någon att bolla idéer med :)
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
nu jävlar händer de grejor här! Börja få igång detta projektet nu igen och nu ha de tagit en bra start med :)

De som va sagt de skulle göras:

Nikasila om båda cylindrar
Snopro kolvar
Balansera vev
Dit med ny rave port
Repa eller byta topp
dekalkitta kåpor
Löda eget baklyse
Dra om elen lite
Dra om slangar
+ lite till

De som hänt:

Skickat iväg cylindrarna på svetsning och omnikasilning hos nikasilproffsen.se
Beställt komplett SPI enkelringskit, komplett packningskit med nya packboxar till motorn, KOSO dual EGT mätare för att se avgastemp och kylarvatten temp, lite verktyg till variator, 10pack tändstift, hjälmkamera GOPRO HERO2 från USA på sled-parts.com
Balanserat veven med nytt fett på magsidan
två beggade RAVE ventiler
beställt en RK-TEK topp med 13.1 i komp med löstagbara förbränningsrum.

och nu leter ja bara en som ja kan åka med och få chassit lite svetsat.

De som är kvar att beställas:

Matta 144"
Boggieförlängning från 307-365 från blingfactory
Chassiförlängning från blingfactory
Fotstegsförstärkare från blingfactory

Får återkomma då de ha hänt lite mera :ciao:
 
Last edited:

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Jaha, då ha de ploppa in en RK-TEK TOPP med 13.1 i komp och två rave ventiler. Väntar mest på grejorna från usa och nikasilproffsen nu :)

 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Äntligen ha grejorna från staterna kommit. Bästa av de va nog att man gick en gopro3 och inte en 2a som de stod på hemsidan. Nu är de bara cylindrarna från nikasilproffsen kvar. I helgen blir de att börja sätta ihop motorn lite lätt för ja mena, finns väl inte så mkt att göra under midsommar ;)

Helt klart värt att beställa från staterna med tanke på att man kan spara grymt med pengar. Kan rekommendera sled-parts.com helt klart :)

 

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Vad gav du för EGT-mätaren?
Och finns det någon anledning till att du kör enkelring och inte dubbel?
Du måste haft riktig tur med GoPron, haha! Roligt projekt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.