Luftfilter osv SS440

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
Letar lite delar till en ss440 -82 som lufterfilter, chokewire mm . Sitter mikuni förgasare i den osäker på vilken. Finns det som passar på tex Biltema?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
På SS440 -81 till -85 så ska det originalt sitta en Keihin BD44-38 spjällförgasare.
Om du nu har en Mikuni trottelförgasare, så är den bytt. Vet du inte när bytet är gjort eller om den som bytte bestyckade in den grundligt så rekommenderar jag att du tar några timmar och testar igenom förgasarinställningen genom att köra längre sträckor med olika gasläge och sedan läsa av tändstiftens färg.

SS är en kul gammal bladstudsare som går riktigt bra om allt är juste i förgasare, variatorer och boggie.
 

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
[/IMG]Tack för svar ska kolla vad det är för förgasare. Nu startar den inte alls. ... var problem med att choken hängde sig så jag kopplade ur den. Nu tänder den inte ens på startgas. Kommer gnista på båda stiften. Dom var dock blöta tänkte om den blivit sur. Vad mer kan man kolla? Sitter en (skitig) mikuni i se bild. Sitter det bränslepump i denna? En kompis hade en lynx vars membran till bränslepump var paj så den inte startade
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Ser förgasaren ut så där på utsidan, så är den nog inte speciellt ren invändigt heller.

Det där är en Mikuni trottelförgasare, inte Keihin spjäll som sitter originalt.
Att choken hänger sig beror på att du har smuts och oxid i loppet där chokeplunchen ska löpa.
Ta bort förgasaren och gör rent den noggrant, ta isär allt. Är du osäker på hur man gör så googlar du.
Skriv upp storlekar på munstycken (högfart & lågfart) så att du vet ungefär vad du ska beställa om du märker att du måste bestycka om. Det sitter nog en blandskruv på den också, räkna hur många varv du måste skruva för att den ska bottna så att du kan ställa den lika efter rengöring.

Hur färsk bensin har du i den? Gammal soppa kan ställa till det vid start.
Troligtvis så blev den genomsur när choken hängde sig. Dra runt motorn en minut utan tändstift, gärna med fullgas.

Apropå fullgas.. är gashandtaget bytt vid förgasarbytet? Det är väldigt sällan som Yamahas tumgas har nog lång "slaglängd" för att kunna lyfta en trottel hela vägen. Originala spjället kräver inte så långt wiresträck.
Men är det en liten Mikuni så kanske det går, typ VM32 kanske VM34.
Lyfts inte trotteln helt vid fullgas, så får du köpa ett annat gashandtag. Finns universal att köpa.

Enligt mig bästa sortimenten på skoterdelar har Rinab och Skoterdelen.
Men du bor ju i Örebro, så du kan åka till Carlbarks i Kumla och prata med dem.
 

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
[/IMG]Tackar. Var ett stort hål i insugsgummit som sitter efter förgasaren. Tänder den inte alls om det är hål där? Gummit har varit dåligt och drog nog för hårt på slangklämman. Står mikuni Corp på förgasaren hittar inga siffror. Den gick bra innan chocken hängde sig har precis skaffat den. Ingen som vet exakt vilken mikuni det är?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
TA LOSS FÖRGASAREN OCH GÖR RENT DEN ORDENTLIGT! ANVÄND T.EX BILTEMAS BROMSRENGÖRING OCH SPRAYA SÅ SKITEN RINNER UNDAN. DÅ HITTAR DU BETECKNINGEN PÅ FÖRGASAREN.

SEDAN GÖR DU RENT DEN LIKA ORDENTLIGT INVÄNDIGT.

PÅ MED NYTT INSUGSGUMMI, SEDAN BARA ATT TUTA OCH KÖRA.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Och du! Med tanke på hur förgasaren och det som syntes runt omkring såg ut, så är nog inte variatorerna rengjorda det senaste decenniet heller... Så för att få ut bäst prestanda av skotern så bör du göra det innan du börjar gasa omkring.
Skruva bort bulten som håller primärvariatorn, enklast om du tar ur ett tändstift och matar ned en decimeter snöre av ungefär samma grovlek som startsnöret till skotern (om du skaffar ett sådant som är två meter långt så har du ett bra nödstartsnöre att ha i verktygslådan) snöret blir en mjuk stopp för kolven så att du kan lossa variatorbulten. Sedan så lossar du på de 6 M6-skruvarna som håller variatorkåpan.

När kåpan är av så blåser du bort remdamm med tryckluft, efter det så använder du bromsrengöringsspray och trasor för att torka bort smuts invändigt i variatorn.
När allt ser rent och bra ut så kontrollerar du hur rullarna ser ut, är de tokglappa eller platta på en sida så måste du försöka att få tag på ersättningsrullar. Efter rullarna så kontrollerar du hur glappt viktarmarna sitter och om den del av vikterna som ska gå mot rullarna är sliten och ojämn. Alla tre vikterna ska se lika ut, är någon deformerad i rullytan så måste den bytas.
Kolla även fjädern och skriv upp vilken färgmärkning den har. Bra att veta om du skulle behöva skaffa en ny fjäder.
Är rullar, viktpinnar och vikter helt glapp och slut så är det nog smartast och billigast att försöka att få tag på en begagnad Cometvariator eller en Powerbloc ALT. Powerblocvariatorn är väldigt enkel att kalibrera in.

Sekundärvariatorn är enklare.
Lossa bulten som håller den på drivaxeln och dra av variatorn. Gör rent den utvändigt så är det roligare att hålla på.
Rengjord och fin så lägger du den på arbetsbänken med baksidan uppåt, ta en låsringstång och ta bort låsringen som håller fast helixen. Det kan även vara en bricka med innanför låsringen, den är till för att montera mellan variatorhalvorna när du har en sprillans ny drivrem på, sedan när remmen är halvsliten så flyttar man brickan ut bakom låsringen.
När helixen är fri så drar du upp den och rengör den och i "hålet" där den sitter. Lyft även av variatorskivan och rengör invändigt i den yttre skivan som ligger nederst på bänken.
När grejerna är rena så kollar du de tre små plastklackarna som sitter i "hålet" på toppen av glidytorna. De är supergaranterat slitna, så skaffa tre nya och montera dit (kostar 15kr/st ungefär)
Dags att montera ihop variatorn. Ta fjädern (som ska ha gul märkning) montera ena änden i hålet nedanför en av plastglidklackarna (finns bara ett hål på SS) sedan tar du helixen och siktar in fjädern så att den kommer i det hål som har märkningen #3, sedan får du ha lite finkänsla när du vrider helixen ett knappt kvarts varv (spänner upp fjädern) och samtidigt får den att gå ned i variatorskivan på splinesen.
Väl på plats håller du ned helixen så att du får dit låsringen i spåret. Brickan har du placerat efter hur ny eller sliten rem du har.

En sak till du ska kolla på SS440 är hur motorkuddarna på motorfästena mår. Be en kompis att ta tag i motorn och vicka den fram och åter medans du kollar om motorfästena framför och bakom motorn rör sig. Kolla även om själva fästena är spruckna, det är ganska vanligt och då får man släppa på motorn och svetsa ihop fästena igen.
Är motorkuddarna trasiga så finns inga original att köpa, men det finns sådana som är en smula tjockare och de funkar.

Lycka till.
 

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
Fick igång den med startgas idag. Förgasarfläns och choke beställd från skoterdelen. Satte dit fiddy luftfilter från biltema. Lagade förgasarfläns enligt temporärt med silvertejp. Den går sämre på låga varv och mellanregister men går bättre på botten. Den svarade bättre när det var hål i förgasarflänsen och det var även hål i gummit till det gamla luftfiltret så jag antar att den fick mer luft då. Jag har inte läst av stiften. Jag ska kolla vilka munstycken som sitter i och bestycka om den.
 

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
Mikuni MIC står det på förgasaren hittar ingen annan typbeteckning. Storleken på huvudmunstycket var 320 och tomgångsmunstycket såg det ut att vara str 30. Det är lite som en ketchupflaska nu, det händer inte mycket på låga/mellanvarv men sticker iväg på botten. Har rengjort och ska testa. Kan det vara så att choken ligger på lite grann? Fjädern som går i kanalen för choken är tillknycklad.
 

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
Följdfråga räknade givetvis inte varven på tomgångsskruven och den andra... Hur många varv ska dom vara utskruvade?
 

yamaha440

Medlem
3 jan 2016
32
0
1
örebro
smällde i stl 35 på lågfart märkte ingen skillnad. När jag skruvar in luftskruven stiger tomgången det är väl tecken på att lågfart är för litet? Har inte kollat stiften. Hur går skotern när reedventilerna är slut?