Luftfilter?

Kristoffer

Medlem
16 dec 2013
26
0
1
Falun
Luftfilter?
Har köpt en begagnad Polaris IQ Dragon Turbo (800cc fyrtaktare) från 2008.
Skulle byta luftfilter och oljeluftnings element (av skumplast) då de som sitter på är genomsura av olja och kom i samma veva på tanken att eventuellt sätta på ett sportluftfilter. Det genererade ett flertal andra frågor som jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig att få svar på.

1. OM jag sätter ditt ett sportluftfilter, måste det vara av någon speciell storlek? Fyller storleken någon funktion i det här fallet?

2. Måste jag göra andra inställningar/modifieringar för att skotern skall fungera optimalt efter ett sådant byte?

3. För och nackdelar med att ha ett sportluftfilter?

4. Påverkar det turbon negativt?

5. Måste jag ändå ha någon form av oljeluftnings element?

Vore som sagt tacksam för svar på dessa frågor så att jag kan välja rätt...Tusen tack på förhand ni som svarar!
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Köp ett KN filter till en Polaris Sportman 550. Passar perfekt i orginalluftburken på en FST.
 

Skogsknekt

Välkänd medlem
15 jun 2012
120
0
6
Här kan du se en bild på min orginalluftburk men med ett KN filter. Funkar perfekt och du slipper köpa nytt filter när det blir smutsigt. Det är bara att göra rent det själv.
 

fredde900

Medlem
2 mar 2014
24
0
1
Lycksele
Såg att nån hade startat ett ämne om luftfilter, orkade inte göra en till för de jag undra över.

Har en Skidoo Expedition 07, Värt eller onödigt att montera ett luftfilter? eller byta slutburk på avgassystemet? vf jag vill veta? de är bara nyfikenhet inte att jag kommer att montera dit nu direkt.