Luftkylning/kylfläkt till smala Ski-doo G4-chassiet?

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
287
111
43
Vittangi
Blir inte riktigt klok på det när jag googlar, men är det någon som vet om det går att eftermontera ett luftkylnings-kit (kylare, kylfläkt, slangar etc.) på en Ski-doo med det smala G4-chassiet? T.ex. på en Ski-doo Freeride 2018 som jag har. Det verkar ju gå på Lynx vätskekylda modeller med smala chassiet, men kanske Ski-doo har mindre utrymme för allt som behövs?

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
287
111
43
Vittangi
Kan ju uppdatera här ifall det skulle dyka upp någon i framtiden med samma frågeställning.

Kollade med min BRP-handlare och svaret är att det är möjligt att installera kylare och kylfläkt etc. på en Ski-doo med smala G4-chassiet.

Kostnaden är enligt nedan:
  • Själva kitet med kylare, fläkt, slangar etc. 7390 kr
  • Ca. tre timmars arbete, 3900 kr.
Totalt 11290 kr.

Jag har ju SHOT-start på min skoter och jag hade då en fråga om det krävdes att jag även köpte och fick ett batteri installerat, men det verkar inte som att det behövs i alla fall. De kopplar in fläkten direkt på 12V-systemet. Fläkten kommer ju då inte kunna gå när skotern är avstängd däremot, som fläkten verkar kunna göra på t.ex. brorsans Lynx Commander 600. Men det är kanske inget problem.

Reactions: mattgojohn

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.318
1.136
113
Stora Blåsjön
Fläkten kommer ju då inte kunna gå när skotern är avstängd däremot, som fläkten verkar kunna göra på t.ex. brorsans Lynx Commander 600. Men det är kanske inget problem.
Kan inte se att det ska göra någon större skillnad, är ju inte många deciliter i kylare som fläkten skulle kyla av.

Reactions: Henrikssons