"Luktfri" olja?

freerider_se

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Visit site
Triboron lät nästan för bra för att vara sant, men jag gav det ett försök!
Kör det i en IQR 600 med dubbelrör, racetändning, 98 oktan och 1% Triboron.

Har kört upp 25l bränsle och är supernöjd!
Luktar inte, ryker inte!
Nu går det att starta den i verkstan utan att det blir rökfyllt o det gör att Triboronen är värd varenda krona.
Ska även testa det i min 600CFI med separatsmörjning.
//Frank
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Jag och bror va till Furuvik igår och köpte en MXZ 800 -01.

Bara Mobil-1 oljan är slut så ska jag övertala han att prova Triboron-oljan. Återkommer då med resultat.

Kan säga redan nu att Mobil-1 oljan ryker hyfsat och luktar som BRP's olja. Med den 'stickande' lukten.
 

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Lyfter denna tråd pga att Triboron nu är släppt på marknaden. Snackade med en herre idag som har fått i uppdrag att få ut detta hos skoterhandlarna, detta har varit "hemligt" fram tills nyss!! Har nu själv 12liter i garaget, Inlandets i Lycksele är återförsäljare och fler kommer nu i vårt avlånga land!!

Så i morgon (Onsdag) 28/1-09 blir premiären med detta medel i olje tanken på min maskin!!

Snabb info: Testat sen 2002. Patenterat. Testat på en cross skoter. ÖKAD bevisad effekt på en skoter som blev bromsad i Luleå.
(Jag fick en kopia på bromspapperna, lägger upp dom sen)

http://www.dessanfransson.com/index.php?id=148 <-- kolla in!!!

Tyvär så är det strul på Triborons hemsida men den kommer att komma igång inom snar framtid!

www.triboron.se

Kom i håg: Jag har ingenting med triboron att göra förutom att jag ska testa det själv men jag tycker att det är bättre att testa än att påstå!!
 
Last edited:

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Bromspapper!




Kan tillägga att det är j-ligt svårt att fota lamminenerade sidor!! Därav spegel bilden från min "fina" lampa!! :argh:

Denna "olja" är lukt/rökfri, fick beviset idag, en partner motorsåg med 0,5% blandning på fulla spjäll, inte en rökpuff! :eek: Trodde inte mina ögon!!

Edit: Dom har tre produkter: master performance, mega performance och packningsrekond!
Har tagit denna info som jag beskrivigt direkt ur papprena jag fick och vad som sas till mig idag!!

Jag ska då lätt testa, nån fler??
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Joo..... Kör ju i år oxå. Det som jag håller på att testa just nu är att(Håll i er nu) Köra med Triboron i dämparna........JAJA.....vet att det låter som en parodi, men det är faktiskt sant :eek:D Har kört 2 träningar å ska schimsa om lite innan jag fortsätter.
(Anders Jansson på Hightecs som fixar & donar med dämparna)

Känns kalasbra än så länge, så vi får se hur den håller i längden.
-Återkommer med resultat!
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
Nyfiken fråga: Varför? Miljötänk, eller?
Mja...det oxå. Men framförallt så är "T" betydligt mer temperaturstabil, vilket naturligtvis gör dämparegenskaperna mer likvärdig under tex. början och slutet av ett tävligsheat. ....men som sagt, har inte kört så mkt ännu, så vi får se hur den håller i längden.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
AAAh!

Köpte OK:s syntetolja i förrgår. SNacka om att skotern började ryka och lukta! Nu blir det hem och suga ur oljetanken och fylla på med bättre olja...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
TORCO

Okej då, luktfri 2t-olja finns väl inte.

Men, jag vill be om tips på en 2t-olja som luktar så lite som möjligt.
Och som givetvis gör sitt jobb ändå.

1. Ja, jag har sökt trådar men ej hittat.
2. Nej, jag tycker inte att 2t-lukt är kul/härligt/luktar gott.
Smaken - eller kanske lukten - är som baken! :D

Skämt åsido, tips om oljor mottages tacksamt.
Aaaah !

Köpte OK's syntetolja i förrgår.
Snacka om att skotern började ryka och lukta !
Nu blir det hem och suga ur oljetanken och fylla på med bättre olja...
ErikBerg :

En 2T olja som har dokumenterat lite doft för att inte säga ingen alls är TORCO

Det är en av de mycket få 2T oljor som är godkända att användas inomhus i 2T motorer av diverse olika arangörer och motorcykelförbund på tex inomhus tävlingar / stadioncross osv osv.

Vem som är Svensk generalagent/importör vet jag dock inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

OBS !! Jag kör själv inte med detta märke på 2T olja ifall någon tror att jag är partisk !! ;)



.
 

El_Hefe1

Semi PRO sledder
9 dec 2008
33
0
0
Umeå
I maskinen kör ja på "master" tror jag den heter......direktinblandning i tanken i allafall. Även det som jag har provat i dämparna. Har dock inte haft tid att prova ut rätt schimsning, då den är lite trögare än "vanlig" olja.
Så nu har jag stoppat dit vanlig olja igen för att vara hyggligt säker på att dom fungerar på tävlingen ihelgen.... :beer:




Vilken av "T" oljorna kör du med?
 

nipa03

Medlem
28 dec 2009
16
0
1
Någon som hört talas om oljan Poly Twin Mineral från Cargo Oil? Eller någon som har erfarenhet från denna och till och med kan tala om var man kan köpa den?

Har hört att den ska vara riktigt bra och luktfri framför allt. :)

Tacksam för svar på erfarenheter med oljan.

 

Mics

Välkänd medlem
30 mar 2006
126
0
16
57
Vasa, Finland
Sv: TORCO

ErikBerg :

En 2T olja som har dokumenterat lite doft för att inte säga ingen alls är TORCO

Det är en av de mycket få 2T oljor som är godkända att användas inomhus i 2T motorer av diverse olika arangörer och motorcykelförbund på tex inomhus tävlingar / stadioncross osv osv.

Vem som är Svensk generalagent/importör vet jag dock inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

OBS !! Jag kör själv inte med detta märke på 2T olja ifall någon tror att jag är partisk !! ;)



.
Är själv ganska missnöjd med torco. Kläderna luktar betydligt mer än med Ves gold oljan, i alla fall i min skoter.
 

_hjorten_

Välkänd medlem
29 okt 2007
162
0
6
Borlänge
Bytte från Statoil`s 2 takts olja nyss (ca 150 kr/l) till Iphone jordgubbsolja (115 kr/l) och oj,oj,oj vilken skillnad det var! Lutar inte illa om kläder, man slipper ont i huvudet vid långturer (fick det av Statoil`s iallafall) och sen luktar den ju gott ;)!
Kommer alltid att köra på den i fortsättningen!

/Martin