Lurad vid beggat skoterköp!

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Jaha här sitter man och får bita i det sura äpplet.

Efter att inte haft skoter på de senaste 2 säsongarna då man sparat och lagt pengarna till husköpet.
Så skulle man äntligen i år få handla en bättre beggad snöskoter.
Sagt och gjort det mailades en hel del fram och tillbaka.
Fastnade rätt snabbt för en bra seriös annons där motorn var helrenoverad
nyligen och även vevaxeln skulle vara renoverad och nyinfettat.

Pris gjordes upp och åkte och hämtade skotern efter att jag provstartade den osv.
2 veckor efter köpet då man inväntar snön så beslutar jag mig att gå ut och starta den för att den ska få varmköras.
Försöker starta skotern men lyckas inte efter 10 minuter.
Ringer säljaren som säger att stiften bör nog bytas på den.
Tänker inte mer på det utan tar kontakt med verkstad som ska ta in den 1½vecka senare för montering av bukskydd och en lättare genomgång av skotern inför vintern.
Lämnar in skotern på brp verkstaden och får 5 timmar senare ett samtal som ger mig magknip.
Verkstaden tar kontakt med mig och säger att vid närmare koll på min skoter så har de lagt märke till att skotern läcker från cylinderfotspackningen. Ber att verkstaden inte gör något mer innan jag talat med säljaren.

Då påpekar säljaren vad vill du att jag ska göra? Skotern är såld i befintligt skick. Varvid jag påpekar att befintligt skick inte gäller då det skilljer sig kraftigt från annonserat skick. enligt konsumentverket.se (http://www.konsumentverket.se/Klaga/Bilar/Handlat-av-privatperson/Befintligt-skick/)

I ett mail 1 dag senare till mig så skriver säljarens pappa att skotern visst är renoverad och att jag ska sluta ta kontakt med dom då den är en beggad skoter som sålt i befintligt skick.

Några dagar senare så beslutar jag att verkstaden ska ta isär motorn och kolla.
Får idag dommen. Inget i hela motorn eller vevaxeln är bytt och de säger att allt är i så dåligt skick att skotern hade skurit både i motorn och vevaxeln hade farit inom 15mil på den.

Så rolig har min jul varit....
Alla ev. kommentarer om att det finns 2 sidor på varje historia kan strykas från denna tråd, detta då jag kan svart på vitt hela annonsen från blockets kundtjänst där allt hävdas vara renoverat motormässigt. Har även mailen från dom där de fortfarande hävdar att allt är renoverat.

Så går det då man inte får allt svart på vitt innan utan man går på intrycket om proffsighet osv... Suck jaja hoppas ni andra kan njuta av era skotrar iallafall :Cry:
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
ibland önskar man att det vore så enkelt....
Kändes inte roligt att 1:a julen som småbarnsförälder bli lurad på detta sättet.
Tackar dock min familj som lyst upp min tillvaro..
Min blir deppad som fan efter att ilskan lägger sig.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Han hade inga papper att visa på altl han fixat med motorn? Eller har han fifflat med dom också?

Sånt här är så suurt.
 

do0t

Välkänd medlem
12 okt 2006
458
0
16
Säg att du skickar några som kommer med skotern å ska hämta igen pengarna :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Huvva vad tråkigt, oärligt folk finns det för mycket av... :/
Och det där med att fara och slå folk, ja det funkar ju inte riktigt för då åker man på polisanmälan.
Även om man ofta får lust att dra på sig "rånarluva" och banka vett i folk.

Men är det verkligen helt kört, har man rätt att göra så? Jag menar om du har dina mail kvar där han skriver att motorn är renoverad, och brp verkstaden säger att här är det inte gjort någon renovering. Då måste det ju gå att dra det till rätten?

do0t: Haha ja den tänkte jag också på "Jag har 7 ryska kompisar som kommer tillbaka med skotern imorgon"
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Mycket tråkig historia. Jag vet hur det känns då något liknande hände min farsa, dock var det ett båtköp det handlade om. Säljaren påstod att drevet var nyrenoverat på firma, vilket han också hade kvitto på (byte av lite packningar etc). Vad han dock "glömde" informera om var att verkstaden som gjort jobbet upplyst honom om att drevet var i så dåligt skick att det borde bytas ut alternativt totalrenoveras.

Vid andra eller tredje turen med båten skar drevet med ett hål i underhuset som följd. Säljaren hävdade naturligtvis att det var nyrenoverat men då farsan ringde upp verkstaden fick han veta hur det egentligen låg till. Säljaren ville dock fortfarande inte kännas vid att han skulle gjort något fel och farsan kontaktade då en advokat. Detta medförde en utdragen process men tillslut nåddes en överenskommelse där säljaren fick stå för ett nytt drev. Totalt tog processen ca 1,5 år vilket innbar att vi inte kunde använda båten på två somrar.

Som jag tolkar det (jag är inte jurist) har du rätt i att varan inte motsvarar annonserat skick men frågan hur mycket du orkar bråka och hur länge du kan tänka dig vara utan skoter?

Uppvisade inte säljaren någon dokumentation på vad som gjorts (kvitton etc)? Om detta saknas kanske det blir svårare att få rätt med tanke på undersökningsplikt som köpare osv.

Vad jag skulle gjort i din situtation är att så fort som möjligt se till att få en specifikation från verkstaden på vad som måste åtgärdas och vad detta kommer att kosta. Därefter kanske du kan göra ett nytt försök med säljaren, men se till att först läsa på exakt vilka regler som gäller. Se till att vara saklig och korrekt, att vara otrevlig och hota någon med stryk tror jag knappast gör saken bättre.

Ändrar inte köparen åsikt kanske det är läge att ta kontakt med en advokat. Om jag minns rätt täckte hemförsäkringen större delen av kostnaden för oss, detta är dock närmare tio år sedan jag har inte alla detaljer i huvudet.

Du bör även ha någonting i stil med konsumentvägledare i din kommun som kanske kan hjälpa till.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Har pratat med advokat om detta och han sa att detta är rökt mellan privatpersoner.
Efter så det då handlar om mera riktlinjer än lagar och regler som mellan privat och företag.
Så mellan privatpersoner så kan det max bli ett tvistemål som tar 1-2år och där han max kan åka på att få betala kostnaderna.
Eller att köpet hävs vilket gör att jag kan stå med en skoter som inte får användas eller repareras i 2år.
Problemet i ett tvistemål är att det blir ju ingen polisanmälen eller liknande vilket gör att sådana här smutsiga och oärliga människor inte hamnar i brottsregistret.

Konsumentvägledaren hjälper inte i "fall" mellan privatpersoner...
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
Okej, det stämmer ju ganska bra med vad som hände oss. Dock vill jag minnas att advokaten inte la fram det som att det var kört, utan att vi hade rätt men att det skulle ta tid. Sedan borde jag kanske varit tydligare med att det aldrig gick så långt som till tingsrätt utan slutade med att det hela "gjordes upp i godo".

Misstänkte att konsumentvägledaren inte hjälpte till vid affärer mellan privatpersoner men tänkte att det kunde vara värt ett försök iaf.

Men bevisligen går det ju att få rätt. Frågan är om du, förutsatt att säljaren inte ändrar sig, kan bekosta reparationen själv och sedan få tillbaka pengar i efterhand?

För att återgå till tidigare fråga; finns ingen dokumentation på vad säljaren gjort i renoveringsväg?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Men jag har för mig att man har rätt att häva köpet inom en viss tid, 10 dagar/30 dagar minns inte riktigt. Detta om ägaren gett felaktiga uppgifter ang föremålet som sålts.
Värt att kolla upp? Har egna erfarenheter om en bekant som sålde en bil dock ovetandes om felet och därför inte sagt något, sen var blocket skevt och toppen höll på att fara. Köparen kontaktades och ville häva köpet men dem kom överens om att köparen fick tillbaka en viss summa pengar iställer och båda parter blev nöjda.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
han sade att det var gjort på firma, men han hade inte kvittona kvar... men var det något så kunde de skaffas fram genom firman.
Dock när detta nu inträffat så har jag försökt att få han nämna vilken firma som gjort detta 3 ggr utan svar....
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Men jag har för mig att man har rätt att häva köpet inom en viss tid, 10 dagar/30 dagar minns inte riktigt. Detta om ägaren gett felaktiga uppgifter ang föremålet som sålts.
Värt att kolla upp? Har egna erfarenheter om en bekant som sålde en bil dock ovetandes om felet och därför inte sagt något, sen var blocket skevt och toppen höll på att fara.

ja om säljaren går med på att häva köpet, hävdar denna annat så är det igen tvistemål som gäller.....
Så tänk nu på detta då ni ska handla beggat av privatperson, så är de kall så kan de ljuga dig rakt i ansiktet.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Värt att fara dit om det inte är alltför långt å prata allvar? Ta med någon stor kompis men inte med avsikt att slå ner någon? :)
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
jag hade åkt å pratat med dom, snäll i början å sen inte så snäll, dom har ju blåst dig genom å säga att den ska vara ny renoverad mm. kräv pengar tillbaka det hade jag gjort!
 

Haggelin

Välkänd medlem
1 aug 2006
201
5
18
Lofsdalen
han sade att det var gjort på firma, men han hade inte kvittona kvar... men var det något så kunde de skaffas fram genom firman.
Dock när detta nu inträffat så har jag försökt att få han nämna vilken firma som gjort detta 3 ggr utan svar....
Då har han ju i princip erkänt att han ljuger, man blir ju som övriga säger förbannad att folk är så iskalla. Men som sagt, steg 1 är ju såklart att försöka prata sakligt med säljaren och förklara hur det ligger till, hur mycket reparationen kommer att kosta osv. Har du flyt så kanske han mjuknar och ni kan komma fram till en överenskommelse.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
problemet är att det är 40mil enkel resa och sedan skulle jag nog tyvärr bli för upprörd så man gör något dumt.
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Jag har pratat med säljaren flera gånger där de fortfarande hävdat att den är renoverad trots att verkstaden säger annat och de förtsätter hävda befitnligt skick....
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Ring eller maila och förklara att du varit i kontakt med en advokat som fått läsa eran mailkonversation där säljaren påstår att motorn är renoverad, dvs att du har bevis så det räcker för att dra upp fallet i rätten men han får en chans att göra rätt för sig utan att betal rättegångskostnaderna.. Sätt press på han, innan fredag ska du ha ett svar på hur han tänker göra annars går du vidare
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Begagnat-handel mellan privatpersoner finns det tyvär inga som hellst garantier/lagar som täcker upp, man får helt enkelt tro på vad säljaren säger, sen skaffar man ju sig en egen överblick när man ser skotern, är ju ganska lätt att konstatera om det säljarn säger om skotern stämmer.

Ända jag skulle kunna tänka mig om säljarn är "snäll" nog och kan tänka sig betala tillbaks en summa, eller häva köpet. Men om säljarn nu redan ljugit om en skoter/ "blåst" dig med flit tror jag inte att han är villig å betala tillbaks nått heller.. tyvär.

Har hamnat i liknande diskutioner, dock inte om en skoter, men några delar. Som inte vara i utlovat skick, utan bara skräp i princip. När jag ringde tillbak till säljaren stor-tokig fick man istället ta emot en massa hot, men det är bara å stå på dig, är nog till stor del bara småa personer, som är stor bakom telefon/data etc där dom är "säker"...