Lurad vid köp av dyna

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
Jag köpte en dyna till min Polaris häromdagen av en privatperson. Jag köpte den osedd, men säljaren sade att dynan varken hade revor eller skador, den är i fint skick. Dynan är från 2005.

När jag hämtade den på bussgods såg jag till min förvåning att det var både revor och skador, inte acceptabelt i mitt tycke!! Så min fundering är VAD GÖR MAN?? Känner mej ju ordentligt lurad, fick ju betala 1800 kr för den i tron då att den var hel och fin. Har ni några idéer på hur jag ska göra? Kräva återköp? Går det överhuvudtaget? Kräva en viss summa tillbaka lr?

:sad2:
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har du ringt till personen och ifrågasatt varför inte annonstexten överensstämmer med verkligheten??
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag skulle gjort en polisanmälan! samt rapporterat till sidan där annonsen låg och berättat om vad som hänt!
 

Renträskarn

Aktiv medlem
25 dec 2009
90
0
6
Luleå
köp inte privat mot postförskott osett.
om blocket köp eller motsvarande använd internetgirot.
syna alltid prylarna om möjligt, om du har en bekant på annan ort be dom kolla den.
kräv att köpekontrakt skickas före där annonstextens beskrivning av varan också framgår.
åk till personen (om möjligt) med varan och begär pengarna tillbaka.

det finns inget värre än oärliga människor
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de hela beror på hur köpet har gått till..har du mail av han att han garranterar att den ska vara i de skicket..samt att de finns en annons så är de bedrägeri.och du kan få tebax dina pengar vid en polisanmälan på denne person..

har du endast ett muntligt "köp" så är de bara bita de sura äpplet som nämts och se glad ut...
 

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
Det finns en annons som säger "dyna i fint skick" och i mejlen har han skrivit "inte en reva". Han har även skickat en bild på en annan skoters dyna och sagt att den är likadan som den. Känns ju lite jobbigt med en anmälan för en sån "liten" sak. Jag hoppas verkligen han svarar på mina mejl. Det är ju inte enbart ett muntligt köp alltså.

Tackar för svaren så länge
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Nu är det ju så här. Om du verkligen vill driva detta så kontaktar du en advokat. Speciellt om du har mail på det. Han å andra sidan kan hävda att den var hel då den skickade och skadorna har uppstått under transport.

Där har ju dock bussgods en del regler som säger att avsändren är skyldig att packetera sitt gods på ett säkert sätt. Var det inga skador på emballaget så lär ju knappats dynan ha fått skadorna under transport.

Du bör minst få pengarna tillbaka (köpet hävt) eller ett nytt dyn överdrag av säljaren.
Kolla med en advokat hur dina chanser ser ut :) Är dom goda kör hårt och killen åker på advokat kostnaderna också.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
ring och tala med konsumentvägledaren i din kommun!!
Hon/han vet exakt vad som gäller och hur man ska lösa det! och deras jobb är att hjälpa kommunens skattebetalare.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det har man råkat ut för några ggr.. det som andra tycker är "fint" kan se ut som skit för oss andra.
 

Meken

Välkänd medlem
20 apr 2006
102
0
6
Örnsköldsvik
Det verkar lösa sig. Vi har hörts via mejl och han verkar inte så svår, så förhoppningsvis blir det ok trots allt.

Tackar för alla svar.