Lustgas...

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Tja! Har en polare som funderar på att skaffa lustgas... (En rolig grej bara):rolleyes: !
Då undrar jag om någon har erfarenhet/eller vet något om detta? Först å främst undrar jag om original grejerna verkligen skulle hålla?! Alltså allt.... Kolvar, cylindrar, varitorer + axeln å remmen, å allt va de heter kjedjehus? Sen bara lite nyfniken på hur dem skulle monteras?! Sätts dom direkt på insugsgummit? Tack för svar. Ha'de
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Hej igen! Med allt menar jag förstås inte allt sammtidigt.... :rolleyes: ! Utan att kanske den skär?! Eller att remmen smäller eller kjedjan? Ha'de
 

mountainclimber

Aktiv medlem
19 apr 2006
74
0
6
Övik
beror på vad det är för skoter, hur bra grejerna är. och köper man lustgas som är gjort för skoter så brukar det följa med en bruksanvisning. att kjedjan går av är inte stor risk. och inte att remmen går sönder heller. hur cylinder och kolvar klara sig vet jag inte men det är nog inga problem, iaf om du har inte nån större mängd lustgas på samma gång.
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Oki.... Jodå den är hyffsat ny! De är en summit REV 800 -04
Jodå bruksanvisning är de nog med... Undrade bara lite nu hur de kanske sitter?! Tack Ha'de
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Köp ett "blött" lustas system bara, ett sånt som skickar in både soppa och lustgas på samma gång, så den inte går för snålt. Risken för haveri minskar då, men den finns fortfarande kvar.
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
oki.... Blöt blandning är alltså lustgas färdig blandat me soppa i tuben Ir?! Sen undrade jag om de kanske finns nå "optimal" ställe för montering? Alltså... Ska den hållas borta från värmen helt? (bak på tunneln)? Eller kanske man tjänar på att ha den under huven så den "svalkar" andra delar? Har slutburk på så de är ju ganska gott om plats på högersidan. Annars är vell utrymmet under REV huven ganska begränsad :rolleyes: ! Ha'de
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Näe, inte blandat i tuben. Det injecterar gas och extra bensin (från ordinarie tank). Har aldrig hört om någon som kört med bara gas!?:eek: Det ger väl inget större effektuttag? Skrattgasen gör ju att man kan förbränna mer bränsle och därmed få ur mer effekt. Gasen i sig ensam brinner inte ens!

Men jag har egentligen ingen kunskap om hur det är med lustgas på snöskotrar och särskilt inte 2-taktare. Min lilla-lilla kunskap av lustgas sträcker sig till bilar, men har inte själv kört med det. Har alltid tyckt att risken för haveri och kostnaden är för stor i förhållande till hur ofta och länge man kan trycka på med gasen. Passar egentligen bara för dragrace. Så jag har aldrig fördjupat mig i ämnet. Mycket bättre med kompressor eller turbo!
 

Strigo

Välkänd medlem
18 aug 2004
118
0
6
Gör du det rätt så kommer det att hålla.
Tuben ska sitta vid slutburken så den får värme från pipan.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kolla på snow n racings hemsida dom har färdiga kit till snöskoter som dom kanske mot en liten peng kan montera dit den åt dej.Dom kör med Boondockers lustgassystem som även dom har en hemsida med utförliga monteringsanvisningar att ladda hem.. Har detta själv med stora munstycket i som ger ca 50hk..
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Tack för alla svaren!

Repeter.... Hur stor tub har du och hur länge räcker en sådan? Alltså typ en 400m sträcka lr typ 10 minuter sammanlagd tid? Och kostnaden att fylla på den sen? Ha'de
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Tuben räcker ca 2min men man bör använda den max 8-10sek. jag har dock aldrig använt den längre än 6-7sek sen tar sjön slut.Kostnad att fylla tub 380kr.