Lustskruv trasig /Av

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
En del av nålen sitter fast kvar i förgasaren en TM38.
Troligtvis dragits åt för hårt någon gång och nypit där.

Nån som har nått bra förslag på hur man kan få ut denna mässingsbit
som sitter kvar ?

Eller nån som vet någon som har en eller två TM38 att sälja ?
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
för de första så heter de inte lustskruv, man kan juh tro att de är petter niklas du snackar om :p
Skämt åsido, nålen är den som sitter i trotteln som far upp och ner ur munstycket så de kan ju inte vara den du menar eftersom den inte e gängad. Luftskruven brukar däremot sitta på sidan av förgasaren och om den e av så kan du ju alltid försöka med en grispitt eller nått liknande, eller borra ett litet hål i den och gänga en liten gäng och sen skruva ut den, jag vet inte hur stor den är på din förgasare men du får prova dig fram....
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
RE: Luftskruv trasig /Av

Det är luftskruven jag menar.

Den främre bit av nålen som sitter kvar inne i förgasaren är ca 1,3mm grov kanske ?

Har ingen grispitt i den storleken.
Å så sitter det ca 15mm inne i förgasaren
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
RE: Luftskruv trasig /Av

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Dec-02 kl 03:55 PM (CET)]Hmm ``bad luck´´är det enda jag kan säga.
Det finns skruv ``borttagare´´´med splines men det är väldigt tveksamt om det finns,
funkar på så små diametrar + den sitter ju
ganska jä_ligt till.Lycka till det kan du behöva....

mvh: Bosse............
 

RenKorv

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Långsele Sverige
RE: Luftskruv trasig /Av

det ända du hade kunnat göra är nästan att borra bort den, men inte borra bort gängorna där inne, kan inte komma på nått mycket bättre...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
RE: Luftskruv trasig /Av

Jo har också funderat på att borra ur den.
Vet inte om hålet som nålen ska gå in i är koniskt eller bara rakt.
Det är ju iallafall med nålen man juserar storleken på nålet sen så det kan nog inte ha s¨där jätte stor betydelse hoppas jag.
Porblemet är att jan inte hittat någon nång 1.. eller 1,5mm borr.
Tänkte göra en styrhyllsa så det blir borrat i mitten.. Vi får se hur jag löser detta.

 
S

stekpanna

RE: Luftskruv trasig /Av

stackars sate..
om brott ytan är plan kanske kanske du kan ta lim, tex kemiskt stål en liten liten klick (minimalt liten alltså på bakänden) på tex en borr. tryck in den mot lust..skruven. hoppas att inget flyter bredvid vänta ett dygn. värm knasarn i hetvatten tills den är röd.. hmm svårt men varm då. ta ev kylspray på borren och försök sen gänga ut. lång skott men kan gå...
 
E

Elakingen

Lustskruv...
Grispitt...
Undrar om herr Renkorv är skapt som en orne?

 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
Här en släggmetod som förutsätter att skruven inte sitter i gänggången.
Det är inte otroligt att skruven gått av för att den dragits för hårt i botten och då KAN du haft turen att skruven gått av innanför gängan.
Do it like this:
Om du kan, täta kanalen som leder ut till nålen som sitter fast utom i en öppning där du ansluter en fettspruta.
Pumpa tills det smäller, förgasaren är ju ändock skrot, eller hur?
Om du sen har någon justbarhet kvar i sätet kan ju diskuteras...
Jag har själv lossat mången underlig ting med fettspruta, ett helt underbart vapen.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Lugna ner dej lite,på en del av micuni-gasarna är toppen platt ser ut som om den har gått av men kolla först hur din ska se ut.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
Ok,jag ville bara att du skulle vara på säkra sidan innan du börjar härja i förgasaren för jag tror ju att det är i det närmaste omöjligt att få ut biten utan att skada sätet för nålen(munstycket) men lycka till