Luta skotern

lummz

Välkänd medlem
4 maj 2008
138
0
16
Piteå
Ska byta matta på skotern och tänkte göra deet genom att luta skotern alltså inte hissa upp bakdelen. Har för mig att jag nån gång har läst på forumet att det skulle vara dåligt att luta skotern åt ett visst håll under längre tid. Kan nån bekräfta detta eller yrar jag?
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Har ingen aning om det där med att luta den, men hur kommer du åt att lossa den sida av drivaxeln som hamnar neråt om du lägger den på sidan?

Bytte matta själv igår, och jag gjorde som jag alltid gjort. hissade upp den ett par dm bak, lossade boggien, sen hissade jag upp den så den nästan stog rakt upp med bakdelen. tycker det blir lättast så.
 

ZR 500 APV

Medlem
7 feb 2010
30
0
1
läste i instruktionsböcker att om skotern har batterier så är det inte så bra att ha den att luta en längre tid för vätskor kan börja rinna ut eller vad det stod var på engelska så förstog inte så bra men är väll nog best att hissa upp den
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Det är nåt kusligt mycket enklare att kränga i och ur boggin ur mattan med skotern på sidan än med upphissad bakdel. Och skruvar man lös allting först så är det ju bara ungefär 30 sekunder du behöver ha den på sidan vid urplockning och en minut eller två på väg ihop.

Men sur kan den vara när den ska startas igen, och har du mycket soppa i tanken så kommer det förmodligen att rinna ur avluftningen