Lynx 535 renovering, motor-renovering osv samt sladdbygge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja nu hoppas jag denna tråd passar här.

Är så att jag har en lynx 535a som har gått som trogen veddragare/bärgnings skoter i många år hos min morfar och 2 år i min ägo. Nu i vintras så insåg jag att det är lite charm o själ i gamle lynexen, så nu har jag bestämt mig för att renovera upp den och ha den rullandes som sladdskoter och veddragare ett tag till.

Det jag kommer göra är följande:

Motor:
*Nya packboxar, packningar
*Nya stift
*Motortvätt
*Nya kolvar ev bara ringar
*Köpa ny primer
*Nya slangar osv osv

Chassie:
*Svetsning av diverse småsprickor osv
*Omlackering
*Gå igenom boggie/fetta upp o byta lager
*Rengöring och omlackering av motorutrymmet
*Tillverka ny styrstam då den gamla böjdes o hade sig
+ mer som kommer

Mål med detta är att få en gammal skoter i fint skick igen.

På sidan om detta bygge så kommer jag börja med att konstruera en ny skotersladd, liknande variant av kombisladden.

Bilder kommer snart.

Mvh/ Anton
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Efter lite rengöring, ska tvätta mer sen



Ska se om jag hittar åt nån med ultraljudstvätt/verkstadstvätt elr va de nu het, så får allt åka in o bli riktigt rent o fint


Alla lager kändes då att dom rullade friktionsfritt och inga ojämnheter, måst bara ta bort innerskivan så man kom åt o byta packbox
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Ja jävlar, här har man jobbat på och glömt av att man hade en projektråd att sköta å..

Jag har då int gjort alltför mycket på motorfronten, gängat om några hål till pinnbultarna osv, och har gått igenom saker och ting och konstaterat att inköpslistan blev längre än väntat..

På sladdbygget har det hänt mera iallafall, Jag har snart svetsat och byggt klart "plogarna/hyvelstålen" eller vad man kallar det på skotersladden. Så nu ska jag ragga upp lite profilrör så man kan börja med ramen och allt sådant.

bjuder på nån bild

 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Jo lika bra o ta och göra det rejält o seriöst på engång :)

Angående vevaxeln, om ni kollar på bilden på veven, då ser ni urfrästa spår på yttersidan lagren, i dom spåren sitter det en gummitätning som är delvis borta/helt borta på endel lager.

Frågan som jag ställer är då följande, Är dom gummitätningarna på vevens kullager ditsatta för att förhindra så att oljan/bensinen inte ska rinna lite hursomhellst?

Sen sitter det gummipluttar i lagerbanorna på undre blockhalvan, vad har dom för uppgift? samma där är att dom är delvis smulade/trasiga
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Tror att de är för att olja/bensin inte ska kunna smita emellan och så vidare, i och för sig är blockhalvorna ganska så ordentligt ihopdragna men det går inte få det bomätt mellan lager och överfallen. Till och med de gamla motorerna som 440 och 640 hade dem, och inte bara Rotax, i stort sett alla fabrikat har den lösningen på att få tätt.
Blir kul och att se vad du har gjort på Lynxen sen, gillar 535:an starkt som maskin :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Okej som ja misstänkte då dvs :)

Tror du jag klarar mig med bara nya gummiringar på lagrerna och utan dom "gummipluttar" som sitt i lagerbanorna på den övre blockhalvan?

Får be om ursäkt att de går trögt på detta projekt just nu, är mycket i farten, körkort, börjat jobba och fiskesesången i full fart ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.