Lynx 600 HO, gått som en klocka men nu död

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
tjena allesammans!
vill bara dubbelkolla vissa saker med er som sysslat med skotrar längre än mig..
i förrgår och igår provstartade jag den nyinköpta lynxen, en RE 600 HO -07. den har alltid startat direkt utan missljud eller bludder what so ever..
men idag när jag ryckte i snöret så hände inget. han går runt och låter som han ska men den vill bara inte starta.. efter typ 20 försök så tänkte jag att skotern e väl bara nersurad.. loss med stiften o som jag trodde, sur..
i med dom efter lite eldning och rengöring, fortfarande e den död...
loss med dom igen och då upptäcker jag att innehållet från tändhatten halft följt med och sitter på stiftet... visst, det blir o köpa nya tändkablar + stift...
men på vägen hem stannar jag hos en allmän 2taktsförsäljare, mopeder o crossar o skit...
han frågar då om jag kört 95oktan? ingen aning säger jag.. han förklarar att om jag har otur så åker jag på o köpa nya förgasare då 95 innehåller så mycket skit som tex etanol o annat som gör att förgasarna sätter igen sig...
kan detta stämma? och kan problemet vara så djupt grundat när den gått så bra innan? eller tror ni att tändhatten kan vara felet?
snabba svara tack :)
fråga gärna o jag svarar på så mycket jag kan :)
// micke
 

Niclas2

Välkänd medlem
15 sept 2008
234
0
16
Aldrig hört något om att 95 oktan förstör förgasare, jag har alltid kört på 95.. Pröva med de nya kablarna och hattarna och återkom om det inte var felet. Annars om den stått över sommaren kan det blivit avlagringar i förgasaren så du måste rengöra men sönder är dem inte..