newbie skrev:
Funderar på att köpa en lynx 670 Rave årsmod 96-98
några synpunkter på denna skoter?
Är originalmattan och dämparna bra? och går den bra i lös/puder/djupsnö?
toppfart? drar den mycket soppa?
Annars funderar jag på en cobra enduro, men vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan skotrarna? Har hört att enduron ska vara sämre i lössnö.
Har haft en 670Rave-97, det är första året med G-Type chassiet (Alu) medans
96 har plåtchassi. 96-97 satt det Öhlinare orginal, WP kom -98. Effekten i -97:an är lägre än i -98:an (112 resp 119). Mattan har längden 3200, med 23 mm kammar orginal. Jag var otroligt nöjd med min -97, med en liten styrhöjning, samt lite ombestyckning var komfort och bränsleförbrukning rimlig.
Ett stor problem är att få ned alla kusar i backen = spinner alltid. Toppfarten på -97:an var väl inte så jätte imponerande 120-130 på mätarn, 140 om man pinade, men detta är ju lite individuellt mellan skotrar beroende på variator setup. Det har skrivits mycket om -97:an klena boggie. Jag körde min på på både crossbana och hård ledkörning, enda trasiga var ett boggiehjul efter "reslandning". För lössnö bör man nog byta skidor, orginal har en tendens till att gräva ned sig, men höll man farten funkade det bra.
G-typen är iof ganska tung men märks inte mycket när man kör
Har nu själv "bytt upp" mig till en 670Rave -00, vilken är förbättrad på många punkter från 97:an. Bl a är motorn av "HO" utförande vilket har ökat effekten i motorn från 112 till 129hk.
Samt att är det std mått på mattan vilket ger en större utbud när man vill byta.
Sammanfattnings vis: Lynx gör extremt bra skotrar, Rotax gör extremt bra motorer (i vilket fall RV motorn), vilket sannoligt gör att du kommer att bli nöjd.
Alla som provat mina Lynx (670 -97 & 670 -00) har varit mycket positiva.