Lynx 670 Rave

newbie

Medlem
17 jan 2006
36
0
1
Funderar på att köpa en lynx 670 Rave årsmod 96-98
några synpunkter på denna skoter?
Är originalmattan och dämparna bra? och går den bra i lös/puder/djupsnö?
toppfart? drar den mycket soppa?

Annars funderar jag på en cobra enduro, men vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan skotrarna? Har hört att enduron ska vara sämre i lössnö.
 
Last edited:

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
som jag fattar det så funderar du på att köpa ett g-typ chassi 670 eller 600
enduro rätt eller
bägge skotrarna e bra skillnaden e ju i effekt,det sitter väl witepower dämpare i dom orginal vet inte om dom e super bra skull tro att det e som fox
jag skulle söka igen enn som det satt öhlinare på å betala 1000 kr extra=)


det är en bra skoter som e stadig å håller enda felet som jag hört e att dom e trånga å skruva i
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
newbie skrev:
Funderar på att köpa en lynx 670 Rave årsmod 96-98
några synpunkter på denna skoter?
Är originalmattan och dämparna bra? och går den bra i lös/puder/djupsnö?
toppfart? drar den mycket soppa?

Annars funderar jag på en cobra enduro, men vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan skotrarna? Har hört att enduron ska vara sämre i lössnö.

Har haft en 670Rave-97, det är första året med G-Type chassiet (Alu) medans
96 har plåtchassi. 96-97 satt det Öhlinare orginal, WP kom -98. Effekten i -97:an är lägre än i -98:an (112 resp 119). Mattan har längden 3200, med 23 mm kammar orginal. Jag var otroligt nöjd med min -97, med en liten styrhöjning, samt lite ombestyckning var komfort och bränsleförbrukning rimlig.
Ett stor problem är att få ned alla kusar i backen = spinner alltid. Toppfarten på -97:an var väl inte så jätte imponerande 120-130 på mätarn, 140 om man pinade, men detta är ju lite individuellt mellan skotrar beroende på variator setup. Det har skrivits mycket om -97:an klena boggie. Jag körde min på på både crossbana och hård ledkörning, enda trasiga var ett boggiehjul efter "reslandning". För lössnö bör man nog byta skidor, orginal har en tendens till att gräva ned sig, men höll man farten funkade det bra.
G-typen är iof ganska tung men märks inte mycket när man kör

Har nu själv "bytt upp" mig till en 670Rave -00, vilken är förbättrad på många punkter från 97:an. Bl a är motorn av "HO" utförande vilket har ökat effekten i motorn från 112 till 129hk.
Samt att är det std mått på mattan vilket ger en större utbud när man vill byta.

Sammanfattnings vis: Lynx gör extremt bra skotrar, Rotax gör extremt bra motorer (i vilket fall RV motorn), vilket sannoligt gör att du kommer att bli nöjd.

Alla som provat mina Lynx (670 -97 & 670 -00) har varit mycket positiva.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
HPD skrev:
1. Har haft en 670 Rave-97, det är första året med G-Type chassiet (Alu) medans
96 har plåtchassi.

2. Effekten i -97:an är lägre än i -98:an (112 resp 119).

3. Har nu själv "bytt upp" mig till en 670Rave -00, vilken är förbättrad på många punkter från 97:an. Bl a är motorn av "HO" utförande vilket har ökat effekten i motorn från 112 till 129hk.

4. Sammanfattnings vis: Lynx gör extremt bra skotrar, Rotax gör extremt bra motorer (i vilket fall RV motorn), vilket sannoligt gör att du kommer att bli nöjd.

1. Stämmer inte , 1996 års Cobra RAVE / Enduro / Racing hade Aluminium chassie.

2. & 3.
* 670 ( 1995 - 1997 ) 112 Hk.
* 670 Big Pipe ( 1998 ) 118 Hk.
* 670 Big Pipe - X ( 1999 - 2000 ) 123 Hk.

4. Håller med till 110 % :)
 

newbie

Medlem
17 jan 2006
36
0
1
2stroke skrev:
Vilket chassie vill du ha ?

* Cobra ( 92 - 96 )
* G-Type ( 97 - 00 )
Årsmodellen (och därmed chassitypen) styrs nog av priset då jag inte har råd med mer än 30000:-
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Tack, 2stroke för att du rättade till mina felaktiga uppgifter. (har för mig ändå att -00:an hade 129hk, men du brukar ju ha koll.)

Hur som helst Newbie, jag tror du kan hitta en 670 -97 för under 30-tusen.
Min jag sålde var i mycket gått skick, gått c:a 650mil, hade priset av 28-tusen. Det finns ju även 583:eek:r av G-type modell vilken säkerligen inte blir mycket från åkt av 670. De brukar ligga i pris för att passa din plånbok.

Se i vilket fall som helst till att det sitter bra matta på, "bästa trimmningen", motorn kan man alltid "lyfta" ganska mycket. 2stroke kan ge dig "hundra tips" på hur du åker ifrån en 670 med en 583.

Skriv och berätta hur det blev.
 

ipsel

Välkänd medlem
12 nov 2005
416
0
16
malmberget
skulle nog hällre satsa på en cobra -96a . dels att g-typen lär ha barn sjukdommar för det har alla nya chassien, sen att jag har en racing 440 (1996) själv och kan gått och väl rekomendera den
 

Ski_dooer

Välkänd medlem
1 jan 2000
114
0
6
HPD skrev:
Har haft en 670Rave-97, det är första året med G-Type chassiet (Alu) medans
96 har plåtchassi. 96-97 satt det Öhlinare orginal, WP kom -98. Effekten i -97:an är lägre än i -98:an (112 resp 119). Mattan har längden 3200, med 23 mm kammar orginal. Jag var otroligt nöjd med min -97, med en liten styrhöjning, samt lite ombestyckning var komfort och bränsleförbrukning rimlig.
Ett stor problem är att få ned alla kusar i backen = spinner alltid. Toppfarten på -97:an var väl inte så jätte imponerande 120-130 på mätarn, 140 om man pinade, men detta är ju lite individuellt mellan skotrar beroende på variator setup. Det har skrivits mycket om -97:an klena boggie. Jag körde min på på både crossbana och hård ledkörning, enda trasiga var ett boggiehjul efter "reslandning". För lössnö bör man nog byta skidor, orginal har en tendens till att gräva ned sig, men höll man farten funkade det bra.
G-typen är iof ganska tung men märks inte mycket när man kör

Har nu själv "bytt upp" mig till en 670Rave -00, vilken är förbättrad på många punkter från 97:an. Bl a är motorn av "HO" utförande vilket har ökat effekten i motorn från 112 till 129hk.
Samt att är det std mått på mattan vilket ger en större utbud när man vill byta.

Sammanfattnings vis: Lynx gör extremt bra skotrar, Rotax gör extremt bra motorer (i vilket fall RV motorn), vilket sannoligt gör att du kommer att bli nöjd.

Alla som provat mina Lynx (670 -97 & 670 -00) har varit mycket positiva.
"Toppfarten på -97:an var väl inte så jätte imponerande 120-130 på mätarn"
???????
Det måste varit något alvarligt fel på din maskin om den inte gick fortare ? En normal 500 går ju betydligt fortare än så mätarfart . Har själv haft en rave 670 97 och den gick då betydligt fortare än så . dessutom håller jag inte med om att den hade jättedåligt grepp med orginalmattan , nog för att det sitter bättre med en matta med lite högre kamm men jag tycker ändå att det bet i bra även med orginalmattan ,
 

HPD

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
6
Säter Sverige
Ski_dooer skrev:
"Toppfarten på -97:an var väl inte så jätte imponerande 120-130 på mätarn"
???????
Det måste varit något alvarligt fel på din maskin om den inte gick fortare ? En normal 500 går ju betydligt fortare än så mätarfart . Har själv haft en rave 670 97 och den gick då betydligt fortare än så . dessutom håller jag inte med om att den hade jättedåligt grepp med orginalmattan , nog för att det sitter bättre med en matta med lite högre kamm men jag tycker ändå att det bet i bra även med orginalmattan ,
Maskinen var väl inte idealliskt inställd för "Lake Running", och mätare är alltid mätare. Blev iof alldrig frånåkt heller:)
När det gäller greppet, så är det inte bra. Prova en maskin med 32 eller ännu hellre 38 kammar fattar du vad jag menar. Effekten kommer INTE till sin rätt med std matta, men det är givetvis roligt att åka på sladd också:)