Lynx Boondocker 2012 konserveringsprogram "summerization"

Deesa

Medlem
22 feb 2015
26
0
1
Råneå
Satt och kollade i handboken hur man kör konserveringsprogramet för sommaren på min -12 boondocker men blev fundersam när det inte är samma reglage på den som exemplet i handboken. (helljusknappen, S/M knapparna på styret)*
Min undran är då om det fungerar om jag använder knapparna direkt på mätarhuset samt flipp-brytaren till helljuset? Antar att det borde finnas någon här som vet*:)
Tack på förhand
 

djabag

Aktiv medlem
4 mar 2010
93
8
8
Ja! Det funkar på samma sätt med knapparna på mätarhuset.

Man gör så att nedersta displayen visar total körsträcka innan man gör följande.
-Tryck på hel/halvljusknappen snabbt flera gånger samtidigt som man trycker in "set" knappen.
-Då ska texten "push S" dyka upp i displayen, släpp knapparna.
-Tryck in "set" i typ 3 sekunder, då ska det stå "OIL" i displayen.

Nu körs konserveringsprogrammet, rör inget. Skotern stannar av sig själv efter ca 1 minut. Klart!
 

Deesa

Medlem
22 feb 2015
26
0
1
Råneå
Okej, tack för svaret :)
Det jag funderade mest på är ju att jag inte har en knapp till helljuset utan en spak/vred.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Snor tråden och frågar en grej som jag har funderat på :)
Ska man låta motorn stå och gå en stund innan man konserverar den eller är det bara att starta upp den och köra på på en gång?
Vet inte hur länge det tar innan den stänger av sig själv och man vill ju inte att den ska börja gå varm
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Nu vet jag inte hur det är med era E-tec 800or men de två jag haft har då tagit så mycket olja att jag inte ens kommit på tanken att ge den mer olja bara för den ska stå några månader. Har startat och varmkört ett par ggr per sommar istället.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Vet inte vad som är bättre faktiskt, men jag hade tänkt göra som rekomendationerna säger och göra motorkonserveringen och eventuellt slå i någon rengöringsvätska för injektorerna eller någon sorts stabiliseringsvätska för bensinen