Lynx Boondocker 3700 800 e-tec -14 skuren motor!

SuperMusen

Medlem
21 feb 2013
14
1
1
Sälen
Tjena, tänkte bara nämna här att jag lyckades få min BD 800 e-tec å skära efter ca 3mil...:Cry: anledningen vi kom fram till på verkstaden var att dom antagligen har lyckats brutit av en av nipplarna till en av oljeslangarna från pumpen, å detta vid montering i Finland.. Det rann ut nästan halv tank m. olja vilket resulterade i att motorn gått torr.

Så ett tips till er med nya chassiet på Boondockern i år: ta en extra kik så att den inte läcker nån olja.. Det skadar ju inte! Mvh.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
sjukt tråkigt. Hoppas att de lyckas fixa den snabbt åt dig.
 

SuperMusen

Medlem
21 feb 2013
14
1
1
Sälen
Ja man får väl hoppas de går fort. Det blir antagligen ett motorbyte, så hänger väl lite på om det finns nån komplett motor kvar :)
 

woxis

Välkänd medlem
26 jun 2013
159
0
16
Tjena, tänkte bara nämna här att jag lyckades få min BD 800 e-tec å skära efter ca 3mil...:Cry: anledningen vi kom fram till på verkstaden var att dom antagligen har lyckats brutit av en av nipplarna till en av oljeslangarna från pumpen, å detta vid montering i Finland.. Det rann ut nästan halv tank m. olja vilket resulterade i att motorn gått torr.

Så ett tips till er med nya chassiet på Boondockern i år: ta en extra kik så att den inte läcker nån olja.. Det skadar ju inte! Mvh.
På min Lynx Rave RE 600R E-tec -14 så vare redan olja i behållaren när ja hämta den + att den va varmkörd å kollad så allt såg bra ut runt motorn
 

Jonssonboy

Aktiv medlem
6 nov 2008
56
0
1
Alfta
Detta har även hänt för min kompis nu v51 på hans boondocker 3700 800 -14 att nipplarna till oljepumpen gått av, dock så märkte han det innan oljebehållaren var tom! 5 mil hade den gått.
 

Jonssonboy

Aktiv medlem
6 nov 2008
56
0
1
Alfta
ouch 5mil utan olja är nog ingen hit direkt.
Alltså hans skoter har inte skurit, den läkte olja på oljepumpen vid nipplarna men den skar aldrig, utan den börja på ryka när han körde så han stanna för att titta under huven och då var det olja runt motorn. Lämna in den på auktoriserad verkstad och brp skicka en ny pump från Finland. Så hans skoter har ju aldrig gått utan olja, då hade ju den skurit för länge sen som trådskaparen råka ut för. Skotern används just nu i Åkersjön.

Får se om det blir att fler råkar ut för detta. Ett tips är ju att kolla så är man ju säker, alltid tråkigt med haveri på ny skoter.
 

SuperMusen

Medlem
21 feb 2013
14
1
1
Sälen
På min Lynx Rave RE 600R E-tec -14 så vare redan olja i behållaren när ja hämta den + att den va varmkörd å kollad så allt såg bra ut runt motorn
Det var visserligen min med, men dom hade inte sett att den läckt något innan jag hämtade den.
 

SuperMusen

Medlem
21 feb 2013
14
1
1
Sälen
Alltså hans skoter har inte skurit, den läkte olja på oljepumpen vid nipplarna men den skar aldrig, utan den börja på ryka när han körde så han stanna för att titta under huven och då var det olja runt motorn. Lämna in den på auktoriserad verkstad och brp skicka en ny pump från Finland. Så hans skoter har ju aldrig gått utan olja, då hade ju den skurit för länge sen som trådskaparen råka ut för. Skotern används just nu i Åkersjön.
Får se om det blir att fler råkar ut för detta. Ett tips är ju att kolla så är man ju säker, alltid tråkigt med haveri på ny skoter.
För mig rykte det inget utan såg att den lämnade en fläck med olja efter sig när jag va ute på tur, så jag började dra mig hem för att kolla vad felet va, men kom inte så långt utan den skar.. Den stannade inte av sig själv utan den började gå trögt å låta riktigt förjävligt i motorn.
 
Reactions: NNGGNN

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
var kanske lite snabb där.
eftersom tanken fortfarande är full så lyser ju ingen oljelampa, pumpen har ju bara spottat olja rakt ut istället för in i motorn.
 

SuperMusen

Medlem
21 feb 2013
14
1
1
Sälen
En ny motor blev beställd förra veckan av min åf, så förhoppningsvis så är skotern igång igen i slutet av denna vecka. Det är sagt tur att det är/finns garantier som täcker sånt här, och framförallt åf som sköter det snyggt och professionellt! :)
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Och varför skulle inte en e-tec 800 hålla mer än 500mil?