Lynx Commander -12

robrah

Medlem
2 jan 2009
18
0
1
Fränsta
Har nyss köpt en Commander -12.
Men jag jag tycker inte boggin gör det den ska! Den slå igenom på den främre dämparen hela tiden! Jag spänner fjädern mer å mer men det blir inge bättre!
Ska dom verkligen var så dålig?

MVH
Robert
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Är dämpare o fjäder rätt monterade?

Kan köra hur hårt som helst med min utan att märka tendens till genomslag vare sig fram eller bak och då är fjädern på främre dämparen bara uppsnäppt 2 snäpp.
Visst, sitter man och sover som dödvikt på dynan kan man vara nära genomslag men ändå inte riktigt och 75% av körningen gör då jag ståendes numera.

Sedan är ju HPG 36 dämparna inte de allra bästa för ihållande hård körning men en uppsättning C-46 eller ASA dämpare går ju lös på en del

Enda faran kontra RCG är att man kör för fort numer, inga problem att hålla mer än laglig hastighet på riktig dåliga leder, hur fort det går märker man först när det studsar lite snett
 

robrah

Medlem
2 jan 2009
18
0
1
Fränsta
Jag har inte ändrat på nått! Kan man montera dom fel då? Isåfall har dom gjort fel på Lynx!
För kör jag långsamt så går den igenom oxå! Ska dom bli varm fort? Jag hade bara kört 1 km i gupp å då va den riktigt varm!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Visst kan någon trött montör montera fel, korrekt monterat ser det ut enligt bild.

Tillhör själv dem som inte kör en meter innan hela maskinen gåtts igenom och sedan löpande bandet infördes i Rovaniemi inför säsongen 2008/2009 så har orsakerna ökat då man hittar kontakter som inte klickat ihop, bultar som inte är dragna enligt spec, reglageblock på styret som sitter löst osv osv.
En annan sak jag märkte med årets maskin var att det gick in stora mängder fett i boggien utan att ha kört en meter, smorde genom den, körde 50 km och smorde igen för att helt fylla upp alla leder.
Testade sedan att smörja efter 300 km men då gick det bara i knappt ett pumpslag i varje nippel

Nog tål de mer än en km, körde själv igår dryga 30 km efter dålig led i riktigt god fart utan problem, bara stå och trycka ned maskinen i dalarna, kommer man med lite för hög fart är det bara nudda bromsen så framvagen går ned och tar första smällen.
Okej några slätare partier emellanåt över någon myr så dämparna fick vila men det mesta var mer eller mindre puckelbräda.

Ska finnas styvare/hårdare fjädrar från race som passar men har inte undersökt det ännu
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nej, däremot en uppsättning Öhlinare i boggien på en ST 600, funkade helt suveränt då den RCGn fick ta mycket stryk , fick göra lite extraförstärkning då fästöronen ville vika sig men efter det så var dessa klockrena, dum som man är ibland så fick de sitta kvar när den byttes bort men vad jag vet funkar de fortfarande och maskinen har passerat 4000 mil på väg mot 5000 med orörd motor och växellåda , okej det sitter dubbelringskolvar i den men det vet ju bara jag :)

Har hört en hel del gott om dessa http://www.asa-suspension.com/snoskoter.html och det skulle vara intressant att prova
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Boondockerns dämpare passar också "bolt-on" men behöver garanterat shimsas om ett par gånger för att hitta det optimala för en Commander
 

Gerka

Medlem
16 feb 2009
6
0
1
Stora Skedvi
Har själv en commander-13 och upplever samma sak, främre dämparen slår igenom speciellt när man kör sakta och det är gropigt. Det blev ännu sämre när jag spände upp bakre dämparen några knäpp för att det skulle gå bättre att åka 2 på den.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har själv en commander-13 och upplever samma sak, främre dämparen slår igenom speciellt när man kör sakta och det är gropigt. Det blev ännu sämre när jag spände upp bakre dämparen några knäpp för att det skulle gå bättre att åka 2 på den.
Plocka lös den och kontrollera så att inte själva dämparen är kass (=cykelpump) , även HPG 36 är masstillverkad och köps in pallvis med prispress , felaktiga förekommer säkert.

Kan också vara värt att kontrollera att det sitter rätt rätt centerdämpare och fjäder i maskinen så inte någon morgontrött kortidsanställd tagit dämpare för en betydligt lättare maskin.

Annars är det nog bara att gå på eftermarknadsdämpare eller Lynx egna för t ex 3700 Boondockern