Lynx Commander 800?

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
Läste i snowrider när dom testade mountainmaskiner så tog dom med commandern där, den fick inge bra kritik aif. Men om man skulle lägga på en matta mä typ 44mm kammar, och kanske om det nu kommer 2010 en 800 e-tec typ. Är det nån som tror att den skulle kunna ha lite mer chans då?
Iofs så vägde den mer än yamahan så den kommer väl aldrig funka helt ut om klättrare, men de ju en crossover.
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Det brukar väll vara mycket motor å mycket kammar å sedan kunna hantera/justera maskinen på bästa sett som gäller för å klättra. Så ja, det tror jag gör skillnad med mera motor å mera kammar. Klart commandern inte kommer hänga med andra klättrare för den är ju klumpigare å tyngre kommer nån å säga nu då, men jag tror det kommer funka bara man lär sig bryta den och med mera motor å högre kammar så ska nog en van commander förare kunna klättra bra. Det svåra just nu e väll att det inte tillverkas, mig veterligen, någon 50 cm bred matta med mera kammar än det som sitter på. Hoppas jag har fel...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Har känslan av att man behöver mer än 44 mm för att kunna klättra på samma sätt som en Summit eller "turbojapanes" om man nu pratar klättring i lössnö eller detta rännande uppför fjällbranten där ingen vettig skulle lägga sitt vägval på färden till den stillsamma fjällmiljön.
Ser man lite nyktert på problemet så är ju inte våra förhållanden samma som i Canada/USA med lössnöklättring på höjder betydligt över Kebnekaise utan föret till fjälls under Mars-Maj är oftast lite hårdare och vindpackat, och då inser man att det räcker en bit med dagens 32, och framförallt så får man med sig en fullpackad Nila dit man vill och en hel del till.....
Säkert skulle 44-60 mm med mera motor vara kul men jag tror att det skulle innebära mera vikt iom förstärkningar av chassie mm för att tåla den högre effekten och brukandet, dessutom får man för oss i denna kundgrupp säkerligen nackdelar med driftsäkerheten, bränsleförbrukning och oljeförbrukning.
Nåväl, skulle säkert själv titta noggrant och säkerligen handla om det skulle komma en "P---sförlängare" typ 800 med 44 eller 51 mm kammar, kan vara intressant med lite nya material för viktens skull men då driver det ju priset åt fel håll.
"Han på byn" hörde förresten för flera år sedan att Janne Tapio byggt en bredbandare med en 800 snurra, torrvikt ca 240 kg så det kanske finns nått i ladorna i Rovaniemi
 

ln91

Aktiv medlem
2 nov 2008
86
0
6
Sollefteå
"Han på byn" hörde förresten för flera år sedan att Janne Tapio byggt en bredbandare med en 800 snurra, torrvikt ca 240 kg så det kanske finns nått i ladorna i Rovaniemi
hehe! men de skulle va rätt kul om lynx kom med nån modell som lyckades hänga med övriga märkenas klättrare. finns väl nån "ranger mountain" modell, vet inte vad som är den riktiga tanken med den modellen? är det nån slags bergsbestigare eller bara en lite längre vanlig skoter?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Var väl mera tänkt som en "Nordisk" klättrare denna Ranger Mountain och det finns ju ett antal kvar i drift, personligen är jag övertygad om att Lynx inte kommer att bygga någon extrem klättrare modell Summit, RMK eller Riskokare med +160" matta då det ju ärligt talat knappast finns behov av såna maskiner här på Nordkalotten, annat är det ju "over there" med bottenlöst puder på 3-4000 meters höjd

"Till tops bestefar" går ju att lösa med vettigt vägval de flesta gånger.

För övrigt så finns det väl några "widetruckar" därute med 650-800 motorer istoppade under huven och annorlunda drivbandskonfigurering, någon som har koll på funktion körbarhet på dessa
 

menhir

Medlem
26 okt 2008
14
0
1
Porjus
Har själv en Commander och kan intyga att den inte går att klättra med som en summit. Största problemet är, som tidigare inlägg redan kommit fram till, kamhöjden. Den skyfflar för lite snö helt enkelt. Så vill du ligga å stumma på maxvarv uppåt dagarna i ända, köp en mountain istället!

Till nästa år kommer den med 38 mm kamhöjd, men den kommer ändå inte att klättra som en summit. Mycket eftersom det inte är en summit. Hela resonemanget är konstigt egentligen. Om jag vänder på steken ser ni hur konstigt det är;

Drar en summit kälke lika bra som en commander? Nej, men om summiten skulle komma med hög- och lågväxel, lägre kammar, annan utväxling och bredare matta då skulle den dra kälke bättre!

Går summiten lika bra efter led som en mxz? Nej, men om summiten skulle komma i kort modell med lägre kammar och krängningshämmare då skulle den gå bättre efter led!

Min v70 går mycket sämre i snö än min Commander, men om den kom med banddrift istället så skulle den gå bättre i snö!
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Har själv en Commander och kan intyga att den inte går att klättra med som en summit. Största problemet är, som tidigare inlägg redan kommit fram till, kamhöjden. Den skyfflar för lite snö helt enkelt. Så vill du ligga å stumma på maxvarv uppåt dagarna i ända, köp en mountain istället!

Till nästa år kommer den med 38 mm kamhöjd, men den kommer ändå inte att klättra som en summit. Mycket eftersom det inte är en summit. Hela resonemanget är konstigt egentligen. Om jag vänder på steken ser ni hur konstigt det är;

Drar en summit kälke lika bra som en commander? Nej, men om summiten skulle komma med hög- och lågväxel, lägre kammar, annan utväxling och bredare matta då skulle den dra kälke bättre!

Går summiten lika bra efter led som en mxz? Nej, men om summiten skulle komma i kort modell med lägre kammar och krängningshämmare då skulle den gå bättre efter led!

Min v70 går mycket sämre i snö än min Commander, men om den kom med banddrift istället så skulle den gå bättre i snö!
haha, fick mig ett skratt så här på lördagskvällen, bra skrivet.

Tror faktiskt att en 800 snurra skulle vara eftertraktat i commandern, men jag kan ha fel
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Min ståndpunkt är fortfarande enligt # 4 och # 6 men visst, en 800 o kam skulle trigga ens mörka sida fast man vet att mera kam och aggressivitet mot snön kräver mera motor i en ständig spiral för att ta sig fram i horisontellt läge ovanpå snön
 

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Min ståndpunkt är fortfarande enligt # 4 och # 6 men visst, en 800 o kam skulle trigga ens mörka sida fast man vet att mera kam och aggressivitet mot snön kräver mera motor i en ständig spiral för att ta sig fram i horisontellt läge ovanpå snön
Det är ju sant, fast jag tror med samma matta, men med en 800, skulle locka fler som vill ha mer att köra med efter led. Visst skulle säkert högre kammar vara kul, men frågar är hur länge slidsen skulle hålla med en sådan uppsättning.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det är ju sant, fast jag tror med samma matta, men med en 800, skulle locka fler som vill ha mer att köra med efter led. Visst skulle säkert högre kammar vara kul, men frågar är hur länge slidsen skulle hålla med en sådan uppsättning.
600 är ju redan växlad för +150 kmh, bättre lägga en tusenlapp på variatorsetup, vinkla upp den fjädrande förlängningen en aning och några tusenlappar till (kan bli många) på en tuffare stötdämparuppsätting typ de C 46 Lynx har (RCG) eller vad som finns till PPS:n och passar i 154-A , det skulle säkert att få till en bra sättning även för att göra PPS:n bättre för lössnö med riktigt avancerade dämpare, shimsade som man vill ha och som har reboundinställningsmöjligheter så återgången sker mjukare trots hårdare sättning men jag har ingen aning vad en sån uppsättning skulle kosta, förmodligen bortanför 20 K snarare än hitom.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
undra varför dom är växlad så underligt.. gör typ 50 på 1:an varvar mest bara.. sen gör dom 150+ på 2:an och låter nästan slö i botten.. hade inte behövt göra mer än 110/120 max..
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
kan hända om man pressar.. har som sagt inte testat.. :D..

Men måste ändå säga att jag tycker den är för högt växlad på 2:an..

Känns din slö innan typ 6000 varv ?... en x-trim 550 drog jämnt med mig tills jag kom dit då har man skidres istället hur länge man vill..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Utväxlingen är , om jag kommer ihåg rätt 1:an 1,98 o 2:an 3,23

Men visst, finns ingen anledning för +150 växling annat än för bränsleekonomi (tror BRP i alla fall vilket är fel)

Inte som jag känner det men har en annan primärfjäder 100-230 Gul/Gul
I övrigt bara en grön sekundärfjäder 180-303 o 42 Helix

Du har förspänning på din 40 Helix, kolla att den är förspänd med 8 kg så den inte växlar ut för snabbt
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
600 är ju redan växlad för +150 kmh, bättre lägga en tusenlapp på variatorsetup, vinkla upp den fjädrande förlängningen en aning och några tusenlappar till (kan bli många) på en tuffare stötdämparuppsätting typ de C 46 Lynx har (RCG) eller vad som finns till PPS:n och passar i 154-A , det skulle säkert att få till en bra sättning även för att göra PPS:n bättre för lössnö med riktigt avancerade dämpare, shimsade som man vill ha och som har reboundinställningsmöjligheter så återgången sker mjukare trots hårdare sättning men jag har ingen aning vad en sån uppsättning skulle kosta, förmodligen bortanför 20 K snarare än hitom.
Pratade med min ÅF angående värre dämpare med justering till boondockern, å fick då veta att RE/RS dämparna med hög å lågf iofsart justering samt retur går lös på mellan 3500-4000SEK inkl. fjäder! Passar ju då bara PPS iofs... Commander RE låter väl inte så dumt? :p
Sen, ett par C46 kan väl inte va så svårt/dyrt å få tag i, satt väl i rätt många lynxmodeller i början av 2000talet, dom är ju iofs inte justerbara, men renoveringsbara är dom ju iaf, så de går ju å schimsa om iaf...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Pratade med min ÅF angående värre dämpare med justering till boondockern, å fick då veta att RE/RS dämparna med hög å lågf iofsart justering samt retur går lös på mellan 3500-4000SEK inkl. fjäder! Passar ju då bara PPS iofs... Commander RE låter väl inte så dumt? :p
Sen, ett par C46 kan väl inte va så svårt/dyrt å få tag i, satt väl i rätt många lynxmodeller i början av 2000talet, dom är ju iofs inte justerbara, men renoveringsbara är dom ju iaf, så de går ju å schimsa om iaf...
De KYB 40/46 dämpare RE 6/800 har kan vara intressanta för PPS 154, har inte koll på geometrin osv men de försöker ju ofta använda hyllvaror när de bygger nytt, skulle vara intressant att ha tillgång till programvarorna i Rovaniemi och köra en simulering med ett tyngre chassie (XU) men det happens not så det man inte vet får man anta för att komma vidare.
Hursomhelst, det jag vill ha är en PPS som är mjukare mot snön men ändå har uthålliga dämpare när jag vill det och den får inte vara så hård som på RE modellerna så det behövs säkert en dämparguru och ett antal tester.
En uppsättning fram samt i boggien+schimsning+dämparguru+reservdämpare fram o bak (om man specialanpassat och trivs med det) blir beyond 20K

Till RCG:n är det enklare, C 46 finns ju på hyllan och även de Öhlinare som satt i RE/RS till 06, hade "ungefär" ett par sådana i en ST 600 för ett antal år sedan men i ett snällt ögonblick fick de följa med när maskinen fick ny ägare, lite hårda för pyskörning men orkade med allt om det gick hårdare.

Pheew, tänk att det aldrig blir som man planerar, slutade i stort sett att fundera på sådant här för en massa år sedan iom att man började köpa nytt och byta ofta men nu med XU chassiet så kommer behovet igen då det blir sådana avgörande skillnader med lite fix i variatorsetupen och dämpningen, å andra sidan är det kul att utvecklingen går framåt
 
Last edited: