Lynx enduro 500 98

leksaksson

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Östersund Sverige
jag funderar på att skaffa mig en skoter till vintern och har hittat en Enduro 500 från 98, alltså inte Sp modellen utan den vanliga. Är det nån som har nån åsikt om den skotern, kanske nåt man ska tänka på när man kikar på den. och vad är det för skillnad på den vanliga Enduron mot Sp varianten..

tack på förhand
 
E

Enduro 583-ägare

SP har 307's matta, en "vanlig" G-Type har 320's matta. SP-modellen har lite annan damparuppsättning för att tåla mer. Tror SP'n har plastskidor också.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Aldelens rätt, sp kom 99. Min sp har aluminiumskidor och vad jag vet är det då inte bytt på min så då bör det ju vara det på dom andra sp:arna också
 

erik1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
33
0
0
Rotax har kanske dom bästa motorerna. Så hittar du en fräch skoter så kan du nog köpa den om priset är det rätta
 
J

JIMMY

fan köp en lynx enduro 500 -98, ja köpte en i påskas!! fy fan va dom går hårt!!! dom ä heltungerbar, drar nästan inge soppa heller
 

leksaksson

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Östersund Sverige
Tack för alla som svarat!!!
en till sak som jag undrar vilken kan man säga är arctics motsvarighet till en
enduro 500 98, zl/zr/snopro??... och vad väger den?? enduron alltså.... är det nån som rekomenderar nån annan skoter i 35-37 tusen kronors klassen
(kort sport 5-600 cc)

tack på förhand


 
S

spunkwannabe =o)

på arcticsidan är det väl ZR som är motsvarigheten till enduro...(?)

men håll dig till lynx eller skidoo (MXZ) så du får en rotaxgrill under huven :eek:)

Arctic = plastraket (man startar den, den sticker iväg utav h-vete, å så slutar det med en stor rökpuff i horisonten!) :-D
 
P

PolkaTolka

ZL/ZR 600/500 är ju helt klart en köpvärd skoter!

Har själv en ZL 600 och den går som en dröm :) Kan bara klaga på att stötdämparna är lite veka (Ryde FX) Utöver det är det en superskoter!
 
R

r.a.v.e.

Jag skulle nog jämföra enduro 500:an med ZL 500 och enduro 500sp med ZR 500. "Vanliga" enduron har ej renoveringsbara Ryde FX (års mod 97) och en öhlinare bak i boggien, medan sp:n har renoveringsbart runt om.

Enduro 500 -98 har antagligen en liknande uppsättning på dämperiet som 97:an.

Har själv en -97:a och är helnöjd. För att vara en 500:a från slutet av 90-talet går den aldeles tillräckligt, och att den dessutom är väldigt snål på soppa är bara en trevlig bonus.
 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
500 sp har plastskidor och kom ut 98 endast i Finland,den har fö gul huv,grövre dämp uppsättning,307 cm matta och en annan variatorkalibrering.
 
L

Lynx-ägare

När jag köpte min maskin för ett par år sedan valde jag mellan Arctic och Lynx Enduro G-type. Valet blev en 98's Enduro 583 pga att i princip alla jag pratade med sa typ "det chassiet går nästan inte att köra sönder". Att det är en driftsäker Rotax och renoveringsbara dämpare runt om är inte helt fel. På min satt dessutom backväxel och en 30 mm matta. :)
 
M

Matti

är det nån som vet när G-type chassit kom till lynx. och vad var det för skillnad mot det gamla?
 
J

Jopp

Det var ett helt nytt chassie som kom, inget är liknande. Bla reducerades vikten rejält.
En ny framvagn presenterades med mer eller mindre stående dämpare.
Boggien är snarlik den gammla men även den har fått sig en rejäl facelift. Även om boggien på cobra modellen var väldigt bra.

Det enda negativa man kan säga om g-type modellen förutom att den ser lite knepig ut är att den fortfarande är lite tung. Men annars är det en väldigt driftsäker skoter med en bra motor, varesig vilket cc du väljer.