Lynx enduro 600 sdi 2005 höga varvtal

Mabban

Medlem
8 jan 2024
5
0
1
17
Sweden
Hej. Min Enduro 600 sdi har väldigt höga varvtal vid tomgång, det kan skifta från 3000 till 4000 ibland och den vill nästan dra iväg av sig själv då.
Det andra problemet är att den kan "auto gasa" vid 25 km/h utan att jag håller på gasreglagen. om jag gasar upp till 50 eller 70 mm, och låter den "rulla" ned i hastighet av sig själv så stannar den till ändå runt 25. Ibland i gupp så ger den sig och sänker sig till noll och det gör den alltid när jag fullnitar med bromsen. Dock så kan jag bromsa ned till 5-10 km/h ibland och då går den upp av sig själv i 25 igen. Någon som vet vad problemet kan vara och ifall det har någon koppling till dom höga varvtalen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Första kollen är om gaswiren går trögt tillbaka pga wire tvinnat upp sig endera nera vid gasspjäll där den är blottad eller vid tumgasen. Alt 2 kan va tvinnad wire nere vid oljepumparmen eller inne i fördelningsdockan till gaswire.
Hissa upp maskinen i baken så mattan kan snurra och gasa och prova trycka tillbaka gasvredet på spällhuset.Om de hjälper så köp nya wire helt enkelt då följer även oljewiren med.Kollla även om wiren har tvära böjar.
De kan även va för spänd gasvire de ska glappa vid tumgasen typ 2mm mellan tumblad och gasblock.
Om allt de är ok så leta spruckna i nsugsgummin mellan spjällhus och motor för de är vanligt fel på dem testa bryta o bända i spjällhuset samtigigt som du sprutar startgas mot insugen på tomg.Om den reagerar på startgas är insugsgummina väck.
Steg 3 är trasiga reedventiler.
Steg 4 felande tps givare eller att den måste nollas kallibreras.
steg 5 mest otroligt en spridare som inte öppnar riktigt på tomg men de är långsökt.
 

Snöskor

Ny medlem
9 feb 2022
2
0
1
40
Hälsingland
Hur går den när du kallstartar den? Vad ligger varvtalet på? Som föregående talare skriver på punkt 4 så är TPS en känslig. Min gjorde inte som din, men när man stannade så låg varvtalet kvar på typ 3500 och gick långsamt ner. Detta avhjälptes med att nolla tps:en. Måste göras med BUDS som BRP har. Dock så verkar ju din bete sig lite annolunda, så detta är kanske bara aktuellt om du uteslutit att spjällen återgår till noll när du släpper gasen. Reedkorgar och Bränsletryck (även under körning) är något jag skulle rekommendera alla med en 600 SDI att kolla utöver det årliga bränslefilterbytet.
 

Mabban

Medlem
8 jan 2024
5
0
1
17
Sweden
har inte hunnit kolla på den något än, ska göra det när den ska in på service. Dom senaste dagarna har vi märkt nu när det har varit närmare plusgrader att när skotern håller på att bli varm (nästa varna för att den går varm). Så får den gashäng och även när jag drar i p-bromsen och släpper styret så ligger den i konstant 4000 varv och så fort jag släpper bromsen så far den iväg av sig själv. Den gör det när den går varmt, och den blir varmare då den konstant ligger på 4000 i varv ifall det är sämre före där man måste ligga typ under 30-40.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
har inte hunnit kolla på den något än, ska göra det när den ska in på service. Dom senaste dagarna har vi märkt nu när det har varit närmare plusgrader att när skotern håller på att bli varm (nästa varna för att den går varm). Så får den gashäng och även när jag drar i p-bromsen och släpper styret så ligger den i konstant 4000 varv och så fort jag släpper bromsen så far den iväg av sig själv. Den gör det när den går varmt, och den blir varmare då den konstant ligger på 4000 i varv ifall det är sämre före där man måste ligga typ under 30-40.
Kör inte en meter till med maskinen för rusar den så mycket får den endera tjuvluft eller för lite soppa av annan anl så den kommer skära närsom om ni kör.
 

Mabban

Medlem
8 jan 2024
5
0
1
17
Sweden
Tror inte att den är nära för att skära, har kört med den ett bra tag efter jag skrev i tråden. Många körningar och många gånger kört väldigt snabbt. Det kan inte vara tempgivare ifall det finns, vet inte gällande den här modellen. Eller kan det vara tps sensorn.
 

Mabban

Medlem
8 jan 2024
5
0
1
17
Sweden
fick dock veta i efterhand att styret är höjt så ska kolla det snart, ifall dom glömt att köpa wire förlängare