Lynx Enduro 600 SDI problem

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
okej ska kolla kontakterna men borde inte motorlampan blinka om den inte får kontakt med någon utav givarna ?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
okej ska kolla kontakterna men borde inte motorlampan blinka om den inte får kontakt med någon utav givarna ?
Det borde den göra, t ex om avgastempsensorn inte fungerar som den ska osv men med begagnat så vet man ju inte vad tidigare ägare gjort och inte gjort om det inte är mamma som haft den.
I värsta fall kan denne ju varit och badat maskinen och då kan ju SDI trilskas.
Det man själv kan prova är då att ta isär allt, låta det torka rejält ett par dygn inomhus, kontaktspraya återmontera och sen prova.

Stiften ok när du kört innan den stannat?
När den stannat/kvävts luktar det bränsle från utblåset?
Batteriet bör vara 100 % för bästa funktion,4-5 år gammalt kan ju vara på väg då det är sämre kvalite´på dagens batterier

Speciellt väder när det händer, funkar bra ut från varmgaraget och trilskas efter någon timme ute i kylan?
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
Tja, köpte den begad på blocket. Men var nu och kollade lite och provade att byta stift även fast dom gammla gnistrade bra. Men det vart ingen skillnad såg dock att det är bara ena stiftet som blir blött. Batteriet är nytt och det värkar vara ok.

provade att smörja några kontakter utan resultat.

Mvh Tobbe
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
:hmmmm:110 mil per säsong på en enduro 600, inte mycket om inte någon "farbror" haft den

Fullt komp på bägge cylindrarna?
550 mil så bör du definitivt ha över 8 kg kall , helst runt 9 när den är varm och rätt lika på bägge.

Visst sitter det batteri, har du mätt effekten eller laddat?

Hur ser förgasargummina ut?
lys, böj, titta från alla håll, sprickor i gummit så köp nya, quick fix för att köra imorgon är vulktape en liten spegel kan vara bra om du inte vill riva lös en del

Och allt annat i bränslesystemet med förgasare och allt är rengjort minutiöst och fräscht bränsle i tanken, är kompet ok o förgasargummina fräscha så ska han gå med tillräcklig gnista
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
han aldrig köpa någon kompmätare men kollad insuget och bägge gummina såg bra ut inga sprickor osv. Bytte till nya stift och fick den att tända men den dog likasnabbt å höll på så några gånger. glömde även att tillägga att den dog så här just nån timme innan det hände den här gången men det som var då var att olje lampan började att lysa och sen efter 2 min ungefär så var det bara att dra igång den och den gick som vanligt och oljelampan slocknade, tills den dog igen nån timme senare. Fyllde givetvis på en liter till med olja sen för att vara på säkra sidan.

ringde även min lokala lynx åf och frågade vad dom trodde och dom sa mest troligt batteriet men mätte upp det till 12,9v så det är nog okej. Frågade även vad dom ville ha för en felundersökning och han sa nånting om 1000-2000 kr, lät som lite väl dyrt.

Mvh Tobbe
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
han aldrig köpa någon kompmätare men kollad insuget och bägge gummina såg bra ut inga sprickor osv. Bytte till nya stift och fick den att tända men den dog likasnabbt å höll på så några gånger. glömde även att tillägga att den dog så här just nån timme innan det hände den här gången men det som var då var att olje lampan började att lysa och sen efter 2 min ungefär så var det bara att dra igång den och den gick som vanligt och oljelampan slocknade, tills den dog igen nån timme senare. Fyllde givetvis på en liter till med olja sen för att vara på säkra sidan.

ringde även min lokala lynx åf och frågade vad dom trodde och dom sa mest troligt batteriet men mätte upp det till 12,9v så det är nog okej. Frågade även vad dom ville ha för en felundersökning och han sa nånting om 1000-2000 kr, lät som lite väl dyrt.

Mvh Tobbe
Du kan inte bara mäta på volten du måste ha en batteri mätare som även kollar om alla kretsar i batteriet är helt :)
Jag tror det är där du har felet.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Det kan även vara bränslepumpen som har gått sönder, hör om du får låna en bränsletrycksmätare av din handlare.
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
okej ska se om jag får tag i nån batteri mätare imorgon, men bränslepumpen låter ju men man kan ju kolla trycket också hur mkt tryck ska det vara ?

Mvh Tobbe
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
kollade bränslepumpen idag och den låter men suger ingen soppa måste ju vara den som är trasig då ?
 

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Kolla slangen som går ner i tanken om den har spruckit eller lossnat,
Det hade hänt på min. fast jag har en förgasare men den orkar inte suga om slangen är sprucken.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Den sitter i pumpen, man måste plocka upp pumpen för att kunna se/byta den, därför bör man kontrollera trycket.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Den sitter i pumpen, man måste plocka upp pumpen för att kunna se/byta den, därför bör man kontrollera trycket.

Högst upp på pumpen om inte minnet sviker, bilden är från en Yeti SDI men det är ju samma pump o princip, regulatorn är nog nr 9.
Hela kittet kostar säkert runt 2 500 /300 USDoch regulatorn ensam runt tusingen /100-120 USD , det blir ju alltid väsentligt dyrare i Sverige av någon intressant anledning.
Alltså värt att felsöka innan man beställer grejor.
Har du t ex någon god polare med samma motor så tvärlåna pumpen och testa om maskinen går bättre.
 

Tobii_

Aktiv medlem
26 nov 2006
62
0
6
Luleå
Okej okej ska fara snart och kolla men det kom inge bensin ens när jag kopplade bort den dära bränsletrycksregulatorn och bara körde pumpen. men den låter ju.

Mvh Tobbe