Lynx enduro går kasst varm

RockyIII

Medlem
16 dec 2023
5
1
1
35
Ume
Tja!

Min lynx enduro special 600 -02 går risigt när den blivit varm. Kall spinner den fint men efter fem minuter vill den dö av.

Den håller sig vid liv på tomgång på halvchoke men försöker man gasa något så bluddrar den bara av. Slår man av choken (på tomgång) så dör den inom 10 sek. Så första instinkten säger ju att det borde vara att den får snålt med soppa. Men sprutar man startgas i luftintaget när den står på tomgång så dör den direkt. Har plockat isär förgasarn och rengjort, ingen skillnad.

Har öppnad tanklock för att utesluta vakuum.

Statorn verkar annars ofta vara en orsak till detta problem, den är av följande modell: https://rmstator.com/en_us/rm01008
Har mätt upp den både kall och varm och den ger de ohm-värden som specifikationerna säger och den jordar inte någon av slingorna. Kan man utesluta stator efter den felsökningen eller kan det ändå vara något galet med den?

Kan slänga in som parantes att jag även har testat kompen som var finemang på bägge cylindrar

Men gott folk, hur hade ni gått vidare med felsökningen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Spruta startgas bakom variatorn mot packboxen och lyssna om motorn reagerar på det då den går på tomg. Samma sak med insugsgummina de kan ha släpt i vulkningen mot adapterplattan de sitter i eller spruckit. Bryt o bänd i förgasarna samtidigt som du sprutar strargas mellan förgasare och cylinder.
Steg 2. ta lös reedventilerna och kolla att de inte är stora skador. De är ok om de är loiute slapp och glipar 1mm de ger4 inte så dålig gång men förlöst av stora delar kan ge likn problem. De går bra så länge motorn är kall och går på choke men när den blir varm blir den för sur.
Låter även som elfel stator eller picuppspiolen utanför sbvänghjul. Mät väven den om du inte gjort det. Tyvärr kan en stator eller picupp ge rätt värden men fela ändå, de händer i 30% av fallen då man har elfel på alla märken.
 

RockyIII

Medlem
16 dec 2023
5
1
1
35
Ume
Spruta startgas bakom variatorn mot packboxen och lyssna om motorn reagerar på det då den går på tomg. Samma sak med insugsgummina de kan ha släpt i vulkningen mot adapterplattan de sitter i eller spruckit. Bryt o bänd i förgasarna samtidigt som du sprutar strargas mellan förgasare och cylinder.
Steg 2. ta lös reedventilerna och kolla att de inte är stora skador. De är ok om de är loiute slapp och glipar 1mm de ger4 inte så dålig gång men förlöst av stora delar kan ge likn problem. De går bra så länge motorn är kall och går på choke men när den blir varm blir den för sur.
Låter även som elfel stator eller picuppspiolen utanför sbvänghjul. Mät väven den om du inte gjort det. Tyvärr kan en stator eller picupp ge rätt värden men fela ändå, de händer i 30% av fallen då man har elfel på alla märken.
Glömde säga, reedventilen inspekterades vid förgasarrengörningen och såg bra ut.

Att spruta startgas på nämnda ställen har inte givit någon reaktion från motorn.

Har även märkt att det är vid motstånd den vill dö av, om man lyfter mattan så går den att varva upp även när den går dåligt. Magkänslan säger att det borde minska sannolikheten att det är elfel utan hellre då bero på luft/soppablandningen?

Får iaf sammantaget känslan av att den går sur. Provade köra utan luftburk och då klarade den sig betydligt längre än vanligt, men när problemet väl uppstod så var det ingen skillnad. Ska nog ge förgasarn en andra omgång för säkerhets skull.

En sak jag kom på som kanske kan ha med det att göra, den hade tankats med oljeblandad bensin (trots att den har separat oljepåfyllning) när felet uppstod första gången. Så den fick då dubbelt så fet soppa som den borde få. Men slangade ur det och fyllde på med fräsch soppa så snart som det blivit upptäckt, men den fetare blandningen kanske kan ha orsakat att något satts igen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Dubbel oljemängd ger enbart lite snålare bränsleblandning så den går snålt de är mest farligt på full gas.
Jag häller i 6% i tanken vid inkörning av nya kolvar i ca 20 min trots 3% oljeblandning och de ger ingen förändring i motorkaraktär. Efter 20 min kör jag 2% olja i tanken tills jag kört ur 40l och de märks inte på gången.
Nu låter de mer som läckande flotörnålar eller att oringen runt flotörsätet är för utnött tunn så de läcker soppa runt flotörsätet, men de gäller endast om du har Ihopsatt förgasarrack inte om du har lösa Rundtrottel förgasare! De går att lista ut om flotören eller oringen läcker genom stänga flotören och blåsa eller suga i soppaslangen. Om du inte kan suga fast tungan i slangen så läcker endera oring eller flotörnål. De ger överflödning och kan ge fet gång.Om du har rundtrottel mikuni är de enbart flotörnålen som kan läcka.
Oringen går inte att köpa som reservdel och den är stört omöjlig att få tag på annat sätt för den är extremt tunn.
Enda kansen att få tag i en är Om firman Braigasen har dem till salu. Jag har fått tag i den oringen där men de va undantagstillstånd för han säljer nornmalt inte dem lös.
Enda sättet att få tag på den oringen är att köpa original hela flotörkittet nr 35 på sprängskissen nedan. Där ser du även oringen som brukar läcka.
Vid rengöring förgasare måste alla små munstycken piprensas med veckad koppartråd som ex. Och bränsleskruvarna på utsidan gasare måste lös helt och tryckluftsblåsas i hålet med minst 6 bar. Passa fjädern brickan och oringen trillar lös när du skruvar loss bränsleskruvarna, de brukar alltid åka ner på golvet.
 

RockyIII

Medlem
16 dec 2023
5
1
1
35
Ume
Dubbel oljemängd ger enbart lite snålare bränsleblandning så den går snålt de är mest farligt på full gas.
Jag häller i 6% i tanken vid inkörning av nya kolvar i ca 20 min trots 3% oljeblandning och de ger ingen förändring i motorkaraktär. Efter 20 min kör jag 2% olja i tanken tills jag kört ur 40l och de märks inte på gången.
Nu låter de mer som läckande flotörnålar eller att oringen runt flotörsätet är för utnött tunn så de läcker soppa runt flotörsätet, men de gäller endast om du har Ihopsatt förgasarrack inte om du har lösa Rundtrottel förgasare! De går att lista ut om flotören eller oringen läcker genom stänga flotören och blåsa eller suga i soppaslangen. Om du inte kan suga fast tungan i slangen så läcker endera oring eller flotörnål. De ger överflödning och kan ge fet gång.Om du har rundtrottel mikuni är de enbart flotörnålen som kan läcka.
Oringen går inte att köpa som reservdel och den är stört omöjlig att få tag på annat sätt för den är extremt tunn.
Enda kansen att få tag i en är Om firman Braigasen har dem till salu. Jag har fått tag i den oringen där men de va undantagstillstånd för han säljer nornmalt inte dem lös.
Enda sättet att få tag på den oringen är att köpa original hela flotörkittet nr 35 på sprängskissen nedan. Där ser du även oringen som brukar läcka.
Vid rengöring förgasare måste alla små munstycken piprensas med veckad koppartråd som ex. Och bränsleskruvarna på utsidan gasare måste lös helt och tryckluftsblåsas i hålet med minst 6 bar. Passa fjädern brickan och oringen trillar lös när du skruvar loss bränsleskruvarna, de brukar alltid åka ner på golvet.

Tack för ingående info. Har rengjort förgasaren igen in till minsta beståndsdel, men det gjorde ingen skillnad. Kan konstatera att det är ganska jäkla tätt i flottören, men inte helt. Om man tar i och blåser i slangen så pyser det igenom pyttelite luft, och det går inte att suga fast tungan som du beskrev. Det är visserligen trögt som fasiken att suga ur luft men det lilla kanske ändå är problemet? Så man kanske bör köpa ett flottörkit och byta ut då?

Tog loss tanken och såg att tankfiltret lossnat från soppaslangen, som var riktigt murken och sprucken. Så blir att sätta i en ny soppaslang iaf och montera på tankfiltret. Men det kanske är optimistiskt att tro att det är grejen som kommer lösa problemet?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ok då är oringen för ihopkrymt så de läcker soppa förbi flotörsätet. Nr 35 på bilden är nålsätet och alla delar men de blir aldrig fel på annat än oringen. Kittet kostar minst 1500kr x 2 så 3000k helt i onödan.Oringen säljs inte lös men en välsorterad firma med udda oringsmått har säkert. Men hör först med Braigasen.
 

RockyIII

Medlem
16 dec 2023
5
1
1
35
Ume
Braigasen hade inte oringen separat, men det visade sig vara ett helt annat problem.

Tog loss tanken och i den var soppaslangen röten så filtret hade åkt av och små delar av slang flöt runt i bensinen. En lite större del hade tagit sig in till kröken där slangen går ut ur tanken och satt igen soppaledningen. Nu går den som ett skållat ollon igen! Tack för alla förslag iaf :D
30656
 
Reactions: Boost III