Lynx GL 250/360/3900/Fox/Ranger LTS/Ranger King , Erfarenheter... ?

Norsken

Medlem
13 feb 2007
6
0
1
Hallå...
Har en 3900 som inte toppar mer än 50-60 oavsett växel!
Nån som har förslag på vilket "fel som är trasigt"!!:)

Har en GL 230 oxå. Nån som vet hur många det finns ??
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hallå...
Har en 3900 som inte toppar mer än 50-60 oavsett växel!
Nån som har förslag på vilket "fel som är trasigt"!!:)

Har en GL 230 oxå. Nån som vet hur många det finns ??
Oftast beror det på att variatorerna behöver en översyn och service.

Primären behöver rengöras invändigt och bussningar, samt rullar till viktarmarna bytas. Det enda som ska smörjas i den är den stora brons-bussningen med små hål i, där används grafitfett. Den lilla bussningen som sitter i spindeln med 3 viktarmar, har en fiberbussning o den ska inte smörjas annat om den redan är trasig med bronset framme.

Sekundären tas lös o kontrolleras, axeln som skivan löper på, smörjes med nån tjock olja eller tunt sprayfett. Sandpappra bort rost från skivorna.
Se till att skivorna löper lätt, och att momentomvandlaren är hel. Kolla att segersäkringen o brickan är hela.

Kontrollera även att kedjan är korrekt spänd. Det finns information om detta i pdf-filerna Lynxmanualer här på forumet. Ladda hem dessa och läs. :becky:
Om inte detta hjälper så är det annat i drivningen som bromsar framfarten. :whistle:
 

grop

Välkänd medlem
Det där med att smörja primären blev jag ifrågasatt om då jag undrade vad jag skulle ha för fett som klarade av att sitta kvar även då det blev varmt.
Ingen som smörjer primären nu för tiden. Gör rent den bara sa de. Var en ÅF som sa så. Men han sa också att han inte håller på med så gamla skotrar. Det enda som han kunde komma på som skulle funka var att lägga på teflonspray. Eller heter det något annat? kommer inte ihåg just nu.

Jag hade isär den i lördags men jag kommer inte ihåg någon bronsbussning. Jag tänkte att man skulle smörja utgående axel från motorn bara.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det där med att smörja primären blev jag ifrågasatt om då jag undrade vad jag skulle ha för fett som klarade av att sitta kvar även då det blev varmt.
Ingen som smörjer primären nu för tiden. Gör rent den bara sa de. Var en ÅF som sa så. Men han sa också att han inte håller på med så gamla skotrar. Det enda som han kunde komma på som skulle funka var att lägga på teflonspray. Eller heter det något annat? kommer inte ihåg just nu.

Jag hade isär den i lördags men jag kommer inte ihåg någon bronsbussning. Jag tänkte att man skulle smörja utgående axel från motorn bara.
Ja om du inte har sett bronsbussningen så är den nog inte tillräckligt ren.
Det är isåfall den som ska smörjas med grafitfett. Den andra halvan som sitter kvar på motorn ska inte smörjas alls. Man kan sätta lite grafitfett i bådan ändarna av fjädern som sitter inuti den isåfall.
Man ska passa sig för storre mängder smörja som kan hamna på variatorskivorna. :)
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Liten uppdatering på min LCE 02. Var för en månad sedan ute och körde i -20 grader över en myr och "tryckte på" lite över några tuvor då plötsligt boggien lägger sig i bottenläget. Krypkör till närmsta väg där jag konstatear att det dubbla fyrkantsrörstaget som sitter runt bakre boggiedämparen är avslitet i båda nedre svetsarna! Monterar ner staget och beställer nytt. Monterar det och välter upp skotern i upprätt läge. Äntligen klar att köra igen! Sätter mig på och märker att boggien är helt stum. Lägger den på sidan igen och efter lite snö och isskrapande konstaterar jag att dämparens axel är krökt 45 grader i övre fästet. Förb.... Tar bort dämparen som är mer eller mindre stum, en utsliten dämpare som fryser i kall väderlek med andra ord och därmed lyckades knäcka boggiestagen, förmodligen delvis redan förra säsongen för jag vet att jag tyckte den såg aningen lägre ut förra året men kollade aldrig närmare.

En ny dämpare gick dock inte att köpa lös till min årsmodell, utan bara hela dämparpaketet med fjäder och hela rasket för friska 2.700:-, detta utöver 890:- för övriga boggiedelar. Inga piratdelar finns. Visste däremot att 03:an var mer eller mindre identisk så beställde en lös dämpare till den och hoppades att den passade vilket den också gjorde utan problem. Kom då undan med 970:- istället!

Funderar nu på om man inte borde byta ut övriga dämpare också så man slipper slå sönder mer boggie och framvagnsdelar.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
GeK, det var oturligt. Hur många mil har skotern gått ? Har du låtit renovera dämparna ?
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
GeK, det var oturligt. Hur många mil har skotern gått ? Har du låtit renovera dämparna ?
Har kört 800 inte alltid lugna mil. Antar att detta är att betrakta som ren förslitning men det är ju lite lurigt när dom fungerar för det mesta men blir stumma när det blir extra kyligt. Renovera? Vet inte om Lynx originaldämpare går att renovera, har sett att det ligger på c:a 500:- för en renovering och om en ny dämpare ligger på 970 tar jag nog en ny.

Gissar att boggiedämparna går hårdast på en skoter!?
 

Hefta

Medlem
16 feb 2010
46
0
1
Har också en 3-9a och är mycket nöjd med den! Dock så undrar jag vad det kan vara som låter lite illa :( Det låter ungefär som när remmen slirar fast det kommer från högersida vid växellådan det börjar låta endast när man gasar på litegrann
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Jag har lite samma problem.
Köpte nyligen denna 250 GL, syncro 1991. ;)
Bra skick och går gudomligt i snö. Har aldrig varit så kul köra ospårat i skogen.
Dock låter den väldigt högt. Det är inget unikt för enstånkare, men alla tips kring vad man kan skruva åt eller stabilisera för att minska motorljudet, tas tacksamt emot.

 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Skynda er att kontrollera fläktremmen o lagret för fläkthjulet. Instruktion med bild finns på sidan två.

När fläkthjulet är bortplockat så kan man snurra på lagret. Glöm inte att hålla reda på den halvmåneformade kilen på fläktaxeln.
Den kan trilla bort när man minst anar det.

Vill passa på att tipsa om ett annat insugsgummi som håller bättre än original.
Jag har kört med ski-doo original till rotax 253.
Nummer 570.015.500
Det är något längre så att luftburken hamnar väldigt nära styrstången, dock utan att ligga emot den.
 
Last edited:

Ranger_Roffe

Ny medlem
13 apr 2010
2
0
1
Tröndelag
Hei!
Første innlegg ever på forumet!
Jeg har kjørt Ranger i 3 år. Min svigerfar har en 1995 Ranger King, men dessverre gikk drivakselen i tu nå i vinter. Han har investert i en 2005 Ranger 550 og jeg liker begge scootre godt. Jeg har sjekket de fleste scooterskroter uten å finne delen. Sekundærvariatoraksling til Ranger King 500 er sjelden vare. Er det noen som vet om det går an å bruke aksling fra andre modeller som t.ex. cobra, 5900, rave eller liknande?
Roffe, en Lynxåkare från Tröndelagen
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Tack för svar Lynxi gällande min tidigare fråga.

Jag tänkte se över lynxen i sommar och har några småprojekt jag skulle vilja pyssla med:

Dels skulle jag vilja få tag i orginalklistermärken som sitter på instrumentbrädan, runt tändningen, dödmansgreppet och hastighetsmätaren. Kan man månne e-posta Lynx och fråga om de har på kvar klistermärken som ligger och skräpar på nått lager? eller finns det någon annanstans dig jag bör/kan vända mig?

Tänke även se över variatorn eftersom jag fick tipset av en rätt så erfaren granne att öppna och kolla den. Är dock inte helt 100% på hur det ser ut där inne och undrar därför om det är svårt att öppna och kontrollera den så allt sitter fast? eller bör jag lämna in den kontroll på verkstad? (har för mig farsgubben sa man måste ha specialverktyg).

Om jag tolkade inlägg från förra sidan rätt så finns det en primär- och en sekundär variator. Primärvariatorn var den som man måste plockas isär. Dessvärre fanns inte verkygen med när jag köpte skotern.
Sekundärvariatorns momentomvandlare skulle man också kolla och om jag förstod rätt finns inte sådana köpa mer?
Finns det ritningar på hur man öppnar variatorn?

Avslutningsvis upptäckte jag att mattan hade en ca. 5cm spricka. Kommer att behöva köpa ny matta, men vill inte ta den "smällen" nu till vintern. Har kollat igenom mattan och den har enligt några grannar i stugan 1 säsong kvar.
Som tur är går sprickan in i ett av de hålen där kuggarna som driver mattan, går in i (ska fota när jag kommer upp till stugan så det framgår vad jag menar). Således kommer inte hela mattan att gå av.
Går det att laga sprickan provisoriskt på nått sätt?

Tacksam för svar!

/C
 
Last edited:

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hej Conpros.
När det gäller klistermärkena så finns dessa upptagna i reservdelslistorna för respektive årsmodell, så där kan ju närmaste Lynxhandlare bistå med information om de finns att beställa.
Både primär- och sekundärvariatorn behöver översyn, då håller de betydligt längre.
Det kan du göra själv med hjälp av två verktyg. En 4mm tapp för fasthållning av vevpartiet, samt variatorverktyget(ser ut som ett plattjärn med två fastsvetsade tappar). Sekundären tar du av från axeln o jobbar med för hand. En låsringstång behövs för demontering av momentomvandlare o fjäder.
Om mattan har sprickor i gummit så klarar den sig.
Har den däremot spruckit igenom själva korden(väven) ,så ökar risken att den går av helt under körning.
En matta går ej att reparera.

Mer detaljerade frågor kan vi ta via PM.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Hallå! :hello: Jag har en 86ans 3900 som jag haft i tre år nu, och kan bara säga vilken drömmaskin i djupsnö och snårskog!!
tar sig fram överallt om man har rätt teknik och den orkar bra med 377an, :) min har gått runt 800 enligt mätarn men är fräch i motorn än.
Körde dock av mattan förra vintern och blev då tvungen att byta boggi, matta och drivhjul till saker ifrån en aktiv caribo. :tape:

Det gjorde inte så mycke för orginalboggin va bra slut, t.ex. så va båda boggiskenorna av och böjda efter lite alldeles för hård körning..... :cheesy: Den blev väldigt bra efter denna modd, då den blev högre i boggin och fick även lite bättre fjädring, vilket är nåt dom lider av orginal. Nåt som blev mindre bra va att drivhjulen ifrån aktiven va så pass små att den blev så extremt nerdrevad att den gör max 30km/h, men ojojoj vad stark den är, :D

Skulle dock vilja ha en nyare 3900 oxå, för att få syncrolåda och teleskopfjädring fram, då den är lite stötig med bladfjädring. Men det får bli när man blir rik, ;)
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Conpros, Jag tycker du ska försöka laga ihop mattan med nån kraftig tygband, t.ex. en bit av ett spännband och nitar elr nåt liknande, för jag hade en spricka i från sidan och in i ett hål på min matta, och den gick av på engång av det, så det är nog värt att försöka fixa provisoriskt även om du ska byta nästa vinter för att förhindra otrevligheter. Är mindre kul att köra av mattan i 70km/h på hårt underlag, jag lovar!!!!
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Conpros, Jag tycker du ska försöka laga ihop mattan med nån kraftig tygband, t.ex. en bit av ett spännband och nitar elr nåt liknande, för jag hade en spricka i från sidan och in i ett hål på min matta, och den gick av på engång av det, så det är nog värt att försöka fixa provisoriskt även om du ska byta nästa vinter för att förhindra otrevligheter. Är mindre kul att köra av mattan i 70km/h på hårt underlag, jag lovar!!!!
Tack för svar killar!

Jag kom över en begagnad matta, så nu ska jag sätta på den om några veckor.

Däremot så är jag lite intresserad att veta om det finns någon möjlighet att byta till en lite större motor. Jag vet att det finns de som gjort det på den gamla 250 modellen (dvs. den modell på huven som man hade t.o.m. -88). Sen har 360GL samma huv som den 250GL jag äger, så en lösning skulle kanske kunna vara att köpa en 360 motor (dvs. om motorn passar i övrigt).

Alla erfarenheter kring detta tas tacksamt emot!
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Däremot så är jag lite intresserad att veta om det finns någon möjlighet att byta till en lite större motor. Jag vet att det finns de som gjort det på den gamla 250 modellen (dvs. den modell på huven som man hade t.o.m. -88). Sen har 360GL samma huv som den 250GL jag äger, så en lösning skulle kanske kunna vara att köpa en 360 motor (dvs. om motorn passar i övrigt).

Alla erfarenheter kring detta tas tacksamt emot!
Allt är möjligt om tummen sitter där den ska.

Det satt en rotax 377 i 360-modellen, o den motorn sitter med fyra gummikuddar i en metallvagga.
377 e ju även bredare, så motorfästpunkterna bör mest troligt ändras.
Avgaskröken måste modifieras plus att huven ska utrustas med extra luftintag o luftutsläpp.
Variatorn kan flyttas över men behöver andra vikter o ev. annan fjäder.
Luftburken behöver ny infästningspunkt.

Får du tag i en komplett motor från 360 så är ju det mesta redan löst isåfall.
 

kaarnavuo

Medlem
20 nov 2010
22
0
1
Uppsala/Ludvika
Hej! Jag hade en massa sprickor i min matta, lagade det med gummimatta från transportband som är förstärkta med väv. Använde sedan lim som man skarvar transportbandsmattorna med, blev kanon. Har du nån vulk i närheten där du bor borde dem kunna hjälpa dig, kan inte kosta många kronor...

Mvh/ Jim K