Lynx mountain 800

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
Hur är dom att köra ? som en förlängd rave bara eller ? är smidiga är dom att skråa med och kasta runt i pundran ? hur är dom i övrigt ?

nån som har haft/har en kan ju skriva lite om dom :p
 

NattenRiddare

Aktiv medlem
6 sept 2006
96
0
6
står ju inte så mycket om smidigheten medmera.. Står ju mäst om olika fel det kan vara på dom.
 

Lever för SNÖ!

Välkänd medlem
19 okt 2008
172
0
6
kalix-nyborg
har kört polaris sen ja föddes, bytte till lynx mountain 800 -03, vart mycket positivt överaskad, går å piska hårt efter led, inte lika tung som ja trodde, men nog är den mest kul om de är mycke snö:) den bara vill framåt, har inte fastna ännu, gör man de så räkna med att den väger ! tycker för den peng dom kostar får man rätt mkt för pengarna, men lagren på veven är inte bra, och insugsgumina går ju titt som tätt. Köp en du blir inte missnöjd :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har nåra mil på den -04a som min kusion hade ifjol. Bara de finns lite snö så de inte e hårt underlag så är de inga problem att skråa med dom :) Tror fan du får leta länge innan du hittar en mer lättkörd maskin än dom där :D
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Skulle säga att dom är ganska likvärdiga. När du ska skråa tycker jag nog att min MC600 är lite lättare att hantera då framvagnen är smalare å den inte vill sätta ner andra skidan lika mkt som Lynxen, men bara man har lite vikt (säg 75-80kg) att lägga bakom när man ska lägga den på sidan är de inga problem.

När du ska burka tycker jag att dom är likvärdinga, beror lite på var du ska burka. Ska du burka omkring där de e lite mindre utrymme, runt träd å så, så känns Arcticen lättare att hantera. Har nog att göra med att den är kortare än Lynxen. Men är de stort å öppet område tycker jag att Lynxen är roligare då man kan utnyttja motorn å den längre mattan riktigt :)

Vid klättring är nog Lynxen lite roligare, iaf om de är mkt lössnö, då den har både mer motor å mer matta än Arcticen. Men då är den ju inte lika smidig som MC600 om du måste göra lite snabba ändringar. Jag tycker faktiskt att de är riktigt underhållande att försöka ta sig så långt som de bara är möjligt med den 'korta' MC600an :)

Om du finner dig på led så går båda att köra riktigt fort på leden. När vi var uppe i Blåsjön förra våren så piskade vi ur dom båda på lederna, de va inga som helst problem att ligga runt 100km/h på många av delarna på lederna. Lynxen är väl lite bättre grepp med skidorna och har hårdare fjädring (iofs så körde jag med alla fjädrarna så lösa som jag kunde vid de tillfället) än vad arcticen har men då är MC600an kortare så de jämnade ut sig riktigt bra :)


Sry för de långa inlägget.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
spårvidd justerbar. 102,5- 108cm. sen så har den samma dämpare som 440racing å rave 800, renoveringsbara :p Hittade ingen vikt i line up broschyren från 03, men rave 800 väger 224kg, så lägg på några kg till...
För övrigt så är ja supernöjd med min skoter efter att ha kört ca 60-70 mil.
 

KimAlexander

Välkänd medlem
14 jan 2005
894
0
16
Gällivare
princip samma maskin som summit 800 -03 och den hade tjänstevikt på 275kg. lägg på nå kg lynx har alltid vart rejälare i de mesta.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Skattevikt, kg: 270
Tjänstevikt, kg: 275
Motoreffekt, kw: 103,0

Enligt Transportstyrelsen