Lynx rave 550 -08

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Tjenare!

En kompis till mig har nyligen köpt en lynx rave 550 -08.
Men han har stött på ett problem! När han kört en liten stund (säg 1-2minuter) så börjar skotern gå dåligt, smälla i avgasröret och ha sig. Då måste han stanna och "vila" skotern i en stund, sen kan han köra 1-2 minuter igen innan samma problem uppstår! Han har lämnat in skotern och dom trodde sig ha fixat det. "ett simpelt elfel" hade det varit. Men icke..
Nu vill vi ha lite tips på vad som kan orsaka detta? Skoterdagarna blir inte lika roliga nu!!!

Tack på förhand, 2 skotersugna dalmasar!
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
Vi har flyttat clipsen på nålarna till mitten, dom satt ett hack under mitten. Nu gick skotern betydligt bättre och krånglade inte lika fort. Men när han kom ut på lössnön på åkern så började den böööaaa och han fick stanna ett tag...
Några tips???
 

ivaron

Aktiv medlem
10 nov 2012
64
0
6
bra gnista på bägge stiften??? titta vad det sitter för munstycke i och vad det ska vara. passa på att göra rent dom så har ni det gjort.
 

flexxo

Välkänd medlem
9 dec 2012
130
0
6
långshyttan
fin gnista på båda stiften! fö. sprillans nya stift som byttes idag! det är ett sjujäkla krångel att komma åt förgasarna och alla delar.. vi kollade varken munstycken eller rengjorde!

några fler tips på vad det kan vara?

skoter går bra till en början, efter en stund på lössnön på åkern så börjar den bööaaa och han stannar och "vilar" skotern, efter en stunds vila så går skoter upp i varv, han åker iväg den och beter sig som vanligt igen. sen efter en stund samma visa igen!
 

Matteo

Medlem
31 jan 2012
27
0
1
Ockelbo
Tankar han med plastdunk? Sitter det bensinfilter på den?
Jag hade liknande problem med en Polaris 550 SportTouring -02. Den började oftast "böa" när man körde med mycket gas.
Hittade plastflagor från bensindunken i förgasaren. Efter rengöring och montering av bensinfilter försvann problemen för alltid. Detta efter flera förgasarrengöringar och månader av strul.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag tycker de låter som det jag hade problem med på min rave 440 -07.
Dvs. gick alldeles för fett och när skotern blev varm så "böööade" den, fick vila ett tag så
gick den bättre.
Kollat hur stiften ser ut? blöta?