OBS!! -förövrigt är det inte några snik dämpare som det tyvärr har satt sig i mångas huvuden, iaf inte på -09 tnt det sitter exakt samma dämpare på 800 och tycker man dom är vek så är det bara schimsa om dem! men pps boggien är känd att vara bra och lynxen har grövre fram dämpare på sin modell även om man gemför 800 modellerna.. så jag skulle köpt lynxen jusst för dämparna men föredrar man en gul skoter framför en röd så går ju valet på ski-doon.tnt är en snik variant med gamla 600:an som då kallades 500ss. skidon har sämre dämpare och svagare motor. pps boggin i lynxen är helt suverän på knölig led. Lynxen fanns väl med både sdi och förgasare, vill man ha effekt hela tiden så är det förgasar modellen man ska ha, sdi´n upplevs lite slö när man ska leka.
Men jag är ganska Färgad i mina skoterval.
Vad jag vet så har rave 600 och TNT 600 samma motor,så att ski-doon är svagare håller jag inte med om dessutom är ski-doon typ 20kg lättare, talar från egen erfarenhet där ski-doon var snabbare på en raktframstäcka på ung 200meter även när vi skiftade maskiner med varandra så de berodde inte på chauffören, vad de gäller dämparna så kanske inte dom bästa på papperet men funkade betydligt bättre än dom som satt på x-rs-07 som jag hade innan som hade betydligt värre dämpare på papperet. Jag valde ski-doon mest för att jag tycker kåporna på lynxen gjorde att man glider ut med knäna. Men boggiemässigt kanske den är bättre på led men definitivt inte i lössnön där PPS är en shaktgrävare, jämförelsevis.tnt är en snik variant med gamla 600:an som då kallades 500ss. skidon har sämre dämpare och svagare motor. pps boggin i lynxen är helt suverän på knölig led. Lynxen fanns väl med både sdi och förgasare, vill man ha effekt hela tiden så är det förgasar modellen man ska ha, sdi´n upplevs lite slö när man ska leka.
Men jag är ganska Färgad i mina skoterval.
Handlar inte om förstärkningar, skulle vilja säga att dom inte kommit att utveckla ett chassi som är lika lätt, kolla bara in fotstegen på Ski-doo kontra Lynx. Även om ski-doo har lättat chassit avsevärt jämfört med den tidigare rev´en så är XP chassit typ 60% vridstyvare än rev. Mer vikt betyder inte hållbarare i sådant fall hade yamaha maskinerna varit oförstörbara. Sedan är pps-boggien mycke tyngre än ski-doo´s SC-5, så där finns även extrakilon.det skilljer ändå ganska mycket i förstärkningar på lynxen, varför skulle den annars vara 20 kg tyngre?