lynx rave 600 -09 eller ski doo tnt -08

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
är det någon som har tipps på dessa maskiner vilken av dessa fungerat bäst.
tnt var väl lite uppdatering på -09 men hur är det med raven är den samma maskin som e tec 600 förutom motorn vad skiljer dessa maskiner åt?

Tack på förhand.
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
tnt är en snik variant med gamla 600:an som då kallades 500ss. skidon har sämre dämpare och svagare motor. pps boggin i lynxen är helt suverän på knölig led. Lynxen fanns väl med både sdi och förgasare, vill man ha effekt hela tiden så är det förgasar modellen man ska ha, sdi´n upplevs lite slö när man ska leka.
Men jag är ganska Färgad i mina skoterval.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
tnt är en snik variant med gamla 600:an som då kallades 500ss. skidon har sämre dämpare och svagare motor. pps boggin i lynxen är helt suverän på knölig led. Lynxen fanns väl med både sdi och förgasare, vill man ha effekt hela tiden så är det förgasar modellen man ska ha, sdi´n upplevs lite slö när man ska leka.
Men jag är ganska Färgad i mina skoterval.
OBS!! -förövrigt är det inte några snik dämpare som det tyvärr har satt sig i mångas huvuden, iaf inte på -09 tnt det sitter exakt samma dämpare på 800 och tycker man dom är vek så är det bara schimsa om dem! :) men pps boggien är känd att vara bra och lynxen har grövre fram dämpare på sin modell även om man gemför 800 modellerna.. så jag skulle köpt lynxen jusst för dämparna men föredrar man en gul skoter framför en röd så går ju valet på ski-doon.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
tnt är en snik variant med gamla 600:an som då kallades 500ss. skidon har sämre dämpare och svagare motor. pps boggin i lynxen är helt suverän på knölig led. Lynxen fanns väl med både sdi och förgasare, vill man ha effekt hela tiden så är det förgasar modellen man ska ha, sdi´n upplevs lite slö när man ska leka.
Men jag är ganska Färgad i mina skoterval.
Vad jag vet så har rave 600 och TNT 600 samma motor,så att ski-doon är svagare håller jag inte med om dessutom är ski-doon typ 20kg lättare, talar från egen erfarenhet där ski-doon var snabbare på en raktframstäcka på ung 200meter även när vi skiftade maskiner med varandra så de berodde inte på chauffören, vad de gäller dämparna så kanske inte dom bästa på papperet men funkade betydligt bättre än dom som satt på x-rs-07 som jag hade innan som hade betydligt värre dämpare på papperet. Jag valde ski-doon mest för att jag tycker kåporna på lynxen gjorde att man glider ut med knäna. Men boggiemässigt kanske den är bättre på led men definitivt inte i lössnön där PPS är en shaktgrävare, jämförelsevis.
 

Johannamelin

Välkänd medlem
10 feb 2009
134
0
6
Öövik
Lynx rave 600 (500ss) -09 har pps boggin som många är nöjda med och ski-doo tnt 600 (500ss)-09 men med samma boggi som mxz 800.
ski-doons tnt -08 har sämre dämpare men det sitter samma motor i ss.

Men om du väljer mellan en -09 och en -08 skulle jag valt -09an bara för att den inte hade lika mycket barnsjukdommar och för att den kanske fortfarande har garantin kvar.
Alltså en Lynx i ditt fall, men hade du kikat på samma årsmodeller så hade det varit svårare val.

Sedan är det ju så att ski-doo och lynx är samma (brp) så det skiljer inte så värst mycket mellan skotrarna förutom just pps boggien och lite kosmetiskt.

Kan bara tala bra om dessa skotrar det är verkligen inte någon snik modell den går 170 orginal drevat och 140 nerdrevat, drar lite soppa och är lätthanterlig med detta schassit bra gasrespons .
sdi, e-tec, powertec 800r det är bara motorn och broms som skiljer i övrigt samma skoter. men rs derimot är det ändrat med förstärkningar i boggi framvagns fästen och på schassi samt värre dämpare men det är ju ingen standard modell häller.

Det är en bra skoter till bra pris!
tycker du ska prov köra båda eller alla modeller o då ser du ju vilken du fastnar messt för.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
det skilljer ändå ganska mycket i förstärkningar på lynxen, varför skulle den annars vara 20 kg tyngre?
Handlar inte om förstärkningar, skulle vilja säga att dom inte kommit att utveckla ett chassi som är lika lätt, kolla bara in fotstegen på Ski-doo kontra Lynx. Även om ski-doo har lättat chassit avsevärt jämfört med den tidigare rev´en så är XP chassit typ 60% vridstyvare än rev. Mer vikt betyder inte hållbarare i sådant fall hade yamaha maskinerna varit oförstörbara. Sedan är pps-boggien mycke tyngre än ski-doo´s SC-5, så där finns även extrakilon.