Lynx rave 800 tändproblem

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Hejsan, jag har en Lynx rave 800 -01. Problemet är det att den inte har någon gnista, jag har kikat på kablar och dylikt men jag blir inte mycket klokare av det . Ingen van skotermeckare. Tänkte bara om det är någon som har några tips om vad man ska kolla upp? Vad kan ha hänt? Tacksam för svar.
 

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
Jo, jag har tagit bort luftburken och kikat på tändspolen, men vad ska man kika på? Grejen är den att jag körde med den, och den la av helt utan anledning. Jag hade olja, men mycket va det inte. Finns det någon sak som säger till motorn att stänga av när man har för lite olja?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Det SKA lysa en oljelampa när det börjar bli lite olja, men inte säkert den fungerar. Den ska hursomhelst inte ha något att göra med om skotern har gnista eller inte. Säker på att du inte har gnista? Provat nya stift?
 

Noeledling

Aktiv medlem
24 jan 2010
52
0
1
Kolmården
finns det några "säkringar" till den här skotern? Jag läste om en skoter som smällde en säkring när man körde slut på all soppa. Kan det vara något liknande? Kan dödmansgreppet paja utan anledning?
 

_crille_

Aktiv medlem
21 okt 2007
58
0
1
Brunflo
kan va lika som hänt mig. statorn som verkar ha gett upp, brukar kunna dö när motorn får upp arbetstemp. dra lös kablarna som kommer från svänghjulet och kolla om du har nå ström i kablarna:hello:
 

mogafaga

Medlem
11 mar 2009
10
0
1
Har du testat rengöra dessen med elektronikspray? Har detta fel på min rave ibland. Ingen gnista alls men så rengör man dessen och pang går skotern igång.