Lynx rave nduro 550f -06 SAKNAR GNISTA!

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Försöker komma på vafan de kan vara för fel på morsans 550... Finns ingen gnista alls! Har även prövat hitta ström med strömpenna men hittar ingenstans! Skotern bara dog i våras och har bara gått sämre och sämre allt efter, och nu är den helt död. Vart sitter cdi-boxen på denna modell?? :confused:

/Tacksam för svar!:)
 

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Tändstiften är bytta, men jag tycker att det är konstigt då jag inte hittar ström, fast lyset och instrumenten lyser då jag drar i snöret :mmph: ...
 

Lynxraggaren

Medlem
16 dec 2013
34
0
1
27
Arjeplog
www.facebook.com
Jaa, det låter lite skumt faktiskt.. Den kan vara väldigt sur så du får låta den stå några dygn innan du börjar dra i den igen.. prova med att vänta några dygn och funkar inget så ska du nog skicka in den på rep..
 

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Misstänkte nästan att strömpennan inte skulle funka men... Om tändspolen vore dålig så skulle den ändå gnista men sämre än vanligt? Om statorn farit så skulle ju inte någon lampa lysa alls? Kan det möjligtvis vara någon jord som släppt kanske? Måste ta och riva skotern mera och se efter! :)
 

SBASWilliam

Medlem
28 dec 2013
6
0
1
Elfel är aldrig roligt. Det kan vara vad som helst. CDI, stator, tändspole eller jordfel. Inte så lätt för någon här att säga vad det är för fel.
 

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Nä det är sant, men är det ingen som vet vart cdi-boxen sitter på rave modellen? Hittar den banne mig ingenstans!....:confused:
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
du har juh flera spolar på statorn, så spolen till lysen osv kan vara ok men inte spolen för tändning, kolla med en annan stator så kommer den nog gå finfint. kolla även tändkablar osv
 

adv800

Aktiv medlem
13 sept 2013
93
2
8
Skellefteå
Gissar på Statorn, avbrott eller överslag i den.
(Den förser CDI box osv med spänning, Då måste du bort med svänghjulet, för att komma åt att byta )
När jag hade los min som var trasig så mätte jag på ena sidan av spolen mot jord och fick ett värde typp 500 ohm och på andra sidan mot jord och fick 700 ohm, den skúlle vara kring 1200 ohm så man kan luras att värdet var bra men de var överslag mot jord där typ imitten vilket de inte skall vara. (de var på en äldre 670 )

På min broders 550 adventure var de CDI-box som gick sönder, den var då svårstartad när den var varm, kall gick bra, de med RER backen har lite dyr CDI-box och inte så ovanligt att de går sönder.
 

stenman_

Aktiv medlem
10 sept 2010
94
0
6
Lycksele
Okej får kolla detta då jag får tid! Har dock inget att mäta med men finns väl att köpa mätinstrument på någon mack kanske?

Skotern har INGEN gnista på någon av tändstiften, skulle haft någon beg tändspole eller stator å provat med. Är rer back på denna å en ny cdi box skulle gå på ca 5.000kr...

Men som sagt, vart sitter cdi boxen, ingen som vet?! :mmph:
 

jarven

Medlem
1 jan 2008
31
0
1
tändspole och cdi är 1 enhet, låter som typiskt cdi fel i mina öron. ohmmäta även även triggergivarna att det inte är nån kabelskada eller avbrott.