Lynx rave440

lynx rave 440

Medlem
6 nov 2011
22
0
1
finland
har nyligt köpt en rave 440 har inte provkört denn ännu men några tips jag borde gör före och efter körningar?
vad är knappen på styret den låser variatorn på nått vis och spärrar den på 3500 varv vad har den för betydelse??
vad är dett för brännare i dom tenkte lägga ``fakexenon``
är dett en rolig skoter att köra med?
och vad är brensle förbrukningen på blandad körning?
och hur många hästar med wiseco kolvar annars original :confused:
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
du vinner inga hästar på att bra byta kolvar till wiseco. De blir mera ingrepp i motor för att få upp några hästar och vrid. Om jag nu inte har läst fel så är de lite små lurt att köra med dom kolvarna eftersom dom verkar ha en tendens att skära efter någon hundra mil. De är iaf vad jag läst. vore jag du så skulle jag satsa på snopro kolvarna eller orginal. Snopro kolvarna verkar vara riktigt bra iaf. Lyset har jag ingen aning om. Den lär nog dra några liter, men de brukar vara värt de. annars ska man nog inte köra skoter om man är lite väl rädd för att skotern drar mkt sås:)

Inget illa menat alltså, men de kostar att ligga på top:)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
knappen på styret är "HoleShot", använd för att värma pipan innan start, men inget du bör använda i onödan å det sliter på motorn bla reed blade tar stryk, ja det är en rolig skoter, som kräver mer underhåll än en std 600 men ska inte vara några problem när man tar hand dom, wiesco kolvar ger somsagt inget, sitter det wiesco i den nu? isåfall ska du vara noga med att varmköra innan du far ut, vilket du ska vara med orginal också! bensinen ligger runt 4 liter drygt, beronde på körning, inga problem att komma närmare dubbla heller
 

lynx rave 440

Medlem
6 nov 2011
22
0
1
finland
Tack för alla svar!
vad händer om jag inte värmer upp pipan före körnning??
förslag på uppvärmning?
Magnusson den var bra :D den får dra hur mycket som den vill för mig pengar haar man efter arbete bara mina kompisar som undrade :)
ja wiesco kolvarna ligger i men 1500 körda är sno pro kolvarna säkrast elr?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
pipan ska du inte värma?!dom som tävlar gör de, då håller man in knappen precis innan start och varvar upp, då rinner bensin förbi ner i pipan och andtänds, ABSOLUT inget du behöver göra, varmköra = låta motorn stå på tomgång och bli varm, köra iväg lite lugnt så man får upp temp på motorn innan man trycker full gas, orginal kolvar är alltid säkrast att köra på
 

lynx rave 440

Medlem
6 nov 2011
22
0
1
finland
okej blev lite osäker när man får lite varierande svar :D men jag litar på dig oliver :) någon som vet var man hittar klistermärken åt rave 440?? har bort en klistra på huuven jag gärna skulle vilja ha!
Ungefär hur länge skall den stå på tomgång?
 
Last edited:

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
okej blev lite osäker när man får lite varierande svar :D men jag litar på dig oliver :) någon som vet var man hittar klistermärken åt rave 440?? har bort en klistra på huuven jag gärna skulle vilja ha!
Ungefär hur länge skall den stå på tomgång?
Det var ingen som tyckte att du ska värma pipan
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Låt den stå på tomgång några minuter medans du typ slänger på dig hjälmen och handskar plus lite gas med så man minskar risken för att bränna stiften om jag nu inte minns helt fel denna gång heller:) Brukar låta min stå och puttra en stund och sen köra lite lugnt några hundra meter för att vara säker på att den blivit varm. Man vill inte börja skruva isär maskinen mitt i säsongen. Fick lära mig de ifjol då jag var skoterlös i två månader prick, men jag gjorde lite över kurs:p De lönar sig att sitta ett X antal timmar på detta forum och läsa. Finns mkt mat nyttigt:) Säger bara lycka till och hoppas du får en fin säsong med nyförvärvet:)
 

lynx rave 440

Medlem
6 nov 2011
22
0
1
finland
tack tack magnus:D en kompis hittade en sida där de sålde slut i ett lager med skoter mattor så jag undrade vilka mått som passar och hur stor 38 eller 44??
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
gissar på att du kanske har en 307/38 och delning 2.52, men är lite osäker på om du har 305 eller 305 på längden. skriver upp dom olika måtten, men lättast att kolla med ÅF eller här på forumet:)

305/307 på längden
38 i bredd
2.52/2.86 i delning

Höjden på kammarna så lär garanterat gå med en 38 då det funkar på min MXZ-96. En 44 så är de kanske att du måste byta drivhjul till en storlek mindre och kanske sänka infästningen bak för boggin. osäker vad som sitter där orginal i drivhjulsväg. men sa du dit med en 44 så äre mest bara att byta till no-slip hjul för att minska risken för att mattan kuggar. Enklaste sättet är att ta en träkloss som är 38mm hög och en som är 44mm hög och lägga på mattan och dra runt så märker du om det tar i eller vart de tar de tar i. Enkel och bra metod:) de är en väldig skillnad mellan en 32-38 och frå 38-44 kan jag säga:)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Men då borde det ju vara en revo.
Jag har en revo 800 -05, på den har jag satt en 307 /38, del 2.52, 44mm kammar, på min satt det noslip hjul, vilket enl uppgift skall vara original.
Så det borde du ju få dig i allafall.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
somsagt revo chasie, re/rc 440 fram till 07 har 307/38 med 2,52 delning, 07 ska ha fått 2,82 delning på drivhjulen, 44mm kammar går in, och ska du köpa nytt så köper du en 44:a!