Lynx RE 600 -07 eller X-RS 600 SDI -07

Micke.r

Medlem
11 jan 2007
32
0
1
Jag har lite funderingar och svårt att bestämma mig inför vinterns skoter köp.. Skotrarna jag har tittat på är Lynx Re 600 -07 och mxz x-rs 600 SDI -07 . Men somsakt, jag har svårt att bestämma mig.. Lynxen är är lite billigare än mxz x-rs, men priset spelar inte någon större roll. Det jag vill veta är vilken skoter som går bäst att "leka" med. dvs, köra vanlig körning, pudersnö, skidres, mindre hopp osvosv.

Tack på förhand // Micke.
 

Nybbe

Medlem
22 sept 2007
32
0
1
Umeå
jag har en Mxz X-RS 600 SDI -07 !
Jag tycker den är riktigt skön att leka med och grym på leden och går bra att hoppa med !
Har även kört RE 600 -07 och den går bra den med, men tyckte skidoon var mycket skönare att köra.. hade en REV tidigare också så valet var ganska enkelt :)

Är det något mer du vill veta äre ju bara att höra av dig!

mvh/Nicke
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Tänk bara på att RE är byggd för mycket hård körning, dämpare som är gjorda för crossbana mm. Kan bli en otrevlig skoter om du bara ska köra vanlig led... Läste i senaste snowrider att många blivit missnöjda med dom då dom helt enkelt kör dom "fel", som sagt, den är byggd för crossbana, de är mer tävlingsmaskin än "köra snabbt på leden med kompisar" skoter...

Vill bara att du tänker dej för på vilka behov och krav du har på skotern, så du inte ångrar dej å tycker skotern bara är skit, då den vad jag förstår är ganska extrem i bla fjädring mm...
 

Micke.r

Medlem
11 jan 2007
32
0
1
Tänk bara på att RE är byggd för mycket hård körning, dämpare som är gjorda för crossbana mm. Kan bli en otrevlig skoter om du bara ska köra vanlig led... Läste i senaste snowrider att många blivit missnöjda med dom då dom helt enkelt kör dom "fel", som sagt, den är byggd för crossbana, de är mer tävlingsmaskin än "köra snabbt på leden med kompisar" skoter...

Vill bara att du tänker dej för på vilka behov och krav du har på skotern, så du inte ångrar dej å tycker skotern bara är skit, då den vad jag förstår är ganska extrem i bla fjädring mm...

Okej, jag vill ha en skoter med bra prestanda eller hur man ska utrycka det.. Har en mxz 550 -07 nu, och den körde jag sönder boggien på osv, blev ganska lack då, hände på påsklovet också så.. Ingeitng var öppet. Men som sakt, har lite svårt att bestämma mig :p . Det jag söker är en skoter som "reser skidorna" lätt, går fint i mjuksnö och tål hårdkörning på led osv. Dvs, bra dämpare, hållbar boggie och sånt som kan gå sönder lätt vid hårdkörning.
 

Micke.r

Medlem
11 jan 2007
32
0
1
ingen kort maskin går ju direkt bra i djupsnö men nog skulle jag välja lynx de har alltid byggt rejäla maskiner,lite tyngre men de brukar hålla i hop

Sant, men många korta går ju fint också :) Bra matta så kommer man fram rätt nice.

Okej, ska åka förbi skoter affären hära någon dag, och kolla lite.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har ingen större anledning men jag hadde valt ski-doon.

jag har "HÖRT" att många har haft problem med sina re 600.

sen tycker jag att ski-doon är sååååå mycket snyggare än lynxen.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Varför inte en Lynx RC600 SDI -07/-08? Sägs vara en jävligt bra skoter, har aldrig provkört men tvivlar inte en sekund på det. Som tidigare talare nämnt är det många som sålt sina RE pga de har köpt en eftertraktad värsting bara för att vara värst, utan att veta att det är en sju***** crossmaskin dom köper. Men för rätt köpare är såklart RE en drömmaskin. Får du möjlighet ska du defenitivt provköra
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Hugget som stucket!

Har själv ägt och därmed kört mycket RE så jag gillar ju den stenhårt.
RE:n är BRUTAL efter riktigt jobbig och ful led, att det inte är någon riktig ledsmiskare kan vi avskriva direkt. Den äter ALLT på leden. Så länge det inte går över 140, och då är det snarare skogsbilvägar vi pratar om. Funker ju givetvis ypperligt på bana också och den känns välbalanserad om än jag tycker den känns lite nervösare i luften än Reven... Dock väldigt fin som sagt.

Skidres kan du göra med båda maskinerna, ordentliga sådana, men vad är det för vits?
Både skotrarna går bra i lössnö, eller så bra som en kort maskin kan förväntas göra, har man fart och mod vid alla tillfällen tar man sig fram.

Reven är naturligtvis också jättefin och har ju hängt med ett tag så den är nog ganska fulländad. SDI motorn som många tycker om men som jag själv är lite rädd för då många pratar om att den kan dö någon millisekund i vissa lägen vilket jag tycker är otäckt. Men man ska inte lyssna på allt som sägs utan man får prova sig fram, vilket iofs kan vara lite svårt just nu men...nåväl.

RE:n är ju något dyrare i soppa men det handlar väl om mycket inställningar också. Jag fick dock aldrig ner min under 3L/milen.

Vilken du än väljer så blir du nöjd med dess köregenskaper, båda är fina maskiner.

Jag själv skulle ta RE:n för att den känns och är nyare, att den dessutom är billigare i inköp är ju ingen nackdel.

/Mattias

Edit: Att RE:n inte passar alla kan väl knappast komma som en chock, vissa har problem att köra Rev också, så kommer det ju alltid att vara.
 

Micke.r

Medlem
11 jan 2007
32
0
1
Hugget som stucket!

Har själv ägt och därmed kört mycket RE så jag gillar ju den stenhårt.
RE:n är BRUTAL efter riktigt jobbig och ful led, att det inte är någon riktig ledsmiskare kan vi avskriva direkt. Den äter ALLT på leden. Så länge det inte går över 140, och då är det snarare skogsbilvägar vi pratar om. Funker ju givetvis ypperligt på bana också och den känns välbalanserad om än jag tycker den känns lite nervösare i luften än Reven... Dock väldigt fin som sagt.

Skidres kan du göra med båda maskinerna, ordentliga sådana, men vad är det för vits?
Både skotrarna går bra i lössnö, eller så bra som en kort maskin kan förväntas göra, har man fart och mod vid alla tillfällen tar man sig fram.

Reven är naturligtvis också jättefin och har ju hängt med ett tag så den är nog ganska fulländad. SDI motorn som många tycker om men som jag själv är lite rädd för då många pratar om att den kan dö någon millisekund i vissa lägen vilket jag tycker är otäckt. Men man ska inte lyssna på allt som sägs utan man får prova sig fram, vilket iofs kan vara lite svårt just nu men...nåväl.

RE:n är ju något dyrare i soppa men det handlar väl om mycket inställningar också. Jag fick dock aldrig ner min under 3L/milen.

Vilken du än väljer så blir du nöjd med dess köregenskaper, båda är fina maskiner.

Jag själv skulle ta RE:n för att den känns och är nyare, att den dessutom är billigare i inköp är ju ingen nackdel.

/Mattias

Edit: Att RE:n inte passar alla kan väl knappast komma som en chock, vissa har problem att köra Rev också, så kommer det ju alltid att vara.

Tack för hjälpen! Det kommer nog bli en RE 600 -07a till 90%, dom är lite billigare och värkar hålla mycket bättre än X-RS.
 

BRP96

Aktiv medlem
23 jan 2011
80
0
6
Östersund
X-RS drar ju mycke mindre bensin än RE 600. Men Lynxen är ju billigare också. Jag skulle nog ha köpt en ski-doo mxz X-RS 600 -07.
 

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Bump!!

Nu när dessa maskiner har funnits ett tag så kanske man kan ge lite bättre omdömen om dem?
Ski doon ska väl ha 440 dämpare? Tycker dom borde tåla mycket i så fall.
 

Alpine

Aktiv medlem
19 sept 2010
66
0
6
Finland
Vilket sammanträffande! Jag ligger också nu i denna dag och funderar över dessa 2 maskiner :)
Ska och titta på en RE -07 i denna vecka, men sneglar på samma gång på en XRS 07 :S

Kan fan inte bestämma mig.