Lynx re 600 -07 kuggar över och skorrar vid gasavslag.. felet?

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
tjena.
Har drygt hunnit köra 40felfria mil med min RE, sjukt nöjd med maskinen..
men i helgen när jag var uppe i dem lite nordligare delarna o körde så började mattan plötsligt kugga över vid kraftigt gaspådrag eller vid burkning.
jag känner att det e överkuggning då hela maskinen smäller o rasslar..
samtidigt har även ett fel uppståt då jag släpper av på gasen elelr låter skotern rulla utan gaspådrag, ett rasslande och skorrande ljud som verkar komma från drivningen vid mattan..
hela fotstegen vibrerar samtidigt kraftigt.
vad kan felet vara?
dagen innan hade jag samma fel, dock bara med överkuggningen.
provade att spänna mattan, men var inte supernoga med hur mycket jag spännde..
Mattan hängde drygt 10-12 centimeter innan jag gav på mig spänningen av mattan, visst är det lite väl mycket?
Hur hårt ska man spänna mattan? saknar min instruktionsbok så jag kan inte kontrollera det själv.
om mattan blev snett spänd, kan detta orsaka överkuggningen och skorrandet?
har hängt upp arlset o försökt rucka på drivhjulen, men dem är aboslut stumma i sidled, som betong! så tvivlar på att dem lagrena e slut...
någon som har ideér ? ska ut nu till verkstaden o kolla mattan/tunneln efter eventuella fel.
snabba svar tack :)
mvh micke
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Får in 2fingrar i mitten av boogien på min skoter, kolla så det inte blivit något med boogien tex trasig boggieskena eller tex boogieinfästningen..Hur ser det ut i kedjehuset? lager osv
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
10 till 12 cm?????? antingen har du ett väldigt dåligt ögonmått eller annars är det nåt som är väldigt fel.... även om du släpper på spännigen helt så ska du inte kunna få en 12 cm "komage" Så frågan är den vad har hänt...? Sitter boggien fast i tunneln? känns väldigt skumt iaf
 

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
jeeeeeeesus. kolla drivaxeln och lagren till den. att spänna mattan rakt är bara att mäta mot vändhjulen bak så det sticker ut lika mycket matta på bägge sidor. Om drivaxellagren och drivaxeln är hel så är det nog bara att spänna mattan.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
hallå i stugorna.. nu är jag tillbaka med possitivt negativa resultat... felet är hittat! dock va det aldrig det jag trodde, ingen fröjd för den annars übertjocka plånboken... :( boggien har fått sig en rejäl törn och har knäckts längst bak vid vändhjulets axel. kan med 985% säkerhet säga att det var det som var felet. axeln hölls inte på plats av nått och rörde sig därför fritt vid gaspådrag, lika så vid gasavslag så rörde sig väl axeln och mattans hål för drivhjulen skorrade mot det som återstår av min bakre boggie. om jag nu lyckas med det så ska jag bifoga en bild på skadan.
någon som vet vad den undre delen kan kosta ny? dvs hela den undre delen av boggien där slides:en sitter, från balataremsfästet tills bakre vändhjuls axeln? cirka pris? 2000:- eller 10000:- ??
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Att svetsa blir inte till någonting, aluminiumet blir äcklit mjukt på området som påverkas av värmen och han kröker skenan likförannat.
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
nya boggieskenor och bakre axeln beställda, kommer under nästa vecka.. stenmarksmaskin får in grejejrna i slutet av veckan då det fanns på lagerhylla i rovaniemi finland :p blev inte så jätte dyrt ändå.. 3700kr, trodde det skule bli värre..
och nej det går inte att svetsa....!
mycket jobb tror ni o byta skenorna i boggien? aldrig skruvat isär en boggie förr.. kan mecka då jag har ägt mycket japanska och tyska bilar samt crossar, men aldrig tidigare meckat boggie på en snöskoter :) ska bli kul :)
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
nya boggieskenor och bakre axeln beställda, kommer under nästa vecka.. stenmarksmaskin får in grejejrna i slutet av veckan då det fanns på lagerhylla i rovaniemi finland :p blev inte så jätte dyrt ändå.. 3700kr, trodde det skule bli värre..
och nej det går inte att svetsa....!
mycket jobb tror ni o byta skenorna i boggien? aldrig skruvat isär en boggie förr.. kan mecka då jag har ägt mycket japanska och tyska bilar samt crossar, men aldrig tidigare meckat boggie på en snöskoter :) ska bli kul :)
Härligt att du håller dej positiv : )
Det är inga större bekymmer att byta skenorna, du måste ut med boggien sen lös med allt bara..
Hade slidesen klarat sej samt mattan?
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
slidsen och mattan verkar ha klarat sig otroligt bra med tanke på skadan på skenan.. inga som helst skador på den första kollen..
ska göra en mer nogrann kolla nästa gång jag ger mig ut till verkstaden...
men när du menar ta ur hela boggien? räcker väll om jag släpper ner den från fästena i bakre tunneln o lossar allt som håller fast skenorna? lär väl inte behöva tömma kedjehuset på olja o ta loss drivaxel osv osv för o plocka lös hela paketet? drygt när man har ny fin olja i.....
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Boggien sitter på 2ställen, Bakre infästningen och en främre infästning i chassiet. (givetvis på höger resp. vänster sida)
Lossa bultarna, lirka ut boggien ur mattan och lägg den på en bänk lr lämplig arbetshöjd och skruva isär den och montera de delar du plockar lös på den/dem nya skenorna på samma plats som de satt på dem gamla.
Skruva tillbaka boggien på plats, spänn mattan och kör försiktigt! :D
 

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
slidesen e nästan nya och verkar ha klarat sig utan minsta skada, lika så mattan. så jag siktar på att återanvända det som redan sitter där.. får mig väll en bättre överblick när boggien plockas ur i helgen..