Lynx Sport Touring 800, laddar inte batteriet.

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Har gått felfritt tills nu, batteriet har aldrig varit ett problem, men efter att bara kört någon kilometer börjar det pipa och batterilampan tänds. Har laddat batteriet helt och försökt igen, men den tar slut lika snabbt. Jag har inte råd att köpa väldigt många nya delar och jag hittar ingen reparations manual till den. Någon som vet hur jag hittar felet?
Har mätt spänningen på batteriet och enligt mätaren visade den runt 13 volt, ingen aning om det är bra eller dåligt.

Och vet ni vart jag hittar en reparations manual hade det varit helt perfekt!

Lynx Sport Touring 800 -04
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
mät sänningen på batteriet när du håller ca 2000 varv då den ska ladda, är det ca 14- 14.8 v så funkar laddningen då är det batteriet som e slut
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
mät sänningen på batteriet när du håller ca 2000 varv då den ska ladda, är det ca 14- 14.8 v så funkar laddningen då är det batteriet som e slut
Nja, nu när jag mätte spänningen kom jag upp i runt 12.2v när skotern var igång, och runt 13v när den var avstängd. Tror inte att batteriet laddas alls utav att skotern är igång.
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Någon som vet hur/vart jag ska mäta för att se om generatorn/statorn ger ström, eller hur jag vet om voltregulatorn funkar?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Som jag sa innan mät över batteriet när skotern är igång och varvar 2000 varv, har du 14 isch volt ungefär då så fungerar laddningen på skotern.
du måste varva skotern runt 2000 eller mer annars laddar inte skotern.
får du inte högre än 12 - 13 så laddar inte skotern då är likriktaren/voltregulatorn slut
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Som jag sa innan mät över batteriet när skotern är igång och varvar 2000 varv, har du 14 isch volt ungefär då så fungerar laddningen på skotern.
du måste varva skotern runt 2000 eller mer annars laddar inte skotern.
får du inte högre än 12 - 13 så laddar inte skotern då är likriktaren/voltregulatorn slut
Får inte högre än 12-13 hur mycket jag än gasar. Får ta och byta ut voltregulatorn då. Tack för hjälpen.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Spänningsregulatorn för batteriladdning är ju kombinerad med en likriktarbrygga. Om felet är att en av dioderna i bryggan är trasig, så kommer laddspänningen att bli för låg.
Om statorn har en trefaslindning (alltså tre ledningar från den till regulatorn), så blir det också dålig laddning om det är avbrott på en av faserna.
Kortslutning mellan någon av växelströmsledningarna och jord leder också till dålig - men kanske inte helt obefintlig - laddning.

Jag har också varit med om flera gånger på skotrar och andra fordon att dålig laddning har berott på ärgade kontaktdon någonstans på vägen mellan regulator och batteri, eller någon jordpunkt som har varit lös eller sönderärgad. Man bör koppla isär alla misstänkta kontakter och kolla hur stift och hylsor ser ut, inte bara vara nöjd med att det ser bra ut när de sitter ihop.

För att kolla om batteriet är boven, så sätt det på laddning med en vanlig batteriladdare med låg ström (max 1 A), om spänningen då inte når upp till minst 13,8 V efter ett halvt dygns laddning så har det nog minst en kortsluten cell. Man kan också prova att ladda batteriet fullt, låta det stå orört några dagar och sedan mäta spänningen, då ska den vara minst 12,6 V om batteriet är i ordning.
Om batteriet ser uppsvällt ut på kortsidorna och känns hårt där, så är det hopplöst sulfaterat och då behöver man inte mäta, det är bara att byta. Uppsvällda men mjuka kortsidor är fullt normalt på ett batteri som har några år på nacken, i synnerhet om det någon gång har frusit.
Om det är ett batteri som man kan fylla på vatten i, så har jag märkt att om ett sådant har stått länge med för låg nivå och man sedan fyller på vatten, så blir det ofta kortslutning i en eller flera celler ett par timmar efter påfyllningen.
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Drog isär alla kopplingar ok kikade sen satte ihop dom igen, efter det mätte jag spänningen igen med skotern igång. Nu var det inte för lågt utan nu kom den upp i runt 15-16v. Och som jag uppfattat det så är det för mycket. Är det skadligt att köra när den kommer upp i 16+ v?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, 15-16 V är definitivt i högsta laget vid så att säga normala temperaturer. Ofta är ju spänningsregulatorn temperaturberoende, och då skulle man kunna vänta sig så höga spänningar om det är 25-30 grader kallt. Men knappast när vädret är som det är just nu.
För säkerhets skull, jämför med ett annat mätinstrument också. Eller mät spänningen över batteriet när du nyss har stängt av motorn. En del digitalmultimetrar kan visa konstiga saker pga de störningar som alltid finns i elsystem med den typ av spänningsregulator som skotrar brukar ha.
 

lorang10

Medlem
11 feb 2016
44
2
8
Sundsvall
Jag får avvakta med körningen tills voltregulatorn kommer. Vet du/ni vart voltregulatorn sitter? eller vart man kan leta efter den, för jag har inte en blekaste. Tack på förhand!
 

Lantz1981

Ny medlem
24 feb 2019
2
1
3
43
Storuman
Jag har en Lynx Ranger v-800 som jag har liknande problem med. När jag startar den så har jag över 14v laddning men efter lite körning så brukar de små blinka lite lampor och när jag kolla laddning från cigg uttaget så visar den ibland under 12v vid tomgång och när jag kör ca 13v. Ganska säker på att det är laddnings relaterat men skulle uppskatta tips och råd
 
Reactions: MaaD