Lynx X-Trim 600sdi 08

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Tjena, håller på att fixa min skoter inför kommande vinter. Tänkte berätta vad ja ska göra här så man kan få lite hjälp, tips och råd.

Saker som är gjort på skotern:
-Bytt bränslepump
-Bytt reedventiler
-Nya skidkrokar
-Högre styrhöjjare
-Bytt till Biltemas led baklyse

Saker som ska göras på skotern:
-V-kitt (fick tag i ett dynamo joe som ja köpte)
-740 kitt (letar efter cylindrar och topp som vi ska använda samt Digatron eller PC5)
-Byta alla bussningar i framvagn
-Flytta om Boggien för flackare attackvinkel
-Ta bort krängningshämmare och fixa mjuk setup på framdämparna
-Eventuellt ska vi göra egna alu boggiehjul
-Pulverlacka framvagn
-Kanske polera boggieskenorna

Ska se om ja ä så få upp nå bilder snart!
 

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Sen började ja plocka isär skotern och byta lite lager å rengöra å fetta in allt. Bytte även till en högre styrhöjjare. Motorn plockades även ut men cylindrarna va för fina för att jag skulle använda dom till 740 kittet, så jagar nya billiga cylindrar som ha dålig nikasil eller nå annat fel på. Fick höra att ja även kunde köpa ho cylindrar om ja inte hitta nå sdi. Såfort ja hittar nå cylindrar och topp så skickas de iväg för portning, sen när det är klart far ja dit med resten av skotern för bänkning.

Bild1.jpg
Bild2.jpg
 

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Gjorde en ett fäste till lyset i alu som ja sen måla, borra å satte fast jacknuts i dynan så ja kunde skruva fast de. Blev helt okej tycker jag iaf! Sen tvär gjord jag en plåt som ja måla å popnita fast, hoppas de räcker för att styra bort snön

Bild3.jpg

Bild4.jpg

Bild5.jpg
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
blir kalas de där!
Kommer följa detta, sålda bort min likadana för ett tag sen, hade också tankar i boggie forflyttning... Frågan är bara hur dämpningen i boggien kommer påverkas.
Låter ju riktigt interessant med big bore.
KÖR HÅRT!
 

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Ja hoppas på de!
okeej okeej, joo de ska bli spännande att pröva :p
Letar cylindrar men de verkar fan va omöjligt att hitta just nu...
Ha även problem att hitta vilken powercommander/Digatron ja ska använda... Måste ta och kolla upp de iaf!

Har tage ut alla bussningar å blästrat sen hädd vi på färgborttagnings medel. så efter de blir de väll till å blästra igen å mer färgborttagnings medel.. men sen måste vi nog ha fått bort de mesta å då skickas dom på pulverlackning
 

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Letar fortfarande cylindrar å topp men tycker att de borde komma fram nått snart! Ringt runt till alla ställen ja blive tipsad om och hittat. Ha hitta nå fler ja ska ring till. Har även hittat http://bikemanperformance.com/snowmobile/ski-doo/xp-600sdi-600rs/snowmobile-boondocker-efi-controller.html kanske måste köpa en sån men killen som skulle hjälpa mig å porta ville helst att ja skulle köp en powercommander. har tyvär inte hittat nån än.. någon som vet om de finns till 600sdi motorn?

Vill inte använda mina cylindrar och topp då dom va i så bra skick... tanken va att spara trim kittet och kanske hä de på nån annan maskin sen.

Framvagnen är blästrad igen och ska skickas på pulverlack såfort som möjligt. tyvär inga bilder
 

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Dålig uppdatering men...

Har iaf bytt till 19/45s drevning å viktat på några gram.
Ja tyck att de blev bättre! nu orkar den mata iaf.

Ha köpt en 44s backcountry matta som ska på såfort den kom.

Har fått tag i cylindrar och top som väntar på portning.

Har även gått några cad kurser så börjar på kunna rita saker i autodesk inventor å även göra ritningar av det. så ska nog prova göra alu hjul till boggien bara de lugna sig lite på pappas företag så vi kan köra dom nån natt.

Ska även prova göra egna better boards. ska nog börja rita upp dom imornn å även klippa plåten om ja hinn
 

Attachments

e.paulsson

Välkänd medlem
14 mar 2012
118
0
16
Vilhelmina
Glömde skriva att jag å min pappa ha gjort en ny framvagn å alla stag, tog ett antal timmar då vi aldrig provat göra nå liknande förr men fungera klockrent!
Orginal ficka ja de till 110 mellan styrstålen och den vi byggde blev 90.
vi gjorde dom helt komplett så då de bli hårt kan ja bara kasta ut den här framvagn å in me den breda igen.