Lynx Yeti 59 som familjeskoter / Ledskoter

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Ska köpa mig en skoter till fjällstugan, det kommer bli nästan uteslutande ledkörning med familjen i pulka. Tolkning med skidor mm. Marginellt med lössnö.
Dra längdspår och frakta lite saker till och från bilen.
Räknar med Max 30mil per år.
Ca en vecka nyår och en vecka påsk.

Har kikat lite på en Yeti 59. Kan det vara något?


Hur är den på led. Svårstyrda iom bredare band.
Tunga?


Har erfarenhet av en gammal Ski-doo trapper från 1980 med 600 matta. Totalt omöjlig att styra.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Jag har kört en 2013 59 600 ACE några gånger då den finns i släkten. Man sitter som en kung på den och den går fint på leden om man tar det lite lugnt. Termosdämparna funkar inte så bra vid lite högre tempo. Den blir också väldigt känslig om det lutar lite åt sidan, har tippat nån gång då man inte är van. Men kan man leva med det så får man en maskin som framförallt tar sig fram riktigt bra i snön och som man nästan alltid kan backa loss om man skulle fastna.
Men jag rekommenderar en maskin med à-armar typ Commander eller liknande då de går enormt mycket bättre på led och körställningen fortfarande är bra samt att dragförmåga och snöframkomligheten är mer än bra.
Och behöver du inte en bredbandare så kolla på Ranger ACE.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har ganska många mil på en yeti v1000. Ingen motor jag skulle välja men jag tyckte det var trevliga mil. Ledskoter absolut men man ska inte ha bråttom. Gör inte heller bort sig utanför leden men det får inte luta uppåt.

Commandern är bättre men skillnaden är fan inte stor.

Kör du 30 mil per år satsa på den som är mest prisvärd.

Jämföra trapper 600 med en fräsch yeti är som att jämföra en nokia 3310 med en iphone.

Nokia var en på alla sätt bra telefon men idag helt kass på det mesta.
 

Freppuno

Medlem
9 jan 2017
26
0
1
Stockholm
Tack för svar.

Vad menar du med luta uppför?
för den kommer ju inte användas till nån hill climb, men däremot ibland ganska branta leder upp på fjället.

Varför tror ni den är lite känslig för att tippa, den borde ju vara rock solid :)
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Den är hög och smal, bra i skogen o då man ska backa i snö men när det lutar åt sidan vill den endera åka med lutningen eller tippa om man inte är med. Men rakt upp och ned inga problem.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ska köpa mig en skoter till fjällstugan, det kommer bli nästan uteslutande ledkörning med familjen i pulka. Tolkning med skidor mm. Marginellt med lössnö.
Dra längdspår och frakta lite saker till och från bilen.
Räknar med Max 30mil per år.
Ca en vecka nyår och en vecka påsk.

Har kikat lite på en Yeti 59. Kan det vara något?


Hur är den på led. Svårstyrda iom bredare band.
Tunga?


Har erfarenhet av en gammal Ski-doo trapper från 1980 med 600 matta. Totalt omöjlig att styra.
Är den nyare än Trappern kommer du att bli nöjd. Yeti är oavsett generation en bra bredbandare med skaplig komfort dessutom. Perfekt för ditt ändamål skulle jag säga.




(Trapper 600 var inte ens bra när den kom... legendariskt usel i snö. Jag körde bla med en SkiDoo Citation med lätthet där Trappern satte sig trots fart. Alla fel på den.)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Den är hög och smal, bra i skogen o då man ska backa i snö men när det lutar åt sidan vill den endera åka med lutningen eller tippa om man inte är med. Men rakt upp och ned inga problem.


Hög och smal?

Pratar vi om samma skoter?

Yeti 59 är en bredbandare med sjukt brett mella skidorna och låg dyna.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
det finns tre modeller en med trailarmar och SUV stålchasssi (den äldre modellen) som är bred som en touring och en med XU aluminiumchassi thermosdämpare som är tpy 97 cm bred (den nyare modellen). Sedan finns det ett mellanting som har samma SUV stålchassi som den äldre modellen men thermosdämpare.
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Antar att vi inte gör det. En Yeti 59 med Xu plattform är har en spårvidd på 90 cm. Den maskinen är en fantastisk arbetsmaskin som fungerar fint som familjeskoter men man bör känna till att den är relativt lätt att tippa jämfört med lite bredare modeller.