Märkes***eritråden...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det är helt irrelevant att tala om eftermarknadsmodifikationer. Däremot håller jag i princip med i resten - allt beror på användningsområde och om man nu är beredd att byta skoter varje år och förlora 30-40.000 i kapitalkostnad om året för att få nya dekaler så förstår jag att man inte bryr sig så mycket om hållbarhet. "Bang for the buck" är i så fall helt överspelat.
som du resonerar ska du ha en diesel i skotern, och helst en mb diesel om602/603. dom spöar skiten totalt ur din 4t skitkonstruktion som börjar ta olja efter 20 tusen mil jämfört med kanske 80-90 tusen mil. sen räcker dte med att byta pump element och du krämar ur 600 hk med RIKTGT vridmoment och inte ett par hundra nm. så 4t ottokonstrutionen är också totalt kass i driftsäkerhet.

varenda yamaha chassie har ju skeva fotsteg redan vid några 100 mil om dom nu försöks användas någorlunda hårt, polaris stegen är då spikraka
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
sen så kan ju 4t få vara hur driftsäkra som hellst, man köper ju dock skotern för att ha kul och där ligger yamaha efter kraftigt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag är ganska övertygad om att 99% av er går på snacket och inte talar av egen erfarenhet... Så jäkla kul är det inte att skruva mer än vad man kör. Alla jag känner tycker att det är lika roligt att köra skoter oavsett märke. Sedan kan det skilja på typ av skoter, men RIKTIGT roligt blir det först med 240 hk och uppåt...
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tvivlar inte på att man kan ha kul med 240+hk.
Men du säger emot dig själv eftersom det är just för att nå dessa effekter som man måste skruva.
Väljer man att nöja sig med original effekten så behöver man väl inte skruva i en hyfsat ny skoter?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Sedan är det bara på svenska skoterforum man kan komma på att jämföra



med



och påstå att det ena märket därför är bättre än det andra.
Bra jämförelse, överst har du en Yamaha nytro turbo 162"& undre har du en valfri lös snöare från, polaris, ski-doo, Arctic, eller Lynx.
Tänk dig att vi ska nu ut på cross banan, vilken mc tar du?det är just detta Yamaha inte förstått riktigt...
för vi ska ju inte ut å köra landsväg 50mil...tur dom iallaf.fattade å be nån annan göra chassiet åt dom på sista åren, då går ju skotern att använda iallaf.för det den var tänkt till.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Snarare Apex. Ditt inlägg illustrerar ju precis vad jag menar. :) Alla hänger inte på minicrossbanan med de andra småpojkarna i 50-kubiksklassen..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag tvivlar inte på att man kan ha kul med 240+hk.
Men du säger emot dig själv eftersom det är just för att nå dessa effekter som man måste skruva.
Väljer man att nöja sig med original effekten så behöver man väl inte skruva i en hyfsat ny skoter?
Det är ju ingen konst alls att nå dessa effekter - dessutom hållbart över tid och utan att skruva. Det är ju själva poängen.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Du missförstår mig.
Du verkar hävda att 2-t förare/ägare får lägga tid på att skruva (lite oklart varför vi skulle behöva skruva dock). Jag förstår inte vad det är vi behöver skruva med på en hyfsat ny maskin?

Jag menar tvärtom att det är Yamahaförarna som får lägga tid på att skruva, både montera dyra turbokit, och även i många fall en del annan utrustning för att få maskinen anpassad för att ha kul.

På valfri 2-t crossover är det bara att börja leka och ha kul, du behöver inte skruva en minut.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Du missförstår mig.
Du verkar hävda att 2-t förare/ägare får lägga tid på att skruva (lite oklart varför vi skulle behöva skruva dock). Jag förstår inte vad det är vi behöver skruva med på en hyfsat ny maskin?

Jag menar tvärtom att det är Yamahaförarna som får lägga tid på att skruva, både montera dyra turbokit, och även i många fall en del annan utrustning för att få maskinen anpassad för att ha kul.

På valfri 2-t crossover är det bara att börja leka och ha kul, du behöver inte skruva en minut.
Helt rätt :)
Men det är ju så att rullhjul har inte koll på något egentligen :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Du missförstår mig.
Du verkar hävda att 2-t förare/ägare får lägga tid på att skruva (lite oklart varför vi skulle behöva skruva dock). Jag förstår inte vad det är vi behöver skruva med på en hyfsat ny maskin?

Jag menar tvärtom att det är Yamahaförarna som får lägga tid på att skruva, både montera dyra turbokit, och även i många fall en del annan utrustning för att få maskinen anpassad för att ha kul.

På valfri 2-t crossover är det bara att börja leka och ha kul, du behöver inte skruva en minut.
Helt sant när det gäller nya maskiner, och jag gillar crossovers rent generellt. Oavsett märke är det roligt, däremot har de förstås lite olika egenskaper och är därför trevliga på olika sätt. Det jag vänder mig emot är detta inskränkta och ryktesgrundade påståendet att just Yamaha inte skulle vara "roliga" att köra. Likt de flesta andra ryktesgrundade dumheter finns det inte fog för det påståendet, på samma sätt som ryktet att de skulle vara tyngre och sämre i snö. Då har man återigen "jämfört en crosshoj med en landsvägshoj". Tvärtom så har det ju gång på gång visat sig att själva framkomligheten eller farten på led, liksom förmågan att klara olika typer av underlag är ganska jämnt inom respektive klass - och detta har gällt åtminstone sedan sjuttiotalet, och tro nu inte att ryktet lät likadant då...

Det som skiljer är snarare amerikansk resp japansk industrifilosofi.



Äsch, nu blev jag saklig. Åter till pajerna - jag har fler i beredskap! :)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
I liknelsen ovan så har Yamma valt att ta landsvägsmotorcyckeln montera crosshjul på den och sedan kallat den för cross för att tala skoterspråk.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
I liknelsen ovan så har Yamma valt att ta landsvägsmotorcyckeln montera crosshjul på den och sedan kallat den för cross för att tala skoterspråk.
och man kan säga så här också, yamaha har tagit en ledskoter, monterat längre skenor och matta och kallar den för en lössnö skoter, för det är precis det dom gjort. det är ju där problemet är, folk som inte är så insatta i skotervärlden kan ju bli lurade av att dom köper en ren lössnöare då dom köper en yamaha som heter mtx, fast den är en förstörd ledskoter eftersom den nu inte ens går bra på led och än sämre i lössnö.

om dom höll sig till riktigt renodlade ledmaskiner så vore det ju ok, för det är ju de enda dom duger till riktigt bra faktiskt, men ser den snö som är mjukare än en skoterled en vårmorgon då det varit plusgrader dagen innan men under natten varit kallt och frusit till ren blåis, så kommer yamahan kapitulera direkt
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.374
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag böt in Min Nytro mot en Sprillans, Freeride , Jag han 30 mil sen var det dags för kolv och cylinder byte, tappade kompen på ena cylindern, 6kg på ena sidan ,och 12kg på andra sidan. Bra skrot. Juste det var under påskveckan den skar, när man som mest vill ut och gasa, Fick tillbaka den , hann 10 mil sen exploderade remmen och slog sönder diverse plaster.

Vet inte om Polaris 800 haft något år när dem INTE har skärt ? Alla Polaris 800 verkar ju rackla, iallafall för 2-3 år sedan....


Men köper aldrig en Yamaha nåmer, inte utan 240hk turbo, Måhända att dem är driftsäkra, men gud så tråkiga och köra utanför leden...

Nästa skoter blir Ski-doo , Polaris, eller en M8000 Hardcore
Vintern blir spännande. Jag är nog ganska märkesoberoende person. Jag vill ha saker som passar mig i kombination med en rimlig kostnad. Jag är nog snål i grund och botten dessutom då jag har jobbat till mig varenda krona så jag undviker gärna onödiga utgifter.
Jag planerade för några år sedan att skaffa mig en renegade 800 (800R motorn) men efter lite efterforskningar så sket jag i det pga att kolvbyte verkade vara en servicepunkt där intervallen verkade variera mellan 5-500 mil...lite överdrivet kanske men inte helt utan sanning (och jag har skruvat så mycket bilar, motorcyklar, skotrar så jag är less på det, jag har inte tid heller).

Så det blev en nytro istället (rtx se som säsong 2 blev förlängd till xtx som jag egentligen ville ha från början). Den har just nu gått 1019 mil. Den utrustades ny med oilitebussningar i framvagnen så den är inte direkt glapp någonstans förutom lite i skidorna och dämparna behöver renovering. Chassit känns OK men fotstegen är ju konstruktionsmässigt lite mjuka och de släpper ju inte ut snön. Jag har till den här säsongen satt dit dess 3:e rem. De föregående remmarna har hållit i 500 mil/styck och de är dessutom ganska billiga. Utöver detta så är det bytt startrelä och slides. Jag kör utan turbo och är (hör och häpna) ändå ganska nöjd med effekten. Visst hade turbo varit kul men jag har väl vuxit upp tillräckligt och insett att jag inte är purung och de är ju inte stendöda original heller. Jag har haft skitkul med den skotern. Men visst har den sina baksidor. Den är, framförallt på vårkanten, tungstyrd när det är hårt före och kanske lite drulig ibland men inget överdrivet. Jag kör mestadels utanför led i skog och på myrar. Jag är inte så intresserad av bergsklättring då jag inte har psyket för det så där kan jag inte uttala mig. (Innan hade jag en Lynx Forest Fox just för att kunna ta mig fram i lugnt tempo i snårskogen). I princip så funkar Nytron bättre på varenda punkt för min körning jämfört med foxen...efter fjäderbyte i variatorn och förlängningen så går den krypköra lika bra eller bättre med än foxen. Nackdelarna är att den är lite väl bred och de är kassa att backa med (men det är alla skotrar utan flip...)

Angående kommande vinter så har jag utökat skoterparken med en Summit XM 800 146". Det verkar ju som 800 e-tec är hyffsat driftsäkra så därför vågade jag chansa på en sån. Dock är jag ganska säker att den kommer att behöver renoveras i motorn långt före nytron. Den kommer att garanterat behöva ny rem tidigare så också.

Jag har dock hunnit köra den så pass att jag kan enkelt konstatera att den är väldigt lättkörd och det var ett av kriterierna när jag skaffade den då det är min sambo som ska ha den primärt. Jag tror dock att nytron är roligare på led. Så i vinter kan jag välja skoter lite hur som helst beroende på vart jag ska köra (om jag ska ut själv vill säga).

Sen den här otroliga vikthysterin på maskinerna...jag tycker det är hysteriskt kul när folk sitter och jämför enstaka kilon hit eller dit. Kylsystem som är underdimensionerade för att spara en par kilon etc. Jag skulle kunna sticka ut näsan och påstå att om många av dessa kollade på sin egna kroppshydda så skulle de kunna kompensera dessa kilon lätt genom att skippa en chipspåse i veckan eller så... Då kanske de skulle orka bryta runt en Nytro också i skogen ;-) Man slipper ju om inte annat skaffa ett dyrt gymkort :)

Nu är jag som ni förstår ingen extremåkare på något vis MEN å andra sidan så det nog ytterst få som är det till den grad att de kan utnyttja dagens maskiner till max, eller ens i närheten... Det är nog snarare att man vill ha det som på pappret är det bästa och det är ju fantastiskt intressant att hemskt många är villiga att slanta upp 20-30-40 000:- i förlust år efter år bara för att ha det värsta. Det är dock inte något jag bryr mig nämnvärt i då det inte är mina pengar och jag får ju möjligheten att slippa ta den smällen när jag köper en beggad maskin :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det jag vänder mig emot är detta inskränkta och ryktesgrundade påståendet att just Yamaha inte skulle vara "roliga" att köra. Likt de flesta andra ryktesgrundade dumheter finns det inte fog för det påståendet,
Och jag vänder mig mot att du sprider myter om att alla tvåtaktare rasar på löpande band och att Yamahas motorer alltid skulle vara mer hållbara (vid en jämförelse inom samma segment) ;)


Åter till pajerna - jag har fler i beredskap! :)
Låter bra, allt annat hade gjort mig besviken. :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och jag vänder mig mot att du sprider myter om att alla tvåtaktare rasar på löpande band och att Yamahas motorer alltid skulle vara mer hållbara (vid en jämförelse inom samma segment) ;)
Myter? :D :D :D Ren fakta, till och med de som tror hårdast på den gule guden brukar erkänna att Yamahas motorer alltid varit bättre, om än resten av skotrarna brukar anses vara skräp.