De var en gång fyra bröder som skulle köpa sig en varsin ny lössnömaskin.
Dom funderade varv på varv vilka maskiner dom skulle köpa.
Rådfrågade sin far som svarade: -Inte en AC, jag hade en super jag för 25 år sen och den skar, men min Finlandia gick jättebra i snön så köp BRP.
Ena brodern nappade på förslaget och köpte en summit800, han hade läst mycket om den och hade blivit grymt imponerad. Det var den nyaste tekniken där dom sprutade in bensinen på ett häftigt ställe och den skulle ge grym effekt och vara bränslesnål.
Den andra brodern gillade mer att titta på bilder och hade fastnat för en RMK800, såg grymt häftigt ut och den hade ju ett supermodernt material i lyftbågen bak så den måste bli bäst. Och så stod det ju i reklamen att den skulle ha jättemånga hästar och vara utrustad med ett nytt insprutningssystem. Plus satt en cool kille i usa körde en sån.
Den tredje brodern hade ända sen -03 hört att 4taktare var framtiden å tänkte att kanske 2011 var framtidens år, så han köpte en Apex mountain.
Den fjärde brodern brydde sig inte om så mycket om allt snack utan han drog sig bara till minnes vilket märke han hade sett gått bäst de senaste 6 åren, så han köpte en AC M8.
De tre andra bröderna skrattade åt M8 brodern: -Ha,ha, vilken omodern skoter, förlegad körställning, gammal design, uråldrig insprutning.....
Första helgens åkning var riktigt rolig, mycke snö och fint väder.
Dom var lite trötta i armarna efter att ha fått lyft apexen flera gånger men sånt hör ju till. RMK åkaren tyckte att motorn gått lite dåligt och hackigt men det berodde nog på att det var olja i motorn från fabrik..... Summitbrodern hade redan fått lov att använda reservremmen men det var ju mycket snö så.....M8 åkaren hade fått tankat några deciliter mer än de andra...
Inför nästa helg hade RMK brodern vart hos handlaren och fått skotern genomkollad, tps givaren var justerad så nu skulle den nog gå. Summitbrodern hade köpt två nya remmar plus att han kört in remmarna några lugna mil. Apexkillen hade börjat kolla efter nån lättare boggie.... M8brodern hade umgåtts med tjejen sin och haft trevligt...
Följande helger var dom ut å körde tillsammans mycket...tre av dom iallafall, nu hade det kommit så mycket snö så apexen fick hålla sig till leden, de andra var trött att hela tiden måsta hjälpa och lyfta lös den....summitbrodern saknade ändå faktiskt dom stunderna, då kunde hans rem kylas av och då höll den några mil längre...Rmk brodern tyckte fortfarande att motorn tvekade, men hade fått jättemånga tips om vad det kunde vara så det skulle nog ordna sig....M8 åkaren körde mest omkring med ett stort flin, några ggr fick han lov att vända om för att se till att de andra hängde på....
Nån månad in på säsongen var det inte lika roligt längre....summit åkaren hade inte råd köra varje helg, visserligen hade han tjänat in några tior på bränslebudgetten jämfört me de andra men remkontot var spräckt för några veckor framöver....RMK åkaren ville helst vila lördagarna, på veckorna körde han mest med bil+släp till handlaren och fick skotern kollad....nya mappar, kablar som skavde, stoppknappar som skulle ha buntband, nya oljor...skotern gick ändå inte nå bättre så det vart också många egna sena kvällar i garaget för den stackars rmkbrodern...apexbrodern hade köpt ett gymkort och lyfte mycket skrot nu, funderade också på om han skulle kosta på skotern med turbo så skulle kanske han ta sig längre ut i naturen..M8 hade mest kul, latjade på me kompisarna och låg mycket me tjejen, ända funderingarna han hade om skotern var om han skulle ha styret på fjärde hacket eller femte...
Mot slutet av vintern så vart det mest så att Apexåkaren körde till pimpeltävlingar och stod med huven öppen och visade sin moderna skotersom nu hade fått turbo och ett nytt lättviktsbatteri, kvällarna satt han mest på puben och hånade dom som luktade tvåtakt, mycke aktiv skoterkörning vart det inte....
Summitägaren kliade sig mest i huvudet...remmarna gick hela tiden...han hade kört in dom bra, borrat tusen hål i plasterna, linjerat variatorerna på alla möjliga sätt, hade tre olika sekundärer han byttte emmellan, testade flytande läge...nu sat han och funderade om han skulle montera isär hela skotern och styva upp den, kanske den flexade...han hade till slut fått snackat med en på BRP som svarade att det var inge problem med remmarna....
Rmk killen hade gett upp, motorn gick inte som den skulle...bara hackade och gav felkoder...på forum försökte dom stötta han och sa att det var nya mappar på gång.
M8 killen var mest ute å körde, hade hur skoj som hellst och hade hittat många fina raviner och leka i. Det var hans roligaste säsong nånsin, fast lite ensamt.