Med garanterat över 1000 mil med br250 är jag också sugen på en jämförelse mot pro rmk. Visserligen var br250in fantasktisk när man var 7-13år
# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .Det ska bli oerhört intressant att höra exakt hur kul man kan ha med en BR 250 jämfört med en Pro Rmk...
-Jag väntar.
No offence,men har du kört en pro rmk/rmk(eller sett/hört en på riktigt)?jag förstår att dom 2 sista#stämmer,säger inget om det,men dom 2 första#hållar jag absolut inte med om,mina 2 grabbar (8&10år,den äldre har nog(förutom all myr/sjö körningen)säkert kring 40mil skogskörning baki styret på en pro,dom kör dom utan problem,dock har jag gjort klart för dom att gasen används sparsamt)# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .
#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i
#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
- Alla hästarna i PRO RMK behöver dricka något mer än det
#Min försäkring kostar under femhundringen HELÅR.....
-Kommentarer överflödiga.....:eviltongue::eviltongue:
Dessutom kan jag lägga upp fötterna på motorhuven , luta mig tillbaka mot
mitt hembyggda ryggstöd och glida fram över kilometervis med okörd havsyta
helt avslappnad och rofylld ungefär som med brorsans Shadow 750 om somrarna .
Det kallar jag livskvalite och skoterglädje .
Sedan får folk stressa omkring med sina högljudda högkamsmaskiner och betala
dyrt för att göra skidlyft två veckor om året i fjällen bara dom är lyckliga med det .
Det är troligen samma typer som kör om mig i "överljusfart" då jag glider omkring
med raka ben och 80 blås på sommaren .
Vill folk fräsa omkring i 200+ med pungkulorna pressade mot sin XYZ-RR TURBO så får dom .....
alla blir lyckliga på sin tro .
Du skulle alltså välja en BR före en PRO RMK? förutsatt att bägge var gratis.# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .
#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i
#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
- Alla hästarna i PRO RMK behöver dricka något mer än det
#Min försäkring kostar under femhundringen HELÅR.....
-Kommentarer överflödiga.....:eviltongue::eviltongue:
Dessutom kan jag lägga upp fötterna på motorhuven , luta mig tillbaka mot
mitt hembyggda ryggstöd och glida fram över kilometervis med okörd havsyta
helt avslappnad och rofylld ungefär som med brorsans Shadow 750 om somrarna .
Det kallar jag livskvalite och skoterglädje .
Sedan får folk stressa omkring med sina högljudda högkamsmaskiner och betala
dyrt för att göra skidlyft två veckor om året i fjällen bara dom är lyckliga med det .
Det är troligen samma typer som kör om mig i "överljusfart" då jag glider omkring
med raka ben och 80 blås på sommaren .
Vill folk fräsa omkring i 200+ med pungkulorna pressade mot sin XYZ-RR TURBO så får dom .....
alla blir lyckliga på sin tro .
Ledsen, men jag slutade läsa efter "barnbarn"...# Det är kul att krypköra i skogen och kolla på spår och djurliv .
-PRO RMK är för bred och är direkt svår att köra sakta med , sedan brukar dom
höras så långt att skogen töms där dom drar fram .
#Mina två äldsta barnbarn tycker det är kul att köra själva på sjön
-Det går INTE med en PRO RMK , den är för mycket motor i
#Det är kul att köra en hel dag utan att ruinera sig (2 liter/timmen ungefär )
Hahaha,precis,grabbarnas polaris 120 går på,i princip,bensin ångor&träden får stå väldigt tätt innan den kilas fast...för att inte tala om ljudnivån:bigsmile:Ledsen, men jag slutade läsa efter "barnbarn"...
Vi har en Kitty Cat, tror jag fyller den med ca fem liter/veckan-alltså är den ännu bättre än en BR 250?
Vi har även en ZR 120, tror den drar ännu mindre...
Kör vidare med eran BR, ingen hindrar er.
Det var ju svårt att få tag på delar för 15 år sedan så jag förstår att det värre i dag. Knepigt att världens bästa skoter tillverkare inte har delar men en Yamaha har ju aldrig gått sönderNackdelen med BR:n är helt klart att det är lite omständigt att ringa till Norrbottensmuseét för reservdelar.
Nåja, den säljs säkert än idag-för ett par år sedan gick det fortfarande att köpa den i Kanada...så det är knappast risk att det blir problem med reservdelar.Det var ju svårt att få tag på delar för 15 år sedan så jag förstår att det värre i dag. Knepigt att världens bästa skoter tillverkare inte har delar men en Yamaha har ju aldrig gått sönder
Har kört PRO RMK en del , det är flera ungpojkar i byn som har sådana .No offence,men har du kört en pro rmk/rmk(eller sett/hört en på riktigt)?jag förstår att dom 2 sista#stämmer,säger inget om det,men dom 2 första#hållar jag absolut inte med om,mina 2 grabbar (8&10år,den äldre har nog(förutom all myr/sjö körningen)säkert kring 40mil skogskörning baki styret på en pro,dom kör dom utan problem,dock har jag gjort klart för dom att gasen används sparsamt)
Ibland är det kul att fisglida, det håller jag med om.lång text
Vet inte varför du inte kan köra sakta&i tät skog med rmk.n,men det funkar klockrent för mig iallaf.många skogskörningarna jag är på(såklart o-spårat&ibland för tätt med träd&ris,men det gäller för ALLT som heter snöskoter)har inga problem med varken kylning eller att den är för bred,står 2träd för tight,så väljer man bara en väg höger el.vänster om det,när skogen blir så tät att inte rmk.n ryms emellan någonstans,så gör INGEN skoter det heller.Har kört PRO RMK en del , det är flera ungpojkar i byn som har sådana .
Tyckte dock bättre om Freeriden , men det är ju en smaksak .....
JAG tycker inte PRO fungerar att smyga med , den är byggd för att köras med fart och kraft på öppna ytor och bergssluttningar med tre meter snö och inte sakta i sicksack där träden står tätt .
Den känns helt enkelt lika malplacerad som min gamla BR gör på pistad led .....
Sedan har jag mina barnbarn för lite för att dom ska få tillräckligt mycket körvana
för att jag ska tordas släppa iväg dom på en så hästkraftstinn skoter som din .
Om en 7-åring kör 2-3 ggr per år är BR betydligt lämpligare än PRO RMK, tycker jag.....
Det där med skoterval är i mitt tycke samma som motorcykelval .
Jag har en CB450T från 71 , den motsvarar mina behov perfekt .
Vissa andra kör Fireblade eller R1 och talar vitt och brett om öhlinare och toppfart .
Självklart är deras leksaker teknologiskt överlägsna mina MEN , och
nu kommer vi till det viktiga , jag har inte BEHOV av ett dyrt fordon som kan
köra jättefort , jag har inte bråttom , har inget självhävdelsebehov ,kör varken autobahn eller ringen utan njuter av att glida fram lugnt och utan onödigt buller .
Självklart har jag valt mina fordon därefter .
Tycker jag trivs mycket bättre i min Impala cab än i kompisens Impreza-racer .
Eller på min BR jämfört med på Luddes IQ-RR
Ja , jag tycker RMK gör sig bättre på öppnare ytor än i trång skog .Vet inte varför du inte kan köra sakta&i tät skog med rmk.n,men det funkar klockrent för mig iallaf.många skogskörningarna jag är på(såklart o-spårat&ibland för tätt med träd&ris,men det gäller för ALLT som heter snöskoter)har inga problem med varken kylning eller att den är för bred,står 2träd för tight,så väljer man bara en väg höger el.vänster om det,när skogen blir så tät att inte rmk.n ryms emellan någonstans,så gör INGEN skoter det heller.
Låter som att du tycker rmk.n är en sjö/myr/pistad led skoter?
Ja , jag tycker RMK gör sig bättre på öppnare ytor än i trång skog .
Dels har dom jag kört gått varma efter ett tag , vi har inte lika mycket puder
häromkring jämfört med vad det brukar vara däruppe , dels är den ju
flera decimeter bredare än BR och det tycker då jag märks då det är trångt .
Självklart tycker du tvärtom , annars skulle du inte haft en RMK .
Vintern 86/87 skaffade jag en trimmad XT 500 , bandsatserna på den tiden var dyrt skräp som flög sönder bara man tittade på en trädgren i snön men med vildsint gashand och skoterskida istället för framhjul hade man roligt i skogen (de korta stunderna mellan haverierna):bigsmile:Tror faktiskt att en cross med bandsats skulle passa dig utmärkt, då den är bra mycket smalare än en br 250. Finns ju att köpa avgassystem som knappt låter någonting och du får en rolig sommarleksak