:unsure:Hej,
har nyligen köpt ett (billigt)projekt att ha som lite roligare extra skoter i stugan. Kollade runt lite fick uppfattningen att 670 motorerna var förhållandevis driftsäkra. Startade fint vid provkörning trots ej fungerande choke eller primer. Men så fort jag tog hem den och skulle köra 100 m och vända för att ta in i garaget så började den dö på gasen när man skulle dra på lite. Kändes som soppatorsk. Fyllde på med fräsch soppa och sedan fick jag den först bara att gå på tomgång kort, för att till slut inte starta alls. Väl bärgad hem till garaget så har jag bytt stiften och monterat ny primer. Gnistan ser fin ut och det ser ut som stiften blir blöta. Men skotern är stendöd! Vid provkörningen hälldes det i gammal båtsoppa....för att soppan tog slut på gatan. Tänkte att gammal soppa är orsaken men samtidigt så startade den igen dagen efter när jag sedan köpte den, och igen när jag körde av mitt släp hemma(innan den dog helt alltså)
Fick fart på den vid ett tillfälle efter att ha tagit ur stift igen och torkat rent och då stod den gick ok men inte bra samt rök väldigt mycket. Sedan vid test på morgonen efter var den fullständigt stendöd igen.
Det lustiga var att vid det tillfälle den startade var när jag glömt att dra åt ena stiftet = kompläckage
Jag hällde i 10 liter ny soppa men i den fanns kanske 5 liter obestämt gammal outboardsoppa.
Oljetanken är bortkopplad så det blandas olja i bensinen.
Det verkar som den inte får soppa, men samtidigt blir stiften blöta.
Jag är ingen mek men har lyckats renovera någon skoter motor samt endurohojen ett par gånger. Men nu är jag rätt vilsen...
Någon som har några tips på var jag skall börja felsöka?
Loner
har nyligen köpt ett (billigt)projekt att ha som lite roligare extra skoter i stugan. Kollade runt lite fick uppfattningen att 670 motorerna var förhållandevis driftsäkra. Startade fint vid provkörning trots ej fungerande choke eller primer. Men så fort jag tog hem den och skulle köra 100 m och vända för att ta in i garaget så började den dö på gasen när man skulle dra på lite. Kändes som soppatorsk. Fyllde på med fräsch soppa och sedan fick jag den först bara att gå på tomgång kort, för att till slut inte starta alls. Väl bärgad hem till garaget så har jag bytt stiften och monterat ny primer. Gnistan ser fin ut och det ser ut som stiften blir blöta. Men skotern är stendöd! Vid provkörningen hälldes det i gammal båtsoppa....för att soppan tog slut på gatan. Tänkte att gammal soppa är orsaken men samtidigt så startade den igen dagen efter när jag sedan köpte den, och igen när jag körde av mitt släp hemma(innan den dog helt alltså)
Fick fart på den vid ett tillfälle efter att ha tagit ur stift igen och torkat rent och då stod den gick ok men inte bra samt rök väldigt mycket. Sedan vid test på morgonen efter var den fullständigt stendöd igen.
Det lustiga var att vid det tillfälle den startade var när jag glömt att dra åt ena stiftet = kompläckage
Jag hällde i 10 liter ny soppa men i den fanns kanske 5 liter obestämt gammal outboardsoppa.
Oljetanken är bortkopplad så det blandas olja i bensinen.
Det verkar som den inte får soppa, men samtidigt blir stiften blöta.
Jag är ingen mek men har lyckats renovera någon skoter motor samt endurohojen ett par gånger. Men nu är jag rätt vilsen...
Någon som har några tips på var jag skall börja felsöka?
Loner