Märkliga startproblem med gammal Rave 670 1997

loner

Medlem
18 feb 2015
6
0
1
:unsure:Hej,
har nyligen köpt ett (billigt)projekt att ha som lite roligare extra skoter i stugan. Kollade runt lite fick uppfattningen att 670 motorerna var förhållandevis driftsäkra. Startade fint vid provkörning trots ej fungerande choke eller primer. Men så fort jag tog hem den och skulle köra 100 m och vända för att ta in i garaget så började den dö på gasen när man skulle dra på lite. Kändes som soppatorsk. Fyllde på med fräsch soppa och sedan fick jag den först bara att gå på tomgång kort, för att till slut inte starta alls. Väl bärgad hem till garaget så har jag bytt stiften och monterat ny primer. Gnistan ser fin ut och det ser ut som stiften blir blöta. Men skotern är stendöd! Vid provkörningen hälldes det i gammal båtsoppa....för att soppan tog slut på gatan. Tänkte att gammal soppa är orsaken men samtidigt så startade den igen dagen efter när jag sedan köpte den, och igen när jag körde av mitt släp hemma(innan den dog helt alltså)

Fick fart på den vid ett tillfälle efter att ha tagit ur stift igen och torkat rent och då stod den gick ok men inte bra samt rök väldigt mycket. Sedan vid test på morgonen efter var den fullständigt stendöd igen.

Det lustiga var att vid det tillfälle den startade var när jag glömt att dra åt ena stiftet = kompläckage

Jag hällde i 10 liter ny soppa men i den fanns kanske 5 liter obestämt gammal outboardsoppa.

Oljetanken är bortkopplad så det blandas olja i bensinen.

Det verkar som den inte får soppa, men samtidigt blir stiften blöta.

Jag är ingen mek men har lyckats renovera någon skoter motor samt endurohojen ett par gånger. Men nu är jag rätt vilsen...

Någon som har några tips på var jag skall börja felsöka?

Loner
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Kasta bort soppan och fyll på med enbart ny soppa! , sen rengör du förgasarna och byter tändstift igen.
 

loner

Medlem
18 feb 2015
6
0
1
Tack, var ju ungefär den planen jag hade. Skall försöka suga rent tanken ordentligt också. Skall man försöka "skölja" eller blåsa rent i soppa pump och system också?

Det som gjorde mig osäker är att jag har exakt likadana problem på en 300 2-takts enduro där jag bytte och blåste rent allt, men med liknande resultat. skillnaden var där att den startar vi rengöring av förgasaren, svarar inte ordentligt > dör, och går inte att start om. Har inte löst det problemet heller och normalt brukar jag inte ha problem med att 2-taktare inte startar...

Skall göra rent och byta som du skriver men finns det något annat att titta på på en gång?

//Loner
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Soppa filter kan ju vara en idé att kolla upp , sen när du tagit lös soppaslangarna till förgasarna så testa dra i snöret så ser du om det kommer nå soppa ur slangarna eller inte. Då ser du ganska fort om pumpen jävlas eller funkar OK.

Det skadar ju inte att skölja ur tanken för att få bort det mesta av allt skit som är där nere.

Gör du detta samt det jag skrev tidigare ska det nog inte vara några problem att få igång den.
Så börja med det och funkar det ändå inte så återkom så får vi titta vidare på vad mer man kan göra . :)
 

loner

Medlem
18 feb 2015
6
0
1
Tack för det! Börjar i kväll. Lär ta till helgen innan jag är klar. Men målet är ända att få snurr till Påsk. Nån liten snöplätt kanske det finns kvar nånstans...:)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ett tips är att se till att det är plusgrader när du tömmer tanken. Man kan bli förvånad över hur mycket vatten som finns på botten av tanken i en gammal skoter, och så länge det är fruset är det ju svårt att få ut. Och för den delen allt möjligt annat som inte har i tanken att göra - barr, pinnar, tygbitar, begagnade tuggummin mm.

En del Rotaxmotorer från den där tiden har egenheten att de ofelbart slår igen tändstiften om man ens tänker på att röra gasen direkt efter kallstart, innan motorn går jämnt på tomgång utan choke eller primer. Dock tror jag att det mest gäller trecylindriga maskiner, som har svagare gnista än de tvåcylindriga (ungefär likadana spolar på tändplattan, lika stor kondensator i CDI-enheten men energin ska fördelas på tre tändstift istället för på två).
 

lynx_tokig

Aktiv medlem
7 nov 2011
88
0
6
vindeln
Hadde en bigpipe 670 en gång i tiden den spökade å krångla. Påminner om de du beskriver å för mig va de efter en hel del sökande å lite tur var de kablarna till tummvärmaren som va nött å vid vist mycket gas dog den :) hoppas du hittar problemet om ju inte min erfarenhet hjälper