Måste Artic ha 98 oktan i sina motorer?

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Skummade igenom broschyrerna för artic och såg att både fyrtaktaren och tvåtakt 800 ska ha 98 oktan? Finns bara 95 oktan där jag bor så hur gör man då? Finns det tillsatser som höjer oktanen i bensinen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Finns inga tillsatser som höjer oktanen såpass mycket att det gör någ skillnad. Enda som kan höja okt är mängder av den farliga toulenen eller köra på 30% etanol.

Men kör man 15-50% etanol måste den mappas om och det passar bäst 4taktare. 2 taktare blir mer skärbenägen på etanol så det ska man ge F i.

Man kan köra 95okt i alla 2taktare som 4taktare speciellt nu när det blir mer o mer etanol i mackarnas 95okt. Det blir och är redan uppimot 10% etanol i tankarna nu så det blir i närheten av 96okt kan man säga lite grovt.

Många nyare insprutare har ju säkerhetssytem för spikning = den sänker tändningen en aning så den inte spikar. Så det enda som händer då är att den kan gå lite sämmre.

Som ex testade vi en Ac F1100 turbo i helgen på 95okt som inte rek med trimbox 210-240hk läget och inte ens i 177hk org läget skulle man köra 95okt enligt Arcitcat. Den spikade absolut inte i 177 läget och inte heller i 210 läget. Men då är det en spedverks omprogramerad box så jag vet inte hur en helt standard box funkar.

240hk läget testade vi aldrig 95okt för där anser jag man ska köra 98okt för säkerhets skull, eller rättare sakt för att inte den ska
sänka tändningen.

På F1000 12an sänks tändläget direkt vid en spikning och förblir sänkt tills man stängt av den och resetat så det är idiotsäkert.

Däremot rek jag köra på paybacks drivmedelsförtärkare vid 95okt och även 98 okt för den sänker värmen på ventiler och ventilsäten + att den förbättrar förbränningen. Samma sak i tvåtaktare så sänks friktionen av boret som drivmedelsförstärkaren innehåller + bättre förbränning.

Men om man nu har en tvåtaktare eller 4takt och den märkbart sänker tändningen= effekten har man inget val än att köra 98okt tyvärr. man kan då måsta sänka kompförhållandet en pissaning genom att montera en eller 2 extra bottenpackning under cylindrarna (eller bygga en spacer av aluminium eller koppar. Då kan bestämma viket kompförhållande man vill ha som passar 95okt + att på tvåtaktare blir porthöjderna lite högre = en aning mer sluteffekt. En 4taktare tappar därimot lite sprutt av kompsänkning men det är försumbart.

Slutplädering....
Om man har en insprutare och vill prova 95okt bör/måste man först ta reda på om den modellen har antispiksensor ,dvs sänker tändning om den spikar för då är det lungt.

Kör man en äldre insp eller förgasmoppe bör man ha koll på hur spikning låter och ser ut på kolvar och topplock innan man kör 95okt.

Aning långt inlägg ,,hehe
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Jag har alltid kört 98 tidigare i min SRX men glömde helt bort det sist jag tankade fullt på macken och körde helt utan att märka nån som helst skillnad de 35 litrarna det var.. E jävligt dumt att så många mackar inte har 98 nu så det krånglar till det. Men jag tror personligen inte det borde göra nån jätteskillnad om man inte absolut plågar allt ur maskin hela tiden.
 

Clabbs

Aktiv medlem
8 mar 2013
50
0
1
Är det någon som kör sin artic med 800 tvåtaktaren på 95 oktan? Inte ofta fjällmackarna har 98 oktan heller och även på övriga ställen verkar den "fulsoppan" försvinna mer och mer. Nåja, man verkar få fortsätta med BRP-maskiner även ett tag till dårå. De kan man köra på 95 oktan med. Men Rotax-motorerna har ju som bekant andra svagheter..
 
K

krickus

Det är inte att rekommendera att köra med 95 i någon maskin. Jag tankar 98 från Statoil som inte har etanol i 98:an, brukar fylla 2st fat och kör med fatpump, skitsmidigt. Har även tryckluftsanslutning på faten så det går att tanka med hjälp av övertryck i faten. Kostar endel att fylla två fat naturligtvis, men det är ju smidigt att kunna tanka hemma.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Kört ~150 mil på -95 och ~70 Mil med -98.

Inga problem alls. Blir något tröttare(intalar jag mig) på -95 men i övrigt Inga konstigheter.

Har en -13 m800
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Min hcr (11) vill bogga lite mer upplever jag på 95 än på 98. Finns ett lång inlägg någonstans på forumet ang arctics motorer och tanka 95.
Om jag minns rätt så var det inte oktantalet som var problemet utan inblandningen av etanol som gjorde att det blev problem och dom gick in i nödläge. Gäller 11orna tror jag. För dom fick samma mappning som 12 för att kunna köra på 95 och att den sänker tändningen istället för "limp home" direkt.
Är somsagt vad jag minns kan mycket väl minnas galet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.644
802
113
Kramfors
Maskiner med mekaniskt ställbart tändläge kan man justera lite "senare tändläge" när man kör 95okt.

På min gammhärk har jag slipat hålen ovala till pickupp spolen så när jag kör 95okt och vill vara helt på säkra sidan flyttar jag den senare (medsols).