Måste man ha baklyse

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Jag besiktadade en skoter för ett antal år sen och enligt besiktningsgubben
så behövdes inte bromsljus men att jag inte hade signalhorn var värre men
det är länge sedan så reglerna har väl uppdaterats.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
men det är väl klart att du behöver bromsljus!
tänk att du kör bil, så säger du att jag kör bara när det är ljust ute?

men det är upp till var och en hur de vill synas..
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
mm..har nog hittat felet till mitt baklyse nu så det ordnar sig nog förhoppningsvis :D
 

JeppeR

Välkänd medlem
31 jan 2008
928
0
16
Arvidsjaur
Eftersom det finns lag på att ha ett fungerande baklyse så får det inte vara trasigt. Då får man inte vara utan baklyse heller.
Mvh Jeppe
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Det är ju alltid en risk att köra med trasigt baklyse/bromslyse men det är osannolikt att någon skriver böter åt dig.
 

Smith

Medlem
7 jan 2008
36
0
1
Nynäshamn
Om man måste ha bakljus/bromsljus på skotern, så varför inte på pulkan??? Blev på körd i dag pga inget ljus på pulkan. (3 barn i.) Finns det ngn. regel? Detta skall inte hända mig igen, okoncentrerade skoteråkare skall inte få mangla mina barn. Fixar ljus på pulkan i morgon bitti. "Kör så det ryker där det är säkert."
 

JunkYarD

Välkänd medlem
14 mar 2005
200
0
16
okej..men jag vet inte hur jag ska fixa så att bromsljuset fungerar...hatar elfel.
 

skojjainte

Medlem
15 sept 2007
20
0
1
Juoksengi
jag har just tagit förarbeviset och vad jag kommer i håg så behöver man inte ha lyse under dagstid, men om det är dålig sikt så var det rekomenderat att lyset ska vara på. Borde inte hastighetsmätaren vara obligatorisk på alla skotrar eftersom hur ska man annars veta om man håller hastighets begränsningarna
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har du inte fixat lyset ännu ? ;-) Laga skiten och sov gott. Måste och måste, vill man slippa riskera bli påkörd så... sen när det blir kasst väder på fjället kul för den bakom att inte se dig. Ser polis polis potatis gris dig utan lyse lär du få böta. Bryr dom sig om att regplåten sitter lite fel så lär dom nypa dig på lyset också..
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Om du fått i gång vanliga lyset så antar jag att du kollat lampan i baklycktan eller provat byta den, så nästa sak att kolla borde bli bromsljus kontakten, den sitter oftast i bromshandtaget på styret eller vid bromsskivan under huven, kolla om du får ström upp till kontakten och att den sen verkligen släpper igenom ström då du bromsar.

Kör alltid med lyset på även dagtid och har alltid haft lyse o bromsljus på mina pulkor, bromsljuset är ju faktiskt rätt effektivt även på dagtid om det drar upp lite snörök bakom skotern / pulkan.

Att ha lyse och framför allt bromsljus är ju som sagt en fråga om säkerhet, även om man struntar i sin egen, så gäller det ju även andras säkerhet oxså.

Och vem vet, rätt vad det är så har man bromsat framför fel person utan bromsljus, o det kan ju innebära både att man blir tandlös i förtid och ett allmänt blått ansikte i ett par veckor. :eek:

Jag använder den nya lilla sortens motorvärmar kablar, dom är lätta att montera på nästan vilken skoter som helst, sätter bara uttaget som sitter fast i bilen bak på skotern och använder den lösa sladden till pulkan. ;)
 

joniboy

Medlem
2 nov 2007
36
0
1
Luleå
jag har just tagit förarbeviset och vad jag kommer i håg så behöver man inte ha lyse under dagstid, men om det är dålig sikt så var det rekomenderat att lyset ska vara på.
Precis så sa dom när jag tog förarbeviset för 3 månader sen. Men reglerna kanske har ändrats ;)