måste man ha noslip till summit 800 01?

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Hej. köpte summiten nu i sommar så nu håller jag på att byta lager runt drivaxeln och lite överallt ;P en ja känner som håller på mycket med skotrar säger att jag måste sätta på noslip drivhjul på den, för annars kommer den kugga över hela tiden! är de sant tänkte att den är ju snart 8år med rätt många ägare och ingen har ju hittils satt på de? så ja undrar om ja måste köpa noslip eller om det går bra utan. man vill ju inte att den ska kugga över varje gång man trycker på. tacksam för svar.
 
E

ejwbegysv

Fördelen är ju att du slipper spänna mattan så hårt... Jag hade iofs inga problem med min summit 03:a, men vet inte om det är samma på en 01:a
 
R

Robin

Nackdelen är att du istället flyttar över belastningen till drev/kedja vilket heller inte är allt för bra..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag är för No-slip. Kika på sida 2 på skidoo forumet här så hittar du en ganska ny tråd där folk ger sina åsikter, där ang en 500ss. men lite vägledning kanske?

Det med belastningen av drev och kedja är väll en halvsanning, det stämmer precis som Robin säger, men de kommer inte att öka risken för haveri som på en crossmaskin då dessa stundvis går från hög/full gas i luftfärd utan fäste mot marken till markkontakt och då ett nästan stopp av mattrotationen mot marken och detta ger en hög belastning på kedjan och transmitionen. Din summit kommer troligtvis inte få samma brutala behandling som en pro-cross maskin? ;)

Hoppas jag kunde ge lite klarhet och inte bara verka som en "vetare" ;)
Jag har erfarenhet från en Lynx rave 643, 136"x15"x1.75" då jag var tvungen att installera mindre drivhjul för att få in mattan och då så kuggade den över konstant då greppet blev för högt. Ett par extroverta inhandlades från Wahlbrothers (annan dimension och way dyrare än vad du kommer att få betala) och dessa har funkat riktigt bra!!
 

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Nonslip är ett krav till maskinen du har. med så mycket effekt och om du har vanliga dirvhjul kommer den kugga över väldigt ofta när du drar på fullt ut. så nonslip är en rekomendation.
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
okej, men tycker de är konstigt att ingen av dom förra ägarna har monterat de för 700mils överkuggande kan ju inte vara kul :p hehe kanske därför de var många ägare på den?! :p hur gjorde dom förr på typ dragracing maskiner och sånna som trimmar någon gammal mach1 med turbo? spännde dom mattan allt som gick? och man tycker att när de inte är noslip orginal så ska man inte behöva ha det?
 
E

ejwbegysv

Måste var ju ett starkt ord...

Efter 700 mil med en 800H.O -03 så minns jag inte att den kuggade över någon gång faktiskt...
 

Återfallet

Välkänd medlem
6 sept 2008
828
1
16
61
kiruna
ja okej. men om ja ställer frågan såhär då. tror ni den kommer att kugga över om man spänner mattan normalt?
Om drivhjulen inte är helt slut borde du klara dig, jag har själv nyss köpt en precis likadan och inte ens kollat ifall det sitter noslip eller vanliga drivhjul på den, jag märker nog om det kuggar över...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. nee, man måste naturligtvis inte, men många bäckar små som man säger..
När man börjar jaga efter de förbättringar som finns att göra på en maskin så märks det helt klart på prestandan innom respektive område.

Och om allt fanns monterat som standard så skulle inte produktutvecklingen och försäljningen hos eftermarknadsfirmorna se ut som de gör idag.

Visst är det konstigt att man inte har extroverta drivhjul kan man tycka, de var så de såg ut på gamla Aktiv 600 Spirit om jag inte minns fel. :) iof så kyler mattor med var 3dje fönster stängt slidsen bättre, men ja..

Även portningen av mattor utfördes av hängivna skoterförare "låångt" innan de blev OEM standard.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Skulle "allt" finnas monterat som standard så skulle eftermarknadsfirmorna bara se till att skapa ett behov av något annat.. Kanske Wounderbaum till skoter?? ... Fantasin sätter gränserna. Huvudsaken man marknadsför sig via slednecks eller liknande så kan man nog komma undan med det mesta ...
 
R

Robin

Det med belastningen av drev och kedja är väll en halvsanning, det stämmer precis som Robin säger, men de kommer inte att öka risken för haveri som på en crossmaskin då dessa stundvis går från hög/full gas i luftfärd utan fäste mot marken till markkontakt och då ett nästan stopp av mattrotationen mot marken och detta ger en hög belastning på kedjan och transmitionen. Din summit kommer troligtvis inte få samma brutala behandling som en pro-cross maskin? ;)
Som parallel till "freeride" världen så kan man ju ställa frågan, Hur många har inte varit med om att mattan hakat tag i en sten eller stubbe eller liknande och riktigt hört/kännt att mattan står tvär still och drivhjulen vispar runt i ett ordentligt oväsen/vibbrerande, samtidigt som man tänker "Å vad fan hände nu då?"
Tänk nu på samma situation med nonslipdrivhjul, mattan kan inte dra runt men hakar ändå tag i drivaxeln som försöker vrida runt och belastar drev/kedja otroligt mkt.
Har man tur så orkar kedjehuset stå emot och man slirar endast på remmen, eller att remmen har sådant bra grepp på varma fina skivorna att motorn orkar slita runt mattan och enbart sprätta en kamm eller två.
Har man riktig otur så sliter man kanske av kedjan och blir stående mitt i skogen.

Jag är dock också för nonslip drivhjul trotts detta, jag menar det är ju inte ofta man hör sånt här hända men, den dagen den sorgen som man brukar säga..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Vidgren: Finns redan en OEM Polaris 2takts olja som luktar jordgubb. .

. .vidare så är de ju en bra grej att saker och ting utvecklas, eller hur? tycker du att jag har fel?

Är grejjerna som säljs och marknadsförs som livsviktiga produkter nödvändiga? Nej, inte alla. Långt ifrån, men utveckling går ju framåt, och de e inte alltid OEM tillverkarna som leder vägen. De jag menade med min post tidigare..

Bergmann, hoppas du förstår vad jag menar, JAG försöker inte sälja dig MINA drivhjul :rolleyes: men du frågade och fick ett svar, hoppas du inte behöver de nya drivhjulen alls, de vore ju trots allt de bästa.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej det är inte alltid oem tillverkarna som driver utvecklingen ... De lider ju av att slutprodukten ska kunna hålla ett rimligt pris och deras vinst ska vara hög.

Slps skidor är ju riktigt bra
 

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
jo jag förstår. jag kommer att prova utan och kuggar de över för mycket så är de ju inte så svårt att byta! tack för bra svar :D